Gå til innhold

Mediasenter, HTPC, eller..?


Anbefalte innlegg

Heya.

 

Sitter her å lurer på hva jeg skal gjøre. Vi har her i huset fibernett (TV + nettkobling), et godt trådløst nettverk, 4-5 laptoper og to stasjonære (hvorav den ene skal i kontainer snart). Vi har også en ekstern HDD som vi bruker til å sikerhetskopiere bilder på.

 

Det jeg sitter å tenker på, er å samkjøre dette med ett eller to knutepunkter.

Jeg kunne tenkt meg noe som gjorde at jeg kunne sitte på hvilkensomhelst TV, prosjektor eller datamaskin i huset, og samtidig ha tilgang på alt av bilder, lagret video og musikk. Samtidig ha 2-3 TB lagring, slik at man kan kjøre backup av alt man ønsker. (det beste hadde vært om dette skjedde automatisk hver 7. dag, slik at man automatisk tok en kopi av mappen "bruker".)

 

Har en del erfaring med PC-bygging, så kan sikkert smelle det sammen selv. Det jeg trenger å vite er egentlig hva jeg trenger. Budsjett? det spørs! :)

 

Magnus

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo vurdere en NAS-sever. Disse finnes i et utall ulike utgaver med alt fra én enkelt HDD til 4-5 stk i ulike RAID-oppsett. Da får du en "sentral" hvor du kan lagre filer du vil ha tilgang til fra flere maskiner og som du kan streame media fra, bruke som torrent-klient, og som du også kan ta backup av viktige filer til. En annen fordel er at mange av NAS-løsningene som tilbys er små og lette å gjemme unna.

 

Eller du kan bygge deg en server selv, noe som gir det mer fleksibilitet ift. maskinvare og bruk (feks HTPC). Men her er det andre som har mye bedre peiling enn meg.

 

Personlig har jeg gått for løsningen NAS kombinert med PS3 som mediasenter. Fungerer veldig bra til mitt bruk.

Lenke til kommentar
strømforbruk er vel også noe og tenke over.

 

En server tar somregel litt strøm fremfor en nas box

 

Sant nok. Fordelen er hvis jeg kan ha en nas-boks til "intern fildeling" som står på 24/7, og en htpc som kan slåes på ved bruk. Er det mye arbeid å kofigurere en NAS-boks?

Lenke til kommentar

Jeg har en Qnap TS-119..

 

Om en er intr. er det fort gjort å sette seg inn i hvordan den funker.. Og der er masse muligheter..

 

For å nevne, upnp, som kan brukes med xboxps eventuelt hypc. fildeling, webserver, torrent, mm...

 

 

Godt forum med støtte å mage "how to's"...

 

Er veldig fornøyd med den og vil absolutt anbefale...:)

Lenke til kommentar

Som hugo sier må du ha en avspillerenhet...

 

Om ikek du har et tv med intgr. media senter.., Da kan du muligens spille rett fra nettet.. Uten at jeg har noe erfaring med dette...

 

 

Den bråker ikke serlig nei.. Den er uten vifte, og det eneste som lager lyd er harddisken som spinner.. Så da kommer det ann på disken du setter i...

Jeg har min bak tven, og hører den når den laster ned torrent å lagrer på disken, men ikke noe som er plagsomt nei...

 

 

Ellers bruker den 35Watt ved kjøring, å 5 watt i standby.

Lenke til kommentar

Noen som har tips på avspillingsenheter som er gode til å vise film (og stillbilder) fra HDD, musikk fra HDD (da NAS'en) og eventuelt kjøre spotify og voddler? eller er jeg da på HTPC?

 

Kjører jeg på med alt dette, er det mulig at denne boksen også kan kjøre signaler fra altiboks fiber, så jeg slipper den lille dekoderen dems? :)

Lenke til kommentar
Noen som har tips på avspillingsenheter som er gode til å vise film (og stillbilder) fra HDD, musikk fra HDD (da NAS'en) og eventuelt kjøre spotify og voddler? eller er jeg da på HTPC?

 

Kjører jeg på med alt dette, er det mulig at denne boksen også kan kjøre signaler fra altiboks fiber, så jeg slipper den lille dekoderen dems? :)

 

Tror ikke noen mediaspillere har støtte for Spotify. Musikk browsing er heller ikke Mediaspilleres sterke side.

Så her vil en HTPC være bedre.

 

Så vidt jeg vet kjører altibox properitær kryptering (send en klage til dem om dette), så det er ikke lett å få signalene inn i en PC uten dekoder.

Lenke til kommentar
snip

 

ok, takk for svar.

 

Er jo ikke værre enn at jeg trykker på "input source" en gang når jeg skal bytte til HTPCen :)

 

Kunne da tenke meg en NAS med mye lagring (noe ala Acer Easy Store H340) og en relativt enkel HTPC. kan jo kjøre en enkel 775-sokkel, og et HD5xxx (det enkleste som er ute, med passiv kjøling). Men det viktige er jo effektforbuk, noen innspill, anyone?

Lenke til kommentar

I forhold til spotify er det vel noe slik du ser etter:

 

 

En enkel HTPC vil holde til ditt bruk.

 

Ønsker du et ferdig oppsett kan du se på denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1127304

 

Ellers har jeg satt opp noen forslag her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1195005

 

Personlig ville jeg bygget NAS serveren selv, og kjørt http://en.wikipedia.org/wiki/FreeNAS.

Så kan du bruke denne til å transkode filmer til PS3 også.

Lenke til kommentar

Forslaget du linket til i den tråden funker ikke, pga ny prisguide (står at den ikke er offentlig).

 

Det andre forslaget ditt virker bra det. Kanskje noe sånt jeg går for?

 

Hvor mye jobb er det å sette opp å konfigurere en egen NAS? Kan se for meg at det blir en del billigere ja, ettersom den kommer til å bli brukt som nettverksbasert lagring (PS3, HTPC og andre PCer kommer jo til å stå for resten).

Lenke til kommentar

OK:

 

Har kommet opp med en handleliste, og lurer på om noen kan komme med hint og tips:

ATOM hk med Nvidia ION integrert

Dette er det eneste atom-baserte HK jeg fant med innebygd GPU og 3 SATA-porter.

Tenkte å kjøre ett slikt, med 1-2 1'TB harddisker inni, og noen vifter.

 

Har noen noen ting de kan tipse meg om?

Dette vil da stå som en NAS-server. Noen hint om hvordan jeg setter opp dette? (vurderer windows med remote-desktop, eller kanskje et Linux-basert NAS-dings?)

 

hjelp hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...