Felhart Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 (endret) Hei. Har hatt et problem med PCen min i flere måneder nå. Når jeg hører en sang, eller gjør noe som helst som inneholder lyd, så skjer det veldig ofte at PCn klikker. Lyden begynner å dirre i 2-3 sek, før jeg får blåskjerm og dataen restartes (før jeg rekker å lese hva som står på blåskjermen) Har ikke hatt noe suksses med å fikse dette problemet - Er heller ikke veldig flink med data, men tenker at det muligens kan være et problem med Lydkortdriveren? Windows XP 32. Hovedkort = P5N73-CM EDIT: Dette skjer visst også når jeg ikke har på lyd, muligens når PC'en jobber litt mer enn normalt. Endret 8. februar 2010 av Felhart
War Skrevet 8. februar 2010 Skrevet 8. februar 2010 Har du sjekket temp på cpu og gpu? Gjerne under load. Det kan også være for lav spenning på rambrikkene dine, dette kan du øke til rett volt i bios.(Den vilten som står på rambrikkene/hjemmesiden til produsenten) Det kan også være forlite volt på northbridge. Hvordan er resten av hardwaren? Har du nyseste hovedkort , skjermkort og lyddrivere?
Felhart Skrevet 8. februar 2010 Forfatter Skrevet 8. februar 2010 Takker for svar. Skal sjekke det du nevner med ram'en. Temperaturen virker og være fin, har fått det rådet før. Intel CPU Duo 3.16ghz. NVIDIA GeForce GTX 260. Vet ikke hvor mye det svaret der sa deg, noe spesielt av hardware du kunne ha nytte av å vite?
Phido78 Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Hva mener du med at lyden begynner å "dirre"? Mener du at den hakker eller at den virker å henge seg opp? Gjør følgende: Gå inn i System Properties og inn på Advanced tabben. Trykk på "Settings..." knappen under Startup and Recovery (Tredje på lista). Fjern haka for Automatically restart og vent til neste blåskjerm. Skriv ned bugcode, står gjerne STOP: 0x0000000E (0x... og så videre) Post koden her så kan vi ta det videre derifra. Eventuelt gå inn i %windir%\minidump og finn den nyeste .dmp fila der og last opp et sted som gjør den tilgjengelig her så kan jeg eller noen andre nerder ta en titt på den.
Felhart Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Skrevet 9. februar 2010 Takk - Skal gjøre det. Jeg hører at lyden henger seg opp
camxer Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Jeg holder en knapp på at RAM får ikke nok spenning/kjører på altfor høy frekvens (du har ikke lekt med overklokking?). Sjekk hvilken type RAM du har og se hvor høy spenning er anbefalt av produsenten (står på brikkene og på nett). Deretter går du inn i bios og stiller inn spenningen manuelt (er du usikker på hvordan er det bare å google litt om overklokking eller finne en review av hovedkortet ditt)
Felhart Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Skrevet 9. februar 2010 Takk for svar! Har ikke lekt med overklokking nei.
