Gå til innhold

Problem med varmtvannsbereder.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har litt problemer med at det plutselig ble stopp på varmtvannet sist lørdag. Jeg sjekket den elektriske biten og har følgende informasjon å by på. Elementet virker ok, det ligger på rundt 18 ohm. Elementet får også spenning, men det har vært varmgang i kablene, noe som har resultert i at isolasjonen på lederene har smeltet. Det var også noe varmgang i kontakten som står i veggen. Problemet mitt er at jeg ikke kan skjønne hvorfor vannet blir kaldt. Jeg har forresten også prøvd å trykke på reset på vernet til termostaten.

 

Kan noen tenke seg hva som kan være galt ? Ohms belastning + spenning = strøm som igjen fører til varme, men tydeligvis ikke i dette tilfellet om jeg ikke har oversett noe drastisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor står denne i elektronikk?

Fordi det er ett elektro problem og det har da alltid blitt diskutert elektro generelt her, selv om delen heter elektronikk.

 

men kan det være varmgang i kobling?

Ja, det har vært varmeutvikling. Men måler 230V på elementet og regner med det skulle vært noe spenningsfall om det er dårlige koblinger osv.

 

Edit: Selvmotsigelse

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

hei! du skriver at det har vært varmgang...

når stikkontakten er tilkoblert, har du da spenning frem til klemmene på vvb?

er du sikker på at det ikke er jordfeil på elementet som har tatt evt. jordfeilbryter? VVB står ofte på egen kurs, så man merker det ikke på annet enn at vannet blir kaldt.

 

edit: ser i din edit at du har spenning frem til elementet. som betyr at begge mine teorier går i bøtta.

 

Hvis du har spenning frem til elementet burde det jo fungert, er du helt sikker på at du ikke kan ha gjort en feil måling?

du har målt spenning på ELEMENTET's klemmer?

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
hei! du skriver at det har vært varmgang...

når stikkontakten er tilkoblert, har du da spenning frem til klemmene på vvb?

er du sikker på at det ikke er jordfeil på elementet som har tatt evt. jordfeilbryter? VVB står ofte på egen kurs, så man merker det ikke på annet enn at vannet blir kaldt.

 

Ja, jeg måler 230V på laskene til elementene (står parallellt). Det er en felles varmtvannsbereder for min etasje, så tror ikke (håper ikke) at den står i mitt sikringsskap. Men om det er jordfeil, så skal vel sikringen ryke.

 

Er det forresten krav til spesielle kabler i en varmtvannsbereder, slik som det er med spotter ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
innternt i vvb brukes ofte varmebestandige pn/rk, men dersom vvb er fast tilkoblet pleier man ikke å bruke noen spessiell kabel inn til vvb.

felles vvb sier du? sikker på at den ikke rett og slett er tom?

 

Det er en 300 liters VB som deles på 3 personer så det hadde vært rart om den var tom (deles på 2 leiligheter), men skal aldri si aldri. Da bytter jeg hvertfall ut alle delene som skaper varmgang og har mistet isolasjon, så får jeg se hvordan resultatet blir !

Lenke til kommentar
hvorfor står denne i elektronikk?

Fordi det er ett elektro problem og det har da alltid blitt diskutert elektro generelt her, selv om delen heter elektronikk.

 

men kan det være varmgang i kobling?

Ja, det har vært varmeutvikling. Men måler 230V på elementet og regner med det skulle vært noe spenningsfall om det er dårlige koblinger osv.

 

Edit: Selvmotsigelse

aha, litt rart det ikke er en egen elektrodel her.. jaja

 

vis ikke elementet/elementene var aktive og trakk strøm er det ikke sikkert du får noe spenningsfall i kretsen.

 

har noe slikt på ovnen min, måler 225V helt til jeg belaster kretsen da synker det til rundt 200V ikke helt bra men gammelt annlegg i lånt leilighet :confused:

 

 

ikke noen som har skrudd ned varmen på vannet da? :p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
det høres bra ut, antagelig bør vvb direktekobles da 3000W er litt mye å ha som konstant belastning på en stikkontakt.

 

Så jeg burde heller sette opp en koblingsboks som erstattning til stikkontakten grunnet belastningen ?

hvis det er en felles vvb så bør du få en elektriker til å gjøre det vil jeg si...

Lenke til kommentar
det høres bra ut, antagelig bør vvb direktekobles da 3000W er litt mye å ha som konstant belastning på en stikkontakt.

 

Så jeg burde heller sette opp en koblingsboks som erstattning til stikkontakten grunnet belastningen ?

hvis det er en felles vvb så bør du få en elektriker til å gjøre det vil jeg si...

 

Det er ikke noe problem å smekke opp en koblingsboks. Har lov til å gjøre det selv. Oppsettet som er nå er det elektrikere som har satt opp.

 

Har vært diskutert før men de høye herrer mente at elektro og elektronikk var samme sak. Jeg som brenner litt for elektronikk har derimot en annen oppfatning.

 

Kan være enig i det, men da burde det settes opp en egen plass for elektro/automasjon :)

Lenke til kommentar

Jeg ser det er diskutert jordfeil her. Har du prøvd å megge elementene i tanken mot jord?. Det er jo ikke gitt at det er en jordfeilbryter forankoblet VVB, eller at den i det heletatt virker.

Dog holder jeg en finger på dårlig kontakt i og med at isolasjonen på lederene har smeltet. Det kan også forklare hvorfor tanken ble kald. Uansett så er det ikke sikkert at det er noe målbar feil nå, i og med at støpslet sansynligvis er tatt ut og satt inn igjen. Da kan det hende at ukontakten som var der før ikke er der nå lengre.

 

Kan være enig i det, men da burde det settes opp en egen plass for elektro/automasjon :)

Eventuelt så kan denne katogorien skifte navn til elektroteknikk. Det dekker jo alt som har med elektrisitet å gjøre.

Lenke til kommentar
Kan være enig i det, men da burde det settes opp en egen plass for elektro/automasjon :)
Eventuelt så kan denne katogorien skifte navn til elektroteknikk. Det dekker jo alt som har med elektrisitet å gjøre.

Hvis vi er mange nok som ønsker en endring så kanskje, les: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=632291. Hvis noen gidder så har de min fulle støtte. Uansett så er dette rimelig off topic i forhold til trådstarters innlegg så vi legger vel ballen død og oppretter eventuelt en ny tråd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...