Gå til innhold

Bra biffrett til Valentine's day?


ovalle

Anbefalte innlegg

Hellais folkens :)

 

Som mange av oss vet er det ikke så lenge til Valentine's day, og jeg har bestemt meg for å lage noe godt og forhåpentligvis romantisk utfra biff. Noen som har tips til en skikkelig god biffrett som jeg kan servere? :)

 

Det er bare til å komme med goe opplevelser og erfaringer fra tidligere matlaging til denne dagen :D

 

Hilsen: Ovalle ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biff

Bakt potet

Smørdampa asparges

Rødvinssaus

Andre grønnsaker etter smak, går for gulrøtter og sauskost(brokkoli) sjølv.

Rødvin.

 

Hvis du vil gjere det skikkeleg så får du tak i marmorert kjøtt, det er fantastisk godt, men tilsvarande dyrt, ikkje prøv deg dersom du ikkje kan steike biff :p.

 

Skal sjå om eg kan finne tak i oppskrifta mi på rødvinssaus.

Lenke til kommentar

Trikset med et bra biffmåltid er så enkelt (eller vanskelig) som en perfekt stekt biff. Ikke stek den for mye, da blir den tørr, seig og kjip..

 

Få tak i et bra stykke kjøtt. Personlig liker jeg ytrefilet best, det er passe forhold mellom smak og mørhet. La kjøttet bli romtemperert før du steker det, lettere å få et bra resultat da.

 

Ha godt med smør i panna og krydre biffen med salt og pepper. Hiv gjerne 1-2 fedd hvitløk i panna sammen med smøret. Selve stekinga regner med jeg du kontroll på? Stek og hvile.. jeg pleier hive den i stekovnene etter steking for å få den nok gjennomstekt, hvis det er et tykt stykke kjøtt vel og merke.

 

Tilbehør er det bare å ta det du føler for. Bakt potet med hvitløkssmør er veldig godt, eller fløtegratinerte poteter. Ostegratinert brokkoli er også veldig godt.

 

Saus synes jeg er helt unødvendig til en god biff, men det ser du best selv.

Lenke til kommentar

Jeg kan stort sett ikke lage mat, men har funnet ut at helstekt biff er veldig lett.

 

1. Få tak i et stykke med entrecote eller mørbrad.

2. Temperer

3. Smør den inn med salt og pepper.

4. Varm pannen opp og brun biffen på alle sider.

5. Sett biffen i ovnen på 150-160 grader (dette må du sjekke på matprat.no)

6. Ta biffen ut når termometer viser 65-67 grader.

 

Saus lager du av kraften du får av biffen. Selv steker jeg biffen først i en jerngryte som jeg så putter rett i ovnen --> mindre oppvask.

Lenke til kommentar

Her har du oppskrifta på rødvinssaus:

 

ein grovhakka hvitløksbåt

2 grovhakka sjalottllauk

2 ts sukker

1 ss olje

5 dl rødvin

150 g smør

salt og pepper

 

Steik lauk og kvitlauk gyllent en kjele med litt olje. Tilsett sukker og la det smelte saman. Hell på rødvin og kok ned til det er om lag 1 dl igjen. Rør inn smøret litt om gangen med en visp og smak til med salt og grovkverna pepper. Sil sausen før servering.

 

Hugs: ein biffmiddag blir berre så god som biffen (men bedre med ein god saus).

Lenke til kommentar

Oppskriften på rødvin saus skal jeg virkelig prøve en gang :D Takk :)

Jeg kan steke biff og slikt så det er ikke problemet. Jeg tenkte at kanskje det ville vert litt spennende å gjøre noe mer fancy med biffen. Jeg kommer ikke på akkurat hva da, så det blir sikkert bare en god stekt biff :p

 

Takk til dere som har svar, har vert interessangt å lese ;) Og bare kom med mer :)

Lenke til kommentar
Jeg kan stort sett ikke lage mat, men har funnet ut at helstekt biff er veldig lett.

 

1. Få tak i et stykke med entrecote eller mørbrad.

2. Temperer

3. Smør den inn med salt og pepper.

4. Varm pannen opp og brun biffen på alle sider.

5. Sett biffen i ovnen på 150-160 grader (dette må du sjekke på matprat.no)

6. Ta biffen ut når termometer viser 65-67 grader.

 

Saus lager du av kraften du får av biffen. Selv steker jeg biffen først i en jerngryte som jeg så putter rett i ovnen --> mindre oppvask.