Felhart Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Skrevet 9. februar 2010 (endret) Fikk nå lest hva Blåskjermerroren sa: Under "problem" så står det: driver_IRQ1_Not_less_or_equal Under "Stop000000000ognoe" står det: Viahdva.sys-adress AF229OD8 at AFIFC000 datestamp 4a24e854 Mulig det ble litt feil på den underste feilmeldingen. Si ifra hvis jeg må lese den av en gang til (og må skrive finere ) EDIT: Har fått stærke indikatorer på at dette er et problem dannet av noe feil med driveren(e). Hvordan fikser jeg det problemet? Endret 9. februar 2010 av Felhart
War Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Google memtestx86 og last ned, da tester du rammen. Anbefaler å brenne ut isoen og boote og teste der og ikke i OS på "ledig" minne. Ellers kan kanskje denne hjelpe? Pagefile is the system's swap space. Windows uses a swap file to swap pages of memory to disk. It does this when physical memory is low and for pages that have not been referenced for a certain amount of time. To remove it, open Control Panel > System then click on Advanced tab then the Settings button under Performance Options then click the Advanced tab. Under the Virtual Memory section click the Change button and then find and click in the No Paging file button then click Set. Click OK to dismiss all windows ignoring any warnings. Reboot and then repeat the steps to re-create a pagefile that is 1.5 times your installed physical memory. Make sure the minimum and maximums match i.e. if you create a pagefile of 1024, put 1024 in both boxes. If you have a second hard drive, create the pagefile on that drive. Kilde Her
Phido78 Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Fikk nå lest hva Blåskjermerroren sa: Under "problem" så står det: driver_IRQ1_Not_less_or_equal Under "Stop000000000ognoe" står det: Viahdva.sys-adress AF229OD8 at AFIFC000 datestamp 4a24e854 Mulig det ble litt feil på den underste feilmeldingen. Si ifra hvis jeg må lese den av en gang til (og må skrive finere ) EDIT: Har fått stærke indikatorer på at dette er et problem dannet av noe feil med driveren(e). Hvordan fikser jeg det problemet? Du skal ikke se bort fra at det er driverfeil, men det hadde hjulpet noe som du hadde postet bugcoden "Under "Stop000000000ognoe" står..." <- Det etter stop 0x0000000E eller no i samme gate Eventuelt så kan det se slik ut: "BCCode : 100000d1 BCP1 : E2a430b4 BCP2: 000000FF BCP3 : 00000000 BCP4 .... etcetc" Om det er 0xd1 så heller jeg mest mot å skylde på drivere her... Har du installert noe ny hardware eller oppdatert driverne før problemene starta? kjør memtest som foreslått tidligere her også.
Felhart Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Skrevet 9. februar 2010 Hehe. Skal spesifisere koden neste gang shiten klikker. Jeg sa jo at jeg har hatt problemene i flere måneder, så husker ikke helt. Men tror det begynte etter jeg formaterte og la inn Windows på nytt etter sommeren 09. Hehe (Virker å være veldig tålmodig med dataproblemene mine). Husker det var noe tull med at jeg måtte laste ned driverene, og at de bare var tilgjengelige i store chipset-pakker, og ikke en-og-en som jeg ville ha dem. Dette er vel muligens noe jeg burde ha nevnt i førsteposten, men det er så lenge siden nå at jeg så vidt husket det.
Phido78 Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 (endret) Hehe, flere måneder er jo en stund med gjentakende bsods lol Forsøk først å oppdatere lyddriverne fra Asus og se om det hjelper mot bsodden. http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/misc/audi...XpVistaWin7.zip - Prøv denne, frisk og rask direkte fra Asus. Endret 9. februar 2010 av Phido78
Felhart Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Skrevet 9. februar 2010 (endret) Takk! Har nå fått enda en blåskjerm i beste "sendetid" Leste av Stop-tingen, og den var som følger; Stop: 0X000000D1. Worldrecordnoobspørsmål: Hvis jeg legger inn den Driveren fra Asus som du referer til, vil det ikke bare bli mer problemer iogmed at jeg legger enda en driver oppå den som virker å være defekt? Endret 9. februar 2010 av Felhart
Malvado Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Takk! Har nå fått enda en blåskjerm i beste "sendetid" Leste av Stop-tingen, og den var som følger; Stop: 0X000000D1. Worldrecordnoobspørsmål: Hvis jeg legger inn den Driveren fra Asus som du referer til, vil det ikke bare bli mer problemer iogmed at jeg legger enda en driver oppå den som virker å være defekt? Du kan jo avinstallere den eldre driveren først vettu. Uansett så ber du nesten om problemer, å benytte seg av xp 32bits + et såpass nytt Skjermkort er ikke akkurat optimalt, hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt meg en ny og kjappere Harddisk og lagt inn Windows 7 64 bits på den da du vil være garantert bedre driverstøtte der.
