Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Focus 1.6 rykker til ved akslerering


nree

Anbefalte innlegg

Ford focus 1999 1.6, kjørt ~160 000km.

 

Når "ruser" bilen under kjøring "hakker" og rykker den til under akslerasjon.

 

Bilen har alle servicer fra 1999 til 2006, i følge serviceheftet har den ingen etter det.

 

Hva kan dette komme av? Sist jeg fyllte hadde jeg kondensfjerner i tanken.

 

Bør jeg levere bilen på en service?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er elektronisk fordeler så vidt jeg kan se.

 

Skal forsøke å få byttet plugger i første omgang, det har komt seg en del siden jeg startet denne tråden.

 

Muligens det var skylddeling med kondens?

 

At oljen var skiftet sist i 2006 var Gryterett sine ord, ikke mine ;)

 

Fargen på oljen er på grensen mellom blank og brun, så jeg synst det er merkelig hvis den er så gammel.

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har hatt bilen på service siden 2006 burde du jaggu få gjort det. Olje bør byttes minimum en gang i året. Bytt filtrene og plugger i samme slengen. Kondensfjerner er også lite gunstig å bruke på biler med elektronisk innsprøytning, og kan være årsaken til rykkinga du har merket. Ved mye bruk av kondensfjerner kan det skade drivstoffsystemet.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Hva er grunnen til at man ikke skal bruke kondensfjerner ved elektronisk innsprøytning?

 

Vil tro det kan skade å bruke mye, men har aldri hørt at man ikke bør bruke det. Kondens må jo fjernes på et vis?

 

 

Byttet plugger i dag, oljen og luftfilter skal byttes i nærmeste fremtid.

 

Rykkingen forsvandt ved pluggskifte, men jeg tror faktisk den ene kabelen var delvis eller helt av pluggen.

Når det kom til plugg nr. 4 var kabelen på siden av pluggen, men jeg kan ikke huske den ble løsnet.

 

Uansett, ingen rykking i bilen nå :)

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at man ikke skal bruke kondensfjerner ved elektronisk innsprøytning?

 

Vil tro det kan skade å bruke mye, men har aldri hørt at man ikke bør bruke det. Kondens må jo fjernes på et vis?

 

 

Byttet plugger i dag, oljen og luftfilter skal byttes i nærmeste fremtid.

 

Rykkingen forsvandt ved pluggskifte, men jeg tror faktisk den ene kabelen var delvis eller helt av pluggen.

Når det kom til plugg nr. 4 var kabelen på siden av pluggen, men jeg kan ikke huske den ble løsnet.

 

Uansett, ingen rykking i bilen nå :)

Dersom man har vann i tanken vil dette legge seg nederst, og ikke gjøre noen skade (i hvert fall ikke på plasttanker som benyttes på nyere biler). Når du har kondensfjerner på tanken blandes vannet med bensinen. Dette kan føre til korrosjon i drivstoffsystemet, og skade blant annet dysene. Vannet forbrenner også dårlig. Da er det bedre å sørge for å ha godt med drivstoff på tanken og ikke kjøre den helt tom.

 

Slik som du beskriver det nå så kan det virke som om dårlig kontakt på en av pluggene var årsaken til rykkinga. Dersom man mister en synder mister man både ytelse og takta til motoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...