 

 

65-67 grader?! Er du gal mann? Kjernen på en god helsteikt biff skal aldri overstige 60° Jeg gir meg når temperaturen sier 51°, tar den ut. Siden ovnen er såpass varm (jeg liker å steike på 125 - 140°) vil biffens kjernetemperatur stige noe selv etter du har tatt den ut. Jeg liker den best når den ikke overstiger 55°, men noen insisterer på at 58° er det beste. Uansett, 65 - 67° er alt for mye! med mindre du liker biffen ihelstekt da..

Lenke til kommentar

Jeg ville funnet et godt passende stykke kjøtt, stekt dette (standard prosedyre, panne varm, fett varmt, stek biff), fått en kjernetemperatur på, mjaaa, 56 grader kanskje. Jeg liker min litt rå. Evt stekt den ferdig i ovnen.

Tilbehør er jo typisk poteter av noe slag. Gjerne fløtegratinerte, det er snadder. Godt med litt løk, hvitløk, kanskje litt mozzarella og noen urter. For guds skyld, bruk kremfløte.

Smørdampet brokkoli er et klassisk tilbehør.

Hva saus angår, så kan du lage så mangt. Rødvinssaus, peppersaus eller kanskje bernaise?

Lenke til kommentar

55 grader er prima. Det aller beste, om man har god nok tid, er å kjøpe et stort stykke kjøtt (ytrefilet, mørbrad, flatbiff), svi det av på alle kanter i en glovarm panne (med olje, smør brenner seg) og hive det i ovnen på 55 grader. Så tar det så lang tid det trenger før kjernetemperaturen også når 55 grader. Resultatet blir latterlig mørt kjøtt. Som indrefilet, bare at det smaker av noe.

 

Som tilbehør dropper du det vanlige (broccoli, mais og bakt potet/gratinerte fløtepoteter), og kjører på med hjemmelaget bernaise (kanskje med timian/rosmarin istedenfor estragon), persillerot/sellerirotpuré, smørsurret portobello/aromasopp og ovnsbakte søtpoteter.

 

Garantert å imponere trusene av flere damer enn seige biffer som er pannestekt i 3-4 minutter.

Lenke til kommentar
55 grader er prima. Det aller beste, om man har god nok tid, er å kjøpe et stort stykke kjøtt (ytrefilet, mørbrad, flatbiff), svi det av på alle kanter i en glovarm panne (med olje, smør brenner seg) og hive det i ovnen på 55 grader. Så tar det så lang tid det trenger før kjernetemperaturen også når 55 grader. Resultatet blir latterlig mørt kjøtt. Som indrefilet, bare at det smaker av noe.

 

Som tilbehør dropper du det vanlige (broccoli, mais og bakt potet/gratinerte fløtepoteter), og kjører på med hjemmelaget bernaise (kanskje med timian/rosmarin istedenfor estragon), persillerot/sellerirotpuré, smørsurret portobello/aromasopp og ovnsbakte søtpoteter.

 

Garantert å imponere trusene av flere damer enn seige biffer som er pannestekt i 3-4 minutter.

Hvis biffen du steiker i panne blir seig er det fordi du har brukt dårleg/billeg kjøtt.

Temperaturen på kjøtt stekt i ovn avhenger sjølvsagt av kor godt stekt du vil ha det.

Lenke til kommentar

Indrefilet er mørt nok til at det funker i panne, men det er dyrt, og smaker fuck all. Å kalle biffer skåret fra andre stykningsdeler for dårlig kjøtt, er bare pisspreik. De krever mer tid, men å sette noe i ovnen krever så lite innsats at det ikke er verdt å tenke over. Bruk heller pengene du sparer på å kjøpe indrefilet på et vesentlig større stykke mørbrad/flatbiff, og bruk restene som roastbeef dagen derpå.

 

De fleste spiser kjøttet medium stekt, derfor 55 grader. Selvfølgelig må kjernetemperaturen justeres om begge parter liker det rått eller godt stekt.

Lenke til kommentar

Mja, dårleg biffkjøtt er det hvertfall. Og legg gjerne merke til at eg sa dårleg/billeg, eg sa på ingen måte at andre stykker er dårlegare, indrefileten også kan vere dårleg om den ikkje er mørna skikkeleg.

Skal eg først tilberede kjøt i ovnen så er det betre å saltbake det, da gjerne eit større stykke kjøt.

Mi erfaring er hvertfall at biff stekt i panne er betre enn i ovn, om du har ei anna erfaring så er det sjølvsagt greit.

Hvis du skal tilberede noko spesielt til Valentine's Day ser eg ikkje nokon runn til å skulle kjøpe mørbrad berre for å spare nokre kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...