Gå til innhold

Canon EOS 550D er lansert


Anbefalte innlegg

Canon slapp i dag kl. 15 EOS 550D.

 

Nøkkelspesifikasjoner er:

- 18 MP

- 3.7 FPS

- Full HD video med manuell kontroll

- ISO 6400 (med utvidelse til 12800)

- 3" LCD (104000 punkter i 3:2-formatet)

- Samme lysmåler som 7D

- Ekstern mikrofoninngang

- Auto-ISO med maksgrense

 

550D leveres i kit med 18-55 eller 18-135mm. Det har samme videofunksjon som 7D - full HD med 30/25fps og 720 med 50/60fps.

 

og les mer her: http://www.dpreview.com/news/1002/10020806canoneos550d.asp

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne ønske at Canon som markedsleder kunne tatt ansvar og sagt, nå ha vi nok piksler istedet for å øke med 3MP for hver generasjon. Eventuelt folkeopplysning om at flere piksler ikke automatisk gir bedre bilder. Uansett, dette kameraet kommer til å selge til gull. I likhet med alle SLR til Canon, (noen nevnte 48% markedsandel på SLR, (mest sannsynlig Norge)

Lenke til kommentar
Kunne ønske at Canon som markedsleder kunne tatt ansvar og sagt, nå ha vi nok piksler istedet for å øke med 3MP for hver generasjon. Eventuelt folkeopplysning om at flere piksler ikke automatisk gir bedre bilder. Uansett, dette kameraet kommer til å selge til gull. I likhet med alle SLR til Canon, (noen nevnte 48% markedsandel på SLR, (mest sannsynlig Norge)

Er igrunn enig med deg. Men ettersom 18MP designet deres virker bedre enn den gamle 15MP utgaven, så synes jeg det var fornuftig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gjort det samme hadde jeg jobbet i Canons markedsavdeling. Mengden folk som selger sine "gamle" 450D'er eller 500D'er for en ny modell med litt ekstra oppløsning er sikkert ikke ubetydelig.

 

Selv har jeg respekt for Nikon som i hvert fall tør holde litt igjen :)

 

Uansett er HD-video med full manuell kontroll en god ting og, i mine øyne, en mye bedre grunn til å oppgradere enn oppløsningen.

Lenke til kommentar
Canon slapp i dag kl. 15 EOS 550D.

 

Nøkkelspesifikasjoner er:

- 18 MP

- 3.7 FPS

- Full HD video med manuell kontroll

- ISO 6400 (med utvidelse til 12800)

- 3" LCD (104000 punkter i 3:2-formatet)

- Samme lysmåler som 7D

- Ekstern mikrofoninngang

- Auto-ISO med maksgrense

 

550D leveres i kit med 18-55 eller 18-135mm. Det har samme videofunksjon som 7D - full HD med 30/25fps og 720 med 50/60fps.

 

og les mer her: http://www.dpreview.com/news/1002/10020806canoneos550d.asp

 

Autoiso med maksgrense? Den fikk jeg ikke med meg? Folk som ikke driver med sportsfotografering eller har behov for 7D's 8bps kan jo like greit kjøpe 550D for halve prisen av 7D. Forskjellene er jo marginale snart..

 

Tor

Lenke til kommentar
Kunne ønske at Canon som markedsleder kunne tatt ansvar og sagt, nå ha vi nok piksler istedet for å øke med 3MP for hver generasjon. Eventuelt folkeopplysning om at flere piksler ikke automatisk gir bedre bilder. Uansett, dette kameraet kommer til å selge til gull. I likhet med alle SLR til Canon, (noen nevnte 48% markedsandel på SLR, (mest sannsynlig Norge)

Er igrunn enig med deg. Men ettersom 18MP designet deres virker bedre enn den gamle 15MP utgaven, så synes jeg det var fornuftig i denne sammenhengen.

Canon har sagt at det ikke er snakk om den samme brikka som i 7D, (men bildekvaliteten vil selvsagt bli ca den samme). Av dette skjønner vi at Canon må ha gjort arbeid på 550d brikken. Hvis de hadde beholdt 15MP er det godt mulig at bildekvaliteten hadde gått opp _enda_ et hakk. Men dette er kanskje ikke Canons intensjon :roll: Bare Pentax som lar begynnerkameraet sitt bli bedre enn entusiastmodellen :p

Lenke til kommentar
Kunne ønske at Canon som markedsleder kunne tatt ansvar og sagt, nå ha vi nok piksler istedet for å øke med 3MP for hver generasjon. Eventuelt folkeopplysning om at flere piksler ikke automatisk gir bedre bilder. Uansett, dette kameraet kommer til å selge til gull. I likhet med alle SLR til Canon, (noen nevnte 48% markedsandel på SLR, (mest sannsynlig Norge)

Er igrunn enig med deg. Men ettersom 18MP designet deres virker bedre enn den gamle 15MP utgaven, så synes jeg det var fornuftig i denne sammenhengen.

 

Av det jeg har forstått er ikke 500D og 50D's sensor den samme (selv antallet mp er den samme), men 500D har en "enklere" design enn 50D's sensor.

