Gå til innhold

Er norske fengsel, fengsel eller luksushotell?


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tingen med dette er at de som har lange dommer soner først i vanlig fegsel, så når de har litt igjen før de skal ut i samfunnet så kommer det til det der.

 

Jeg synes det er bedre at de får noen måneder til å omstille seg fra liten celle med gitter enn at de kastes rett ut på gata. Kan de gå til jobb rett etter soning så er de langt tryggere for samfunnet :)

Lenke til kommentar

Jeg vil helst ha så rolige og stabile mennesker som mulig ut av fengsel. Kan seks millioner i kunst og litt skog forhindre noen voldshandlinger av nylig frigitte fanger så anser jeg det som en lav pris å betale.

 

Syko mennesker inn og normale mennesker ut må jo være hovedmålet?

Lenke til kommentar
Jeg vil helst ha så rolige og stabile mennesker som mulig ut av fengsel. Kan seks millioner i kunst og litt skog forhindre noen voldshandlinger av nylig frigitte fanger så anser jeg det som en lav pris å betale.

 

Syko mennesker inn og normale mennesker ut må jo være hovedmålet?

 

Helt enig! Forebyggende arbeid og straffer med individualpreventive virkninger er tingen!

Lenke til kommentar

Fengsel skal også være en straff. Da kan man ikke sende dem til et ferieparadis, og jeg skal love dere at det er et av de verre fengslene i Norge, fordi det er et lukket fengsel.

 

Jeg er for ordentlig fengsel først og rehabilitering etterpå. Da kan vi blande sammen rehabilitering og straff. Straff er også viktig for å redusere kriminaliteten, fordi det øker redslen for å havne i fengsel som gjør at færre utfører kriminalitet og færre tør å utføre handlingen om igjen.

 

Det verste er dette sitatet. Det tyder på at de som lager fengslene i Norge ikke har forstått at fengsler er også ment som straff, ikke bare rehabilitering.

– Alt er nytt og fint. Det er rett og slett et sinnsykt tilbud til de innsatte. Her får de nesten ikke tid til å kjede seg. Uteområdene er veldig flotte, sier de.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Hvordan skal kunst, i form av tagging på veggen til 6 mill gjøre fangene roligere?

 

Jeg antar at kunst er mer avslappende enn umalt murvegg? Skal jeg gjette videre så kanskje det er en måte å tilvende seg at det finnes verdier rundt en uten at det må stjeles eller ødelegges?

 

Altså, jeg vurderer nesten å prøve å rane en bank her - kommer jeg unna med mye penger: Herlig. Blir jeg tatt og må sone der inne i 3-4 år: Helt OK.

 

Er jo en win-win situasjon når fengslene er på den måten.

 

Det blir vel heller 2.5 år i vanlig fengsel og 0.5 år der. Dessuten er det noen andre ulemper med å være straffedømt enn bare tiden du bruker bak murene.

 

 

...

 

Det verste er dette sitatet. Det tyder på at de som lager fengslene i Norge ikke har forstått at fengsler er også ment som straff, ikke bare rehabilitering.

– Alt er nytt og fint. Det er rett og slett et sinnsykt tilbud til de innsatte. Her får de nesten ikke tid til å kjede seg. Uteområdene er veldig flotte, sier de.

 

Med mindre jeg har missforstått så er det altså fanger som først har sonet i 'vanlig' fengsel som kommer hit mot slutten av straffen sin for å bli rehabilitert. Så da blir det først straff så rehabilitering.

Lenke til kommentar

Når vi i Norge har et system som er så rettet mot rehabilitering som det er, er det bra at vi får/har slike fengsler.

 

Et slikt fengsel hadde derimot ikke passet inn i Maryland i USA.

 

Edit: På en annen side syns jeg ikke det er greit hvis innvandrere blir satt inn i "luksusfenglser", ettersom det blir en finere tilværelse for dem enn det ville vært hjemme på asylmottaket.

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar
...

 

Det verste er dette sitatet. Det tyder på at de som lager fengslene i Norge ikke har forstått at fengsler er også ment som straff, ikke bare rehabilitering.

– Alt er nytt og fint. Det er rett og slett et sinnsykt tilbud til de innsatte. Her får de nesten ikke tid til å kjede seg. Uteområdene er veldig flotte, sier de.

 

Med mindre jeg har missforstått så er det altså fanger som først har sonet i 'vanlig' fengsel som kommer hit mot slutten av straffen sin for å bli rehabilitert. Så da blir det først straff så rehabilitering.

