Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9-3 skal fikses opp


vexed

Anbefalte innlegg

Valget falt til slutt på en svart Saab 9-3, 2001 modell, 2.0 turbo, som blir levert til tirsdagen. Synes jeg fikk god pris på den med tanke på at den kun hadde gått 57.000 km med komplett servicehefte :) Forsikringen var ikke gæærn heller. Rundt 7000 med full kasko, 5000 med delkasko.

 

Uansett, gubbebilen skal fikses opp, og i den sammenheng så har jeg noen spørsmål, skrevet i prioritert rekkefølge, som jeg håper å få svarpå:)

 

1 - Anlegg

 

Anlegget som sitter i er originalt, og jeg ønsker noe med mer trøkk i. Siden jeg hører så mye på musikk som jeg gjør har jeg valgt å prioritere dette først. Hører mye på Dubstep, Hip hop (oldskool), House, EDM og Gabber+endel undersjangre under gabber. Med andre ord er det viktig for meg med en stormfulll sub, men jeg skal på samme tid ikke ha et fjortisanlegg med verdens største jævla sub i bagasjerommet, så litt balansegang hadde vært kjekt.

Prisklasse: 5000-6000. Jeg er klar over at dette kanskje ikke er nok til å få noe som kan sende jorda i bane rundt Jupiter, men det burde være nok til å få litt mer trøkk inn i bildet ihvertfall.

 

2 - Dumpventil

 

Har man turbo så må man jo vise det :) Såvidt jeg har fått med meg så må jeg ha en resirkulerende ventil på min modell? Jeg er ikke ute etter noe som fremmer effekten på bilen, kun den umisskjennelige "nnnnnn-ptssshhhh"-lyden.

 

3 - Felger

 

Jeg har selvsagt sendt forespørsel om innmelding på STCN, og dette gir så vidt jeg kan se 50% rabatt på dekke og felg hos speedparts. Jeg har kikket litt rundt der, og synes at Mak: Volare, XLR, X-15, Borbet: LS og BBS: CH, CK II ser ganske fete ut - eller er jeg helt på jordet.

 

Felgene er viktig for meg, men det er en stund igjen av vintersesongen, så har litt tid til å bestemme meg :)

 

4 - Chipping (hvem så ikke den komme?)

 

Med litt ekstra innspytt for +\- 50-60 gamp ekstra så er jo dette relativt naturlig, men hvor bør det gjøres? Har sett mange forskjellige priser, og lurer litt på pros & cons rundt disse. Saab4fun tilbyr "omprogrammering" opp til 205 hk for 2500. Maptun og lignende mer kjente firmaer tilbyr 210-220 (?) til en 7500. Er det noen stor forskjell på disse, annet enn effekt?

 

5 - Senking

 

Er dette noe enhver idiot kan klare? Eller bør det gjøres på et verksted? Ser vanlige senkesett koster rundt en 4000-5000 noen steder - hvor mange mm bør man gå ned på for å få et tøft utseende? Og hva er disse "Coilover"-greiene? Stillbare senkesett? Hadde kanskje vært kjekt slik at jeg slipper å gjøre om bilen til en snøplog om vinteren.

 

6 - Styling

 

Styling har jeg prioritert sist, fordi det for min del ikke er så viktig. Jeg vil heller ha en anonym rask bil enn en som skriker fjortis og NFS: Procrack Streetrace Over 9000, men liten ansikstsendring går jo ann. Hvordan monterer man vanligvis ulike deler? Skrur man dem fast med deler, eller er det en mer karosserivennlig måte å gjøre det på?

Endret av Hoolo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styling kan du minst gjøre på to forskjellige måter: Enten skru/popnagle de fast på en måte slik at festinga ikke viser og la det være slik, eller i tillegg sparkle igjen alle skjøter slik at alt går i ett. Et problem med det siste er at det tar en del tid for å få det fint, og du må lakkere for å skjule det. Men stylinga må jo lakkeres uansett. I tillegg er det mer arbeid å fjerne det om du sparkler.

 

Om du ikke har ti tommeltotter, og har litt tålmodighet går det nok greit å montere et senkesett. Det et verksted må gjøre etterpå er å ta en firehjulskontroll for å få alle vinkler på plass igjen. Dette må du ha papirer på at er gjort for å få senkinga godkjent i vognkortet (dvs. lovlig senking). I tillegg må du kjøpe et senkesett du får med TÜV eller tilsvarende papirer på, ellers er det vanskelig å få det godkjent. I slike papirer står det alt som skal være på plass for å få det godkjent.

 

I tillegg ville jeg nok tatt en tur til Biltilsynet og hørt hva de anbefaler deg å gjøre. Styling må noen ganger godkjennes, og senking og andre ting er som regel lettere å få godkjent gjennom en dialog med Biltilsynet fra før det utføres, enn om du dukker opp og vil ha godkjenning. De har nok en del tips om hva som må være på plass av papirer og hva som er påkrevd.

Lenke til kommentar

Jeg regner med det er 150 hk i den? eller er det 185? manuell?

 

felger og dekk kjøper du her: interdekk.no de setter på dekkene og avbalanserer dem så er bare å sette på bilen når du får de.

 

styling? hmm. javell. du ser da selv. skal du ha effektanlegg og? dumpventil? hva mener du da? en som lager syk lyd eller en som høres godt? er det lavtrykksturbo høres det jo ut som du har sinnsykt rå motor da. men egentlig er det bare dumpventil til 5000 kr. så spar deg for det da, for det er bare teit ;) anlegg ja, få tak i original saab kontakt så er det bare plugg and play i spilleren og kablene. slipper å koble om så mye da. høytalerne i saab er ikke så ille som i mange andre biler. men bevare meg vell, pakk i hva enn du vill ;)

hviss du skal ha trøkk må du vel ha en sub eller noe slikt. og trenger du bagasjeromplassen så kan du jo røske ut reservehjulet og den dritten som er nedi der og bygge om nedi der og sette inn en 12" :)

 

 

 

men lykke til med prosjektet :D jeg er spent og ønsker å se bilder underveis og sluttresultat :D

Lenke til kommentar

Takker purity, kommer antagelig ikke til å sette på styling med det første, men det var greit å få forklart åssen det gjøres :) Senking derimot er mer aktuelt, så kommer nok til å ta en nærmere kikk på dette så fort snøen forsvinner.

 

150 hesters med manuell girkasse ja, stemmer. Hva er egentlig forskjellen på "en som lager syk lyd", og "en som høres godt", om jeg tør spørre? Jeg er ikke ute etter å sprenge trommehinna når jeg slipper gassen hvis det er det du lurer på, men jeg vil ha en ventil som gjengir den karakteristiske "ptsshhh"-lyden godt. Effektanlegg er et luksus jeg må vente med til jeg får skrapt sammen nok penger. dvs, hvor mye koster det for et duganes effektanlegg? Et som gir skikkelig mannesving i kølla når man hører den; men som samtidig ikke får bilen til å låte som en russisk tanks på tomgang.

 

Angående bilstereo, så hadde jeg håpet at noen kunne hjelpe meg med å finne et greit oppsett. Lønner seg vel nesten å bygge en subkasse selv? Det er noe selv jeg burde klare, selv med karakter 1 på fuglekassa jeg bygde på ungdomsskolen. Ang. dette så har jeg nettopp funnet ut at jeg har mulighet til å overskride anleggsbudsjettet til en viss grad, men dette forutsetter selvfølgelig at det er noe vits i. Jeg er ikke en petimeter som bruker 1000 ekstra bare for en sub som spiller en tone høyere enn andre - if you catch my drift.

 

Bilder kommer når jeg har henta den :)

Endret av Hoolo
Lenke til kommentar
Angående bilstereo, så hadde jeg håpet at noen kunne hjelpe meg med å finne et greit oppsett. Lønner seg vel nesten å bygge en subkasse selv? Det er noe selv jeg burde klare, selv med karakter 1 på fuglekassa jeg bygde på ungdomsskolen. Ang. dette så har jeg nettopp funnet ut at jeg har mulighet til å overskride anleggsbudsjettet til en viss grad, men dette forutsetter selvfølgelig at det er noe vits i. Jeg er ikke en petimeter som bruker 1000 ekstra bare for en sub som spiller en tone høyere enn andre - if you catch my drift.

Med 5000,- til rådighet vil jeg heller anbefale deg å spare pengene til en ferietur fremfor å bruke det på bilstereo, for det er rett og slett så lite at jeg hadde ikke tatt meg bryet å gjøre en oppgradering som blir så minimal..

 

Bare en CD-spiller koster fort 3-4000,- og da er jo budsjettet borte.

Nå er det MANGE som mener at dette bare er tull, men så har de neppe hørt musikk gjengitt fra en CD-Spiller i en litt høyere prisklasse enn biltema og europris.

 

Det viktigste i ett oppsett som skal spille bra er CD-Spiller, 2-kanals forsterker og ett skikkelig komp.sett, det å bruke litt penger på dette kan resultere i at man finner ut at sub ikke var så nødvendig likevel..

Eventuellt CD-spiller + forsterker til å drive de orginale høyttalerene fremme, kommer litt an på hva som står i den..

 

Hvor i landet holder du til ?

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
Styling kan du minst gjøre på to forskjellige måter: Enten skru/popnagle de fast på en måte slik at festinga ikke viser og la det være slik, eller i tillegg sparkle igjen alle skjøter slik at alt går i ett.

Det vanligste er å lime det fast, lim følger ofte med stylingen.

Om du ikke har ti tommeltotter, og har litt tålmodighet går det nok greit å montere et senkesett. Det et verksted må gjøre etterpå er å ta en firehjulskontroll for å få alle vinkler på plass igjen. Dette må du ha papirer på at er gjort for å få senkinga godkjent i vognkortet (dvs. lovlig senking). I tillegg må du kjøpe et senkesett du får med TÜV eller tilsvarende papirer på, ellers er det vanskelig å få det godkjent. I slike papirer står det alt som skal være på plass for å få det godkjent.

Enig, har man TÜV papirer så blir dette godkjent uten problemer.

I tillegg ville jeg nok tatt en tur til Biltilsynet og hørt hva de anbefaler deg å gjøre. Styling må noen ganger godkjennes, og senking og andre ting er som regel lettere å få godkjent gjennom en dialog med Biltilsynet fra før det utføres, enn om du dukker opp og vil ha godkjenning.

Styling må godkjennes om bilens lengde og/eller bredde blir endret, utover dette snakk med biltilsynet om andre regler, noen har nevnt at bilens støtfangere og skjørter ikke skal treffe bakken hvis man punkterer, dette er jo da noe som går på hva slags fangere, skjørter man har i kombinasjon med hvilke felger osv som står i vognkortet, så dette kan jo være greit å få avklart.

Lenke til kommentar
Med 5000,- til rådighet vil jeg heller anbefale deg å spare pengene til en ferietur fremfor å bruke det på bilstereo, for det er rett og slett så lite at jeg hadde ikke tatt meg bryet å gjøre en oppgradering som blir så minimal..

 

Bare en CD-spiller koster fort 3-4000,- og da er jo budsjettet borte.

Nå er det MANGE som mener at dette bare er tull, men så har de neppe hørt musikk gjengitt fra en CD-Spiller i en litt høyere prisklasse enn biltema og europris.

 

Det viktigste i ett oppsett som skal spille bra er CD-Spiller, 2-kanals forsterker og ett skikkelig komp.sett, det å bruke litt penger på dette kan resultere i at man finner ut at sub ikke var så nødvendig likevel..

Eventuellt CD-spiller + forsterker til å drive de orginale høyttalerene fremme, kommer litt an på hva som står i den..

 

Hvor i landet holder du til ?

 

Holder til på østlandet. Hvor mye mener du jeg bør opp i for å få noe dugende da? Jeg har ikke fast inntekt, og kan derfor ikke legge 20-30k i et anlegg til min første bil, noe du sikkert skjønner.

Endret av Hoolo
Lenke til kommentar

Heisann, dette skjønner jeg veldig godt, men da hadde jeg uansett kjøpt færre, men gode komponenter, om du skjønner meg? hehe...

 

Start f.eks med å bytte cd-spilleren, så kan man spare seg opp etterhvert til å kjøpe mer..

 

En ide er jo også å kjøpe brukt selvfølgelig.

Men jeg ville lagt løpet på denne måten.

CD-spiller 3000,- (3 linjeutganger, usb, ipod?)

Høyttalere foran 2-4000,-

Forsterker til høyttalere foran 2-4000,-

Monoblokk til subwoofer 2-4000,-

Subwoofer 1500-2000,-

 

Da har du ett bra anlegg så fremt det blir montert skikkelig, og jeg har skrevet det i den rekkefølgen utstyret bør kjøpes :)

Lenke til kommentar

Fra stereo til noe annet, utseende;

 

Felgvalg, der ville jeg sagt BBS CH i 18", såfremt du har SE-pakken er det ikke vits å bruk penger på styling. Senkesett får du hos Speedparts, de har en pakke til 7285,- som inkluderer HR fjører og Bilstein dempere. Det skal funke bra, og senker 35\35, som gjør at bilen ser litt lavere ut, men fortsatt kjørbar på norske veier. Åpen dump er no go. Det blir ofte to hakk for harry. Chiptuning gjør Speedparts på Kjeller, de har levert programvare i 10 år om jeg husker rett. Det er tross alt motorstyringen, og dermed hele motoren du legger i noens hender. Det er ikke der du vil spare penger.