 

Er litt snodig at de ikke heller utvikler videre 15mp sensorene sine, for eventuelle svakheter ligger ikke i antallet mp, men i selve designet antar jeg. Å gi 550D samme som 7D er kanskje en tabbe på sikt, dog er det for meg usikkert om de kun deler antall mp, og ikke sensoren til 7D.

 

Tor

Lenke til kommentar
Canon slapp i dag kl. 15 EOS 550D.

 

Nøkkelspesifikasjoner er:

- 18 MP

- 3.7 FPS

- Full HD video med manuell kontroll

- ISO 6400 (med utvidelse til 12800)

- 3" LCD (104000 punkter i 3:2-formatet)

- Samme lysmåler som 7D

- Ekstern mikrofoninngang

- Auto-ISO med maksgrense

 

550D leveres i kit med 18-55 eller 18-135mm. Det har samme videofunksjon som 7D - full HD med 30/25fps og 720 med 50/60fps.

 

og les mer her: http://www.dpreview.com/news/1002/10020806canoneos550d.asp

 

Autoiso med maksgrense? Den fikk jeg ikke med meg? Folk som ikke driver med sportsfotografering eller har behov for 7D's 8bps kan jo like greit kjøpe 550D for halve prisen av 7D. Forskjellene er jo marginale snart..

 

Tor

Det betyr at du kan velge auto ISO, men bestemme at den ikke skal gå høyere enn f.eks 800. Tror 1D mark III har hatt det med både øvre og nedre grense.

Lenke til kommentar

Med slik hardware i et fotokamera så undergraver Canon sitt eget videokamerasalg. Vi så at de holdt igjen i fjor med å gi ut dyre kompaktkameraer uten HD mens konkurrente tilbød dette på billige kompaktkameraer. 550D er i så hensende resultat at 500D floppet fullstendig i forhold sterke konkurrenter. Selv innbitte Canonfans med 450D tipper jeg ikke greide å forsvare en "oppgradering" til 500D med så begrensede videofunksjoner. Nå tror jeg imidlertid vi kommer til å se et ras av 450D og 500D (disse er vel svært sjeldne nå) på bruktmarkedet av folk som skal 550D.

Lenke til kommentar
Med slik hardware i et fotokamera så undergraver Canon sitt eget videokamerasalg. Vi så at de holdt igjen i fjor med å gi ut dyre kompaktkameraer uten HD mens konkurrente tilbød dette på billige kompaktkameraer. 550D er i så hensende resultat at 500D floppet fullstendig i forhold sterke konkurrenter. Selv innbitte Canonfans med 450D tipper jeg ikke greide å forsvare en "oppgradering" til 500D med så begrensede videofunksjoner. Nå tror jeg imidlertid vi kommer til å se et ras av 450D og 500D (disse er vel svært sjeldne nå) på bruktmarkedet av folk som skal 550D.

 

Tja, hva de holder igjen vet ikke jeg, men er nok ikke lett å få det til å funke bra nok heller, noe det vel ikke gjør på speilrefleks enda.

 

Tror ikke man får et ras som vil selge 500D (som de antagelig nettopp har kjøpt) men 450D og 1000D folket kanskje..

 

Tor

Lenke til kommentar
Hmm. Virker som et fint kamera nummer to, tror kanskje det blir et sånt et etterhvert. Synes størrelsen på xxxD-serien er fin til snapshots. 550D + 18-135 tror jeg kan være en fin reisekombinasjon. Hvis det ikke blir en m4/3 da... :|

I EOS leiren så tror jeg 550D + 18-135mm blir en killer kombinasjon. Men det blir fort stort i forhold til µ43 da ;)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Kunne nok ikke tenkt meg dette som hovedkamera, men som backup-/reservekamera kan dette funke fint. Spesielt når framerate-oppdateringen til 5Den kommer, og disse filmer med samme framerate, kommer jeg nok til å skaffe meg et slikt til filmlaging. Alternativt å spare en stund og kjøpe en 7D og dermed få AF-hastigheten.

Lenke til kommentar
I EOS leiren så tror jeg 550D + 18-135mm blir en killer kombinasjon. Men det blir fort stort i forhold til µ43 da ;)

Blir en del større ja - men samtidig kan jeg jo i såfall bruke optikken jeg har fra før av. Meh, har uansett ikke råd til noe nytt enda, og først på lista står en telezoom med autofokus, samt kanskje en supervidvinkel av noe slag. Tipper 550D får en halvdrøy pris til å starte med uansett, så kanskje like greit å vente. :)

Lenke til kommentar

Nå ble jeg veldig i tvil her. Har 11k i banken som opprinnelig ventet på en 60D, men nå kom jo 550D heller. Vil dette si at 60D ikke vil bli å se i nærmeste fremtid?

 

Hovedgrunnen til at jeg ikke går for 40D eller 50D er mangel på videofunksjon, da dette er noe jeg synes er veldig interessant i nyere speilreflekskameraer.

 

Noen som har meninger om hvilken pris vi kan forvente av 550D?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...