Nope, dette er helt klart det første fengslet man blir plassert i. Etterpå havner man ofte på åpne instutisjoner som ligner mer på et hus på landet. F.eks. denne http://www.kriminalomsorgen.no/index.php?id=331375

 

Jeg vil ha straff tilbake i rettsvesnet. Man skal ikke bli belønnet med plasma TV, konsolspill, flotte lokaler og lignende når man havner i fengsel. I tilegg burde flere bli plassert i de lukkete fengslene våres. Det er bare de som gjør noe virkelig galt som havner i de lukkete. Gjør du mindre kriminelle handlinger, som innbrudd og lignende kan du nesten se på det som en liten ferie.

 

Tror nok jeg heller ville ha vært i dette "fengslet".

kragero.jpg

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=581507

 

Trodde det var det faktumet at Krekar bodde på Plaza det var snakk om her. Tviler på at andre drapstruede får bo på luksushotell - i en suite. Og hvorfor akkurat det hotellet, må da være flust med alternativer til en billigere penge hvis de mot formodning ikke har "safe-houses" eller forvaringsceller. Er noe med det tåpeligste jeg har lest.

Lenke til kommentar

At fangene ikke lenger har gitter, men åpne vinduer ville jeg, som en innsatt, heller sett på som en pervers spøk. Hva med den psykologiske effekten? Med gitter gjør man det i det minste klart at: "Hey, du er sperret inne. Her skal du bli en del år", uten gitteret blir man bare stående der, mens man beundrer naturen, tenker på friheten, kansje drømmer seg tilbake til en tid der man enda var ung og uskyldig, før tanken nok en gang slår en: "Så nært, men så fjærnt. Faen fitte, jeg sitter i fengsel.".

 

Dolk-arten (Det er Dolk, ikke?) er jo fantastisk. Det må gå ann å ha litt humor i fengselene òg. Kunst er bra. Kunst er inspirrerende. La dem beundre det og bli kreative. Få tankene vekk på noe annet, og inn på studier som kan gi dem et bedre liv etter fengselet. En win-win situasjon for oss: Mer arbeidskraft, færre kriminelle.

 

Hardbarka fengsel som man ser på en amerikansk klisjèfilm er ikke veien å gå. Med mindre vi har lyst til å opprette gigantiske rekruteringsbastioner og læringssenter for kriminelle.

Lenke til kommentar

Latterlige Norge! Nok et eksempel på hvor tragikomisk deler av Norge blir styrt. Med tanke på at alt og alle skal tilpasse seg den globaliserte verden og EU-systemet spesielt så bør også fengslene våre vise dette. Vi kan være glade for at det er minimalt med personer i verden som vet hvordan fengslene i Norge ser ut. Når Winydancer som antakelgivis har et helt ok liv i Norge vil være villig til å prøve seg som kriminell, da har Norge et problem!

 

Macmanlady: Det med Krekar viser bare at Norge har altfor mye penger i forhold til forstanden. Heldigvis vil det komme en tid (kanskje så tidlig som ti år) hvor denne euforien vi er inne i nå mtp. oljepenger er over og vi vil måte bruke hodene våre når vi skal prioritere. NAV og Helseforetakene er andre eksempler på inkompetansen i Norge som følge av unnfallenhet.

Endret av Jens72
Lenke til kommentar
Nope, dette er helt klart det første fengslet man blir plassert i.

 

oki, da er straffeaspektet veldig nedtonet i dette tilfellet. Så spørs det om straff er tingen da. Er straffen lang nok vil jeg si det er gode muligheter til å først straffe for så å rehabilitere. Litt med samme tanken som befalskole. Først bryte dem ned for så å bygge dem opp slik man vil ha dem :)

 

vi er sikkert enige i at hovedmålet må være at de som kommer ut av fengsel ikke gjentar sine kriminelle handlinger?

Lenke til kommentar

Hovedpoenget med fengsler er at man mister den totale friheten man har hvis man ikke er innsatt, så fra det perspektivet har det ikke mye å si at det er "luksushotell".

 

Men ja, skal man virkelig unne fangene noe som dette? Noen mener det er greit, mens andre syns det er forkastelig. Litt spesielt å tenke på at mange eldrehjem har mye dårligere standard enn dette.

Lenke til kommentar

Litt av poenget med fengsel vil jo være rehabilitering. Om fangene kommer ut og utfører nye kriminelle handlinger så er vi like langt igjen. Da koster det oss skattebetalere enda mer.

 

Norske fengsler er jo verdensledende (statestikk) når det kommer til rehabilitering av fanger, og om dette kan hjelpe på så er det et flott tiltak synes nå jeg. Et engangs beløp for et fengsel som kan hjelpe er bedre enn å måtte stadig utvide eksisterende fengsler fordi straffen og rehabiliteringen ikke hjelper...

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...