Gå til innhold

Lønnsordninger mtp arbeidsuniform.


Anbefalte innlegg

Jeg jobber på matbutikk, som de aller fleste andre matbutikker har vi arbeidsuniformer vi må bruke. Disse uniformene disponerer vi mens vi er ansatt og må levere dem tilbake ved oppsigelse.

 

Per dags dato krever jobben at vi møter opp i uniformen, det er garderober på jobben, men om vakten starter 16.00 så må vi selv møte opp 10min tidligere for og få skiftet til arbeidsklær, dette er tid vi ikke får lønn for fordi vi logger først inn når vi er i arbeidsklær. Samme gjelder når vi slutter, logger ut før vi skifter.

 

Jobben krever også at vi vasker uniformen selv.

 

Hvordan er dette iforhold til arbeidsloven?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg jobber på matbutikk, som de aller fleste andre matbutikker har vi arbeidsuniformer vi må bruke. Disse uniformene disponerer vi mens vi er ansatt og må levere dem tilbake ved oppsigelse.

 

Per dags dato krever jobben at vi møter opp i uniformen, det er garderober på jobben, men om vakten starter 16.00 så må vi selv møte opp 10min tidligere for og få skiftet til arbeidsklær, dette er tid vi ikke får lønn for fordi vi logger først inn når vi er i arbeidsklær. Samme gjelder når vi slutter, logger ut før vi skifter.

 

Jobben krever også at vi vasker uniformen selv.

 

Hvordan er dette iforhold til arbeidsloven?

Ha på deg uniform når du drar på jobb, og ha den på når du drar hjem?

Lenke til kommentar
Jeg jobber på matbutikk, som de aller fleste andre matbutikker har vi arbeidsuniformer vi må bruke. Disse uniformene disponerer vi mens vi er ansatt og må levere dem tilbake ved oppsigelse.

 

Per dags dato krever jobben at vi møter opp i uniformen, det er garderober på jobben, men om vakten starter 16.00 så må vi selv møte opp 10min tidligere for og få skiftet til arbeidsklær, dette er tid vi ikke får lønn for fordi vi logger først inn når vi er i arbeidsklær. Samme gjelder når vi slutter, logger ut før vi skifter.

 

Jobben krever også at vi vasker uniformen selv.

 

Hvordan er dette iforhold til arbeidsloven?

Ha på deg uniform når du drar på jobb, og ha den på når du drar hjem?

 

Funker kanskje noen av dagene, men siden jeg studerer på siden så har jeg ikke mulighet til og drasse rundt på en ekstra bag med arbeidsklær hele dagen.

 

Dette gjelder sikkert 80% av de ansatte da de fleste studerer på siden

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Ta det opp med sjefen. Jeg vet at det ofte er vanskelig å ta sine 5-minutter med pause per arbeidstime for de som jobber på butikk, så det kan du kanskje bruke som argument, at du i stedet vil klokke inn før du skifter siden du uansett ikke får benytte disse fem-minutterne så ofte som du har krav på. Antar det er slik for deg og dine medarbeidere, kan det stemme?

Lenke til kommentar
Ta det opp med sjefen. Jeg vet at det ofte er vanskelig å ta sine 5-minutter med pause per arbeidstime for de som jobber på butikk, så det kan du kanskje bruke som argument, at du i stedet vil klokke inn før du skifter siden du uansett ikke får benytte disse fem-minutterne så ofte som du har krav på. Antar det er slik for deg og dine medarbeidere, kan det stemme?

 

5 min? Har vi krav på det? Aldri hørt noe snakk om, vi har 30min pause på en full 8 timers vakt og 15min pause på 5-6 timers vaktene. Pausen må tas i en omgang, altså ikke mulig og dele dem opp i 2-3 kortere pauser.

Lenke til kommentar
Visst dere bruker 10 min på å skifte klær er dere enten talentløse eller så er dere maskot for butikken.

 

Tar meg 30sek å skifte fra vanlige klær til uniform bestående av skjorte og bukse og navnskilt.

 

Når garderoben vi disp er 1*4m og 3 stk skal skifte samtidig tar ting litt tid. I vinter mnd tar ting også mye lengere tid fordi vi nå ofte ser temp under -20 grader, derfor er sivil antrekket noe mer enn t-skjorte og bukse. Det og skulle skifte fra fullt uteantrekk til uniformen tar vell kanskje ikke 10 min, men skal godt gjøres og gjøre det på under 3min.

