Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny sjølbygd stasjonær krasjer etter å ha stått av over natten...


Anbefalte innlegg

Hei,

Eg fekk endelig skrapt sammen penger til å kjøpe meg ein stasjonær i forje veke(noe som ikkje er så lett når du er student), og når eg endelig fekk bygd den sammen og instalert alt av drivere og windows update så fungerte pcen kjempe fint.. Men når eg startet pcen på ny dagen etter så startet f*** skapet..

 

Det som skjer er at programer som spotify, msn, steam, windows gadets ++ krasjer, og når eg skal til å reinstalere programer så nekter windows å instalere dei.

Og det heile avsluttes etter ein stund med at maskinen begynner restarte av seg sjøl, gjerne etter ein blue screen..

 

Eg har prøvd fleire ganger å formatert heile hardisken for å så installere windows 7 på ny.. Men det samme skjer igjen heile tiden, pcen funker fint heilt til eg slår den av og lar den stå av overnatten.. Når eg starter pcen opp om mårningen så krasjer alt igjen..

 

Har også hatt problemer med at windows'en ikkje vil installeres etter at den har lastet filen opp på hardisken når eg skal reinstallere pcen, men det pleier å virke etter noen forsøk..

 

Hardwaren eg har er:

Samsung SH-S223B - DVD±RW

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB)

AMD PHENOM II X2 550 BE 3.1GHZ 6MB SOCKET AM3

HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5

MSI 770-C45, Socket-AM3, DDR3

Samsung SpinPoint F3 500GB

500W PSU

 

Eg kjører Windows 7 64bit..

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Eg starter virkelig å bli desperat..

 

Takker for alle svar(:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Eg fekk endelig skrapt sammen penger til å kjøpe meg ein stasjonær i forje veke(noe som ikkje er så lett når du er student), og når eg endelig fekk bygd den sammen og instalert alt av drivere og windows update så fungerte pcen kjempe fint.. Men når eg startet pcen på ny dagen etter så startet f*** skapet..

 

Det som skjer er at programer som spotify, msn, steam, windows gadets ++ krasjer, og når eg skal til å reinstalere programer så nekter windows å instalere dei.

Og det heile avsluttes etter ein stund med at maskinen begynner restarte av seg sjøl, gjerne etter ein blue screen..

 

Eg har prøvd fleire ganger å formatert heile hardisken for å så installere windows 7 på ny.. Men det samme skjer igjen heile tiden, pcen funker fint heilt til eg slår den av og lar den stå av overnatten.. Når eg starter pcen opp om mårningen så krasjer alt igjen..

 

Har også hatt problemer med at windows'en ikkje vil installeres etter at den har lastet filen opp på hardisken når eg skal reinstallere pcen, men det pleier å virke etter noen forsøk..

 

Hardwaren eg har er:

Samsung SH-S223B - DVD±RW

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DHX PC10600 1333MHZ CL9 (2X2GB)

AMD PHENOM II X2 550 BE 3.1GHZ 6MB SOCKET AM3

HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5

MSI 770-C45, Socket-AM3, DDR3

Samsung SpinPoint F3 500GB

500W PSU

 

Eg kjører Windows 7 64bit..

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Eg starter virkelig å bli desperat..

 

Takker for alle svar(:

 

Har du sjekket spenningen på brikkene i BIOS?

Skal kjøres på 1.6v. 9-9-9-24

Er det disse brikkene du har? http://www.corsair.com/_datasheets/tw3x4g1333c9dhx.pdf

Lenke til kommentar
Gå inn i bios og velg XMS under profil (Automatisk/manuel/XMS) for å sett minne til anbefalte verdier.

 

Prøv å kjør en minnebrikke om gangen og se om problemene oppstår med begge minnebrikkene hver for seg.

 

Mine Corsair XMS3 brikker fungerte ikke med XMS profilen, så jeg måtte sette spenning og timings manuellt for at de skulle fungere optimalt.

 

770-C35/ 770-C45 series

Memory Support

DD R3 800/ 1066/ 1333 / 1600*(OC) SDRAM (total 16GB Max)

4 DD R3 DI MMs (240pin / 1.5V)

Ser ut at de kjører på 1.5v på default.

Lenke til kommentar

Stemmer at eg har dei minnebrikkene ja..

Og eg var nettop inne på biosen og fekk etter litt roting fram og tilbake finne ut at dei var satt på 1.5V, så eg fekk skrudd dei opp på 1.63V(var eit valg mellom 1.59V og 1.63V, 1.60V var ikkje ein mulighet. Men biosen meinte de va safe settings, så eg stoler på den:))

 

Men foreløpig så funke pcen, fant ut i går at det hjalp å "varme" opp pcen, som i å restarte den eit par ganger, så kjørte den stabilt.. Har det noen sammenheng med minne?

 

Men takker uansett for mange bra svar, eg e evig taknemlig:)

Lenke til kommentar
Stemmer at eg har dei minnebrikkene ja..

Og eg var nettop inne på biosen og fekk etter litt roting fram og tilbake finne ut at dei var satt på 1.5V, så eg fekk skrudd dei opp på 1.63V(var eit valg mellom 1.59V og 1.63V, 1.60V var ikkje ein mulighet. Men biosen meinte de va safe settings, så eg stoler på den:))

 

Men foreløpig så funke pcen, fant ut i går at det hjalp å "varme" opp pcen, som i å restarte den eit par ganger, så kjørte den stabilt.. Har det noen sammenheng med minne?

 

Men takker uansett for mange bra svar, eg e evig taknemlig:)

 

Mine brikker nektet maskinen å starte med mer en en brikke, intil jeg satte opp spenningen.

Måtte opp på 1.8-1.9v for at de skulle bli stabile.

Kjører nå 4 x 2GB @1333MHz 7-7-7-20. (Den nekter å kjøre på 1600MHz med 4 brikker)

 

Vil tro de blir mer stabile nå som du har satt den på 1.63v ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Pcen min har i noen dager kjørt relativt stabilt etter at eg skrudde opp volten på minnebrikkene, men i dag når eg skulle slå den på og kjøre windows så krasjet alt igjen.. Er inne i noen minutter før det kommer ein bluescreen.. Det som også skjer nå er at ati klager over at eg ikkje har kompatible skjermkort drivere og så er det ein fin rosa farge i bunnen av skjermene mine...

 

Men Ubuntuen som eg instalerte etter at eg fikset på minnebrikkene fungerer strålende, så det eg lurte på kan det være feil i windows på grunn av at problemet med minnet var der når eg installerte det?

Og vil det hjelpe å installere windows på ny?

 

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Hei igjen,

Pcen min har i noen dager kjørt relativt stabilt etter at eg skrudde opp volten på minnebrikkene, men i dag når eg skulle slå den på og kjøre windows så krasjet alt igjen.. Er inne i noen minutter før det kommer ein bluescreen.. Det som også skjer nå er at ati klager over at eg ikkje har kompatible skjermkort drivere og så er det ein fin rosa farge i bunnen av skjermene mine...

 

Men Ubuntuen som eg instalerte etter at eg fikset på minnebrikkene fungerer strålende, så det eg lurte på kan det være feil i windows på grunn av at problemet med minnet var der når eg installerte det?

Og vil det hjelpe å installere windows på ny?

 

Takker for alle svar:)

 

Ville forsøkt å kjøre en system gjennomppretting til en dato hvor maskinen virket ok.

Deretter kjøre windows update igjen.

 

Hvis dette ikke fungerer, ville jeg reinstallert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...