Lenke til kommentar
Velkommen i Saab-klubben :)

 

BBS CH er veldig riktig på en OG9-3, og er etter mitt syn det eneste valget utenom originale Saab-felger som faktisk fungerer.

originale saab felger er faktisk det peneste på en saab. er maange typer felger ikke passer til saab. er mange forskjellige saab felger som er fine.

Lenke til kommentar
.

 

2 - Dumpventil

 

Har man turbo så må man jo vise det :) Såvidt jeg har fått med meg så må jeg ha en resirkulerende ventil på min modell? Jeg er ikke ute etter noe som fremmer effekten på bilen, kun den umisskjennelige "nnnnnn-ptssshhhh"-lyden.

 

Det stemmer at du må ha resirkulerende ventil, men kjøper du bare denne blir det ikke så venldig kul lyd. Kjøper du istedet et resirkulerende ventil + et open air kit fra Speedparts, da får du en ordentlig tøff lyd :) Hadde selv dette på min Saab 9-3 2.0t, og var ordentlig fornøyd med det :)

Lenke til kommentar
Hei, du skal ikke oprette en tråd i showcase/worklog- delen da? :)

Vi får se etterhvert da ;)

 

Ja BBS CH så ut som et veldig godt valg, og hvis det er, som jeg nevnte tidligere, 50% på dekke og felger hos speedparts gjennom STCN, så blir det jo ikke så gæærn pris på dem heller.

 

Det er forøvrig den vanlige utgaven - Ikke Sport Edition.

 

EDIT: Miljo: Et slikt et "XF-970" ? Installasjonsanvisning på den og greier, og det så ikke så komplisert ut å montere den.

Endret av Hoolo
Lenke til kommentar

Det stemmer at du må ha resirkulerende ventil, men kjøper du bare denne blir det ikke så venldig kul lyd. Kjøper du istedet et resirkulerende ventil + et open air kit fra Speedparts, da får du en ordentlig tøff lyd :) Hadde selv dette på min Saab 9-3 2.0t, og var ordentlig fornøyd med det :)

 

Det stemmer ikke. En resirkulerende ventil vil resirkulere overtrykket, mens det TS skal ha, er en åpen dumpventil, som enkelt slipper ut alt ovetrykk i friluft. Tøft er det ikke. Da ville jeg hatt en vanlig resirk med powerfilter og Ferrita 2,5" i stedet for. Det er tøft på en Saab. En Saab er nemlig ikke en Skyline.

Lenke til kommentar

I følge http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.p...=12&t=14402

"Enkelt så kan man si rød tenn kassett = kan man ha åpen dumpventil.

Sort tenn kassett = resirkulerende dumpventil, all luft må være i et lukket system."

 

Så kommer det ann på hvilken farge man har på tennkassetten. Jeg aner ikke hva den er, men det finner jeg jo ut ila. uka. Hvor sitter denne "tennkassetten"?

Endret av Hoolo
Lenke til kommentar

Det stemmer at du må ha resirkulerende ventil, men kjøper du bare denne blir det ikke så venldig kul lyd. Kjøper du istedet et resirkulerende ventil + et open air kit fra Speedparts, da får du en ordentlig tøff lyd :) Hadde selv dette på min Saab 9-3 2.0t, og var ordentlig fornøyd med det :)

 

Det stemmer ikke. En resirkulerende ventil vil resirkulere overtrykket, mens det TS skal ha, er en åpen dumpventil, som enkelt slipper ut alt ovetrykk i friluft. Tøft er det ikke. Da ville jeg hatt en vanlig resirk med powerfilter og Ferrita 2,5" i stedet for. Det er tøft på en Saab. En Saab er nemlig ikke en Skyline.

 

Jo, det stemmer. Jeg hadde akkurat den samme bilen som trådstarter (samme moddel, samme motor), og du kan ikke ha en åpen dumpventil på denne bilen fordi det blir noe feil med luftmassemåleren osv. Så man må ha resirk!

 

Til trådstarter: Stemmer at det er det luftfilteret ja. Veldig enkelt og greit å montere, det samme er dumpventilen.

Lenke til kommentar
I følge http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.p...=12&t=14402

"Enkelt så kan man si rød tenn kassett = kan man ha åpen dumpventil.

Sort tenn kassett = resirkulerende dumpventil, all luft må være i et lukket system."

 

Så kommer det ann på hvilken farge man har på tennkassetten. Jeg aner ikke hva den er, men det finner jeg jo ut ila. uka. Hvor sitter denne "tennkassetten"?

 

Du har en B205 motor med Trionic 7, altså har du svart tennkassett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...