 

3min før og etter jobb blir 6min per arbeidsdag, med min arbeidsplan blir det 24min i uka, ca 96min i mnd, med min lønn er det ca 230,- i mnd, totalt 2760,- i året, er ikke snakk om alt for mye penger, men blir litt i det lange løp.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar
Ta det opp med sjefen. Jeg vet at det ofte er vanskelig å ta sine 5-minutter med pause per arbeidstime for de som jobber på butikk, så det kan du kanskje bruke som argument, at du i stedet vil klokke inn før du skifter siden du uansett ikke får benytte disse fem-minutterne så ofte som du har krav på. Antar det er slik for deg og dine medarbeidere, kan det stemme?

 

5 min? Har vi krav på det? Aldri hørt noe snakk om, vi har 30min pause på en full 8 timers vakt og 15min pause på 5-6 timers vaktene. Pausen må tas i en omgang, altså ikke mulig og dele dem opp i 2-3 kortere pauser.

Whaat? At man har krav på 5 min hver time tror jeg ikke noe på.. :)

Lenke til kommentar

Tror det ikke bryter arbeidsmiljøloven, at man må ta på seg en arbeidsuniform er ikke en del av arbeidet, ergo kan du ikke kreve å få betalt. Det er ikke jobbens feil strengt tatt at dere ikke har tatt på uniformen på forhånd. Også jeg må komme noen minutter før på jobben, selv om vi ikke har arbeidsuniform, fordi jeg må være pålogget for kundene eksakt når vi begynner. Det betyr at en del forberedelser som oppsett av utstyr, logge inn i systemer osv kan godt ta 5-10 min. Dette er minutter jeg ikke får betalt for, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Whaat? At man har krav på 5 min hver time tror jeg ikke noe på.. :)

 

Er slik til oss når vi er to på jobb, (Shell) men vanligvis jobber jeg alene og får aldri fri. Selvfølgelig, det er jo bare å sette seg ned mellom kundene, noe man har god tid til.

 

Gir opp og prøve og få et godt svar her, om jeg mener det er er en greie som er verdt og henge seg opp i må jeg da få lov og mene det. Så langt har jeg kunn fått et skikkelig svar, så takk til Nator for det.

 

Du syter jo for noe som er ganske vanlig. Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men jeg kan sikkert garantere at du aldri jobber 100% hver dag, og at du helt sikkert tar deg snakkepauser med ansatte og kunder som er tid du egentlig skulle brukt på å vaske, rydde å fylle opp varer.

 

Går du aldri kl 15:55 når du har betalt til 16:00? Slikt kan skje, og før du har eliminert slike gratis-penger hadde jeg ikke krevd betaling for 6 min av og påkledning hver dag.

Lenke til kommentar

påkledning, pålogging og lignende forberedelser før man kan jobbe går under samme regler som reisevei.

ble kjørt en runde på jobb her om slikt for en god stund siden, da fant vi ut at det var reglene.

 

Forresten, er det noe grunn til at du ikke kan komme 5 minutter før?

passer ikke buss eller noe så bør det være greit for arbeidsgiver at du kommer akkurat, men om det er fordi du ikke gidder komme 5 minutter før så syntes ikke jeg du skal lage noe sak ut av det.

Lenke til kommentar

Alt avhenger av avtalen du har skrevet med bedriften.

Ref: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...2.html&14-6

 

§ 14-6. Minimumskrav til innholdet i den skriftlige avtalen

 

(1) Arbeidsavtalen skal inneholde opplysninger om forhold av vesentlig betydning i arbeidsforholdet, herunder:

 

a) partenes identitet,

b) arbeidsplassen. Dersom det ikke eksisterer noen fast arbeidsplass eller hovedarbeidsplass skal arbeidsavtalen gi opplysning om at arbeidstakeren arbeider på forskjellige steder, og oppgi forretningsadressen eller eventuelt hjemstedet til arbeidsgiver,

c) en beskrivelse av arbeidet eller arbeidstakerens tittel, stilling eller arbeidskategori,

d) tidspunktet for arbeidsforholdets begynnelse,

e) forventet varighet dersom arbeidsforholdet er midlertidig,

f) eventuelle prøvetidsbestemmelser, jf. § 15-3 sjuende ledd og § 15-6,

g) arbeidstakerens rett til ferie og feriepenger og reglene for fastsettelse av ferietidspunktet,

h) arbeidstakerens og arbeidsgiverens oppsigelsesfrister,

i) den gjeldende eller avtalte lønn ved arbeidsforholdets begynnelse, eventuelle tillegg og andre godtgjøringer som ikke inngår i lønnen, for eksempel pensjonsinnbetalinger og kost- eller nattgodtgjørelse, utbetalingsmåte og tidspunkt for lønnsutbetaling,

j) lengde og plassering av den avtalte daglige og ukentlige arbeidstid,

k) lengde av pauser,

l) avtale om særlig arbeidstidsordning, jf. § 10-2 andre, tredje og fjerde ledd,

m) opplysninger om eventuelle tariffavtaler som regulerer arbeidsforholdet. Dersom avtale er inngått av parter utenfor virksomheten skal arbeidsavtalen inneholde opplysninger om hvem tariffpartene er.

 

(2) Informasjon nevnt i første ledd bokstavene g til k kan gis ved å henvise til lover, forskrifter eller tariffavtaler som regulerer disse forholdene.

 

Hvis ikke annet er avtalt er dette gjeldende

Ref: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...62.html&kap 10&

§ 10-9. Pauser

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.

 

(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves.

 

og

 

§ 10-2. Arbeidstidsordninger

 

(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

 

(2) Arbeidstaker som regelmessig arbeider om natten har rett til fritak fra den arbeidstidsordning som gjelder for arbeidstakergruppen, dersom vedkommende av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det og fritaket kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

 

(3) Arbeidstaker har rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

 

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14-2 og 14-3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.

 

§ 10-3. Arbeidsplan

 

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

 

Du har sikkert i arbeidsavtalen med bedriften godtatt uniform og kriteriene for det. Hvis ikke uniform er nevnt i arbeidskontrakten kan du i utgangspunktet velge å møte opp uten. Hvor lurt det er i forhold til arbeidsgiver er en annen sak ;)

 

At du skal bruke privat tid, strøm og slitasje på egen vaskemaskin anser, jeg selv, som urimelig. Arbeidsgiver bør tilrettelegge en vaskeordning for ansatte eller gi kompensasjon i annen form (som mer betalt arbeidstid). Hvis du derimot har godtatt å gjøre dette på privaten i arbeidsavtalen med bedriften har du ingenting å klage over.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvordan er dette iforhold til arbeidsloven?

 

Tror nok dette er helt utenfor noe lovverk.

 

Selv jobber jeg som lokomotivfører og bruker uniform. Vi har aldri hatt arbeidstid for å skifte eller vaske uniformer. Og hadde dette vært i strid med noe lovverk, er jeg meget sikker på at Norsk Lokomotivmannsforbund hadde tatt opp saken. Men den har aldri blitt diskutert.

 

Vi BETALER tilogmed egenandel på uniformen vår.

Lenke til kommentar

Som det står i lovutklippene så skal det være minst 30 minutter til sammen.

Dette betyr at du kan ta 5 minutter hver time i 6 timer så har du tatt dine 30 minutter.

Om sjefen tillater deg å røyke eller hva du vil i 5 minutter ekstra er i tilfelle snillhet.

 

Det er idiotisk å tenke på hvor mye du taper på å skifte klær.

Hvorfor skal jobben betale for at du skifter?

 

Regnelen (i alle fall der jeg jobbet) er enkle:

Du skal være klar til å jobbe når du stempler deg inn.

Vi hadde det også slik (og jeg antar de fleste dagligvareforretninger har det samme):

Du skal dekke til butikkens navn når du forlater butikken.

Du er en representant for butikken når du er på jobb og det er derfor du har klærna.

Vær glad du har en jobb :p

 

Er mange nok som står i kø for ufaglært arbeid.

Samtidig ville du slitt like mye på din vaskemaskin om du skulle vasket dine private klær som du ville brukt i stedenfor arbeidsklær i tiden du jobber om du ikke hadde arbeidsklær.

Så du tjener faktisk slitasjen på klærne som jobben dekker.

Lenke til kommentar

Tja du har ingenting å klage på, jeg må komme på et møte på jobben 10 minutter før jeg begynner, og da i tillegg ha skiftet til det møte, dvs jeg må være opptil 15-20 minutter før hver dag. Dette er også tid jeg ikke får betalt før da jeg ikke innlogges før jeg begynner å jobbe. Men jeg er ellers såpass fornøyd med jobben og lønna at det ikke gjør meg stort, er som mange andre glad for at jeg har jobb i det hele tatt, spesielt en såpass ettertraktet jobb.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...