Phido78 Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Takk! Har nå fått enda en blåskjerm i beste "sendetid" Leste av Stop-tingen, og den var som følger; Stop: 0X000000D1. Worldrecordnoobspørsmål: Hvis jeg legger inn den Driveren fra Asus som du referer til, vil det ikke bare bli mer problemer iogmed at jeg legger enda en driver oppå den som virker å være defekt? Neida, normalt så går det bra da windows selv erstatter den gamle driveren. Hender i enkelte tilfeller at drivere nekter å la seg oppdatere men det merker du relativt fort under installasjonen av nye drivere Du kan også avinstallere drivern først om du vil da, slik som posten over foreslår. Optimalt eller ikke, skjermkortet skal fungere uten bsods det... også i 32 bits xp.
Felhart Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Skrevet 9. februar 2010 Tusen takk for hjelpen alle sammen! Har nå gjort masse forskjellige "tweaks" - La meg teste i et par timer for å sjekke om det funker. Isåfall var det den forbanna driveren som gjorde meg gal (Ihvertfall de siste dagene, når jeg faktisk bestemte meg for å fikse det! Imponert over hvor behærsket jeg har vært i løpet av disse 4-5 månedene. For å oppsummere så er vel egentlig alt som har gått istykker i sinne et glass og en bøtte faktisk! - Relativt imponerende, vel?)
Malvado Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Optimalt eller ikke, skjermkortet skal fungere uten bsods det... også i 32 bits xp. Man kan heller ikke forvente full støtte for et OS som offisielt ikke lenger er støttet av MS uten avtale og da kan man gå glipp av mye som feks : *kompabilitetsproblemer med nye spill og skjermkortet. *Ytelseforbedringer. *Dx 10 og bedre visuelle effekter. TS bør i alle fall vurdere å bytte ut OS eller kjøre dual boot i det minste.
Phido78 Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Optimalt eller ikke, skjermkortet skal fungere uten bsods det... også i 32 bits xp. Man kan heller ikke forvente full støtte for et OS som offisielt ikke lenger er støttet av MS uten avtale og da kan man gå glipp av mye som feks : *kompabilitetsproblemer med nye spill og skjermkortet. *Ytelseforbedringer. *Dx 10 og bedre visuelle effekter. TS bør i alle fall vurdere å bytte ut OS eller kjøre dual boot i det minste. Nå er det produsenten av hardwaren som skal stille med drivere som fungerer da og om de gir ut drivere som de sier støtter xp/vista 32 bits os så bør det holde vann. At utnyttelsen av teknologien ikke blir optimal er en annen sak... jeg er helt for at alle bør gå over til win7 64 bit istedet for xp eller vista.
Malvado Skrevet 9. februar 2010 Skrevet 9. februar 2010 Joda produsenten må nok lage drivere som fungerer med feks XP om det står på esken, men vellviljen til å gi full funksjonalitet er nok antageligvis langt mindre på et eldre os enn på et nyere os som feks W7. Feks DX 10 , 10.1 og 11 støttes ikke på xp , og antar dette også kan gjelde feks andre tjenester som denne som kun støttes (som jeg kan se) på W7 : Supports NVIDIA 3D Vision Discover, a complete, low cost solution to start your immersive stereoscopic 3D experience. NOTE: If you are using NVIDIA 3D Vision active shutter glasses, you must download the separate 3D Vision driver which includes the driver for the 3D Vision IR emitter.
Felhart Skrevet 9. februar 2010 Forfatter Skrevet 9. februar 2010 Da har PCn virket i flere timer - Så jeg konkluderer at den er fixet. Problemet var bare lydkortdriveren. Alt jeg måtte gjøre var å erstatte med den jeg ble anbefalt. Hadde selv store problemer med å finne den riktige driveren for flere nevnte måneder siden, og det viser seg at jeg fant helt feil - hehe.. For de som lurer på hvorfor jeg ikke har gjort noe med dette tidligere; så er 'bortforklaringen' min at det ikke alltid var like gale. Jeg gikk fra å ha et par blåskjermer i uka, til 10 om dagen Stor takk til alle som kom med råd og hjalp meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå