Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp, rust i hjulbuens kant :/


Anbefalte innlegg

Gikk over bilen ganske grundig ista. Så nøye i hjulbuene,

under bilen og overalt. Det meste så bra ut, utenom dette:

 

post-195907-1265547446_thumb.jpg

 

Høyre skjerm bak. Det har tydeligvis rusta på kanten, og falt av litt lakk.

De kantete flakene er løse. Skal jeg ta de av eller bare la det være sånn??

 

Fant også noen prikker ved skjermen, i "rust-farge".

 

post-195907-1265547665_thumb.jpg

 

Hva skal jeg gjøre? Er det noe jeg kan gjøre selv for å forebygge?

Alle biler ruster vel mer eller mindre. Særlig japanske biler...

Men er dette ille? Burde jeg dra å få den tectylbehandlet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan se ut som de prikkene på bilde2 er gjennomslag fra tidligere rustreparasjon.. kan det stemme?

 

Går forsåvidt fint å reparere slikt selv, problemet er lakkering.

Jeg har i senere tid alltid overlevert slike jobber til et rimelig lakkverksted. Pleier ikke være dyrt heller, ca 2-3000 har jeg betalt for slike jobber. Og da er det med garanti...

Lenke til kommentar
Det kan se ut som de prikkene på bilde2 er gjennomslag fra tidligere rustreparasjon.. kan det stemme?

 

Går forsåvidt fint å reparere slikt selv, problemet er lakkering.

Jeg har i senere tid alltid overlevert slike jobber til et rimelig lakkverksted. Pleier ikke være dyrt heller, ca 2-3000 har jeg betalt for slike jobber. Og da er det med garanti...

 

Tror ikke det har vært noen tidligere rustrep. der før nei. Er en forholdsvis ny bil.

Men i kanten på hjulbuen synes ikke lakken så godt, så der kan jeg vel fikse noe selv...

 

Får jeg kjøpt det jeg trenger til det på f.eks. BilXtra?

Lenke til kommentar

La bare merke til den kanten du hadde der det var mest prikker, det er en typisk rep der man har forsøkt å legge en ekstra beskyttende kant for å dempe steinsprut. Men det kan muligens være gjort fra fabrikk.

 

Litt forskjellig.. noen BilXtra-butikker har greit utvalg i slikt og kan blande lakk, f.eks i Lillestrøm. Men de har få slike produkter i kjernesortimentet sitt...

Lenke til kommentar

Om du har kompressor eller tilgang til det så er en punktsandblåser en kjekk ting til å fjerne rusta i hjulbuen, kjøpte det på biltema.

 

Men har du det på verksted så får du jo lakket det i samme fargen, noe som helt klart er en fordel, uansett er det lurt å fikse det før det blir verre en det er.

Endret av arjato
Lenke til kommentar
La bare merke til den kanten du hadde der det var mest prikker, det er en typisk rep der man har forsøkt å legge en ekstra beskyttende kant for å dempe steinsprut. Men det kan muligens være gjort fra fabrikk.

 

Litt forskjellig.. noen BilXtra-butikker har greit utvalg i slikt og kan blande lakk, f.eks i Lillestrøm. Men de har få slike produkter i kjernesortimentet sitt...

 

Kult! Det var nemlig BilXtra Lillestrøm jeg tenkte på :D

Tar en tur innom der og forhører meg litt til uka...

 

Om du har kompressor eller tilgang til det så er en punktsandblåser en kjekk ting til å fjerne rusta i hjulbuen, kjøpte det på biltema.

 

Men har du det på verksted så får du jo lakket det i samme fargen, noe som helt klart er en fordel, uansett er det lurt å fikse det før det blir verre en det er.

 

Har ikke noe sånt. Sjekka skuffen min nå, det eneste jeg fant

som kan være til nytte her var spraylakk og utbedringslakk.

Det var spraylakk i hvit og blank farge. Kanskje jeg kan

bruke det til å spraye på kanten etter jeg har pussa osv.? :)

Lenke til kommentar
Kult! Det var nemlig BilXtra Lillestrøm jeg tenkte på :D

Tar en tur innom der og forhører meg litt til uka...

 

Snakk med Kjetil der.. får sannsynligvis mye bedre råd og svar fra han enn fra noen her inne ;)

 

 

Bare på grunn av dette, så må jo jeg komme med en uttalelse på hvordan det skal repareres.

 

Puss ned til det er bare blankt stål igjen der, aller beste er sandblåsing men er du heldig så har ikke rusten fått bite seg så godt fast at den har begynt å gå ned i porene enda og isåfall trenger du ikke å sandblåse. En punktsandblåser er som skrevet tidligere ett fint verktøy til dette, billig på biltema er den også. Kanskje du har en kompis du kan låne kompressor hos? Allefall, få bort rusten!

 

Etter det så legger du først på en syregrunning, denne skal være bare i ett helt tynt lag, sånn at du greier å se gjennom den uten problemer. Etter dette må du ha på en grunning som du kan lakke over, gidder ikke nevne opp produktnavn da alle produsenter har sine navn på dette. Grunnen til at du må ha enda en grunning er at syregrunning ikke kan lakkes over. Spør der hvor du kjøper produkter, men kjøp av ett litt større lakkmerke. Etter dette er det bare klinke til med farge også klarlakk. Skal dette bli fint er det jo en fordel å la noen som kan det gjøre jobben, da slipper du også å kjøpe noe som helst også har du garanti på den. Så vist om to år rusten begynner å titte frem igjen kan du bare dra rett til hvem enn som lakket det å kreve reklamasjon på det.

 

 

Og ja.. jeg har god peiling på hvordan rust fjernes.

 

 

Mvh.

Han som tar nesten alle rustreklamasjoner på en av mazda sine avdelinger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Uff jeg er så treg på visse ting. Har ENDA ikke gjort noe med hjulbuen min,

og nå har det selvfølgelig blitt litt verre. :( Tenkte jeg skulle ordne dette

_skikkelig_ til våren (må av med bakfangeren fordi det har lagt seg langs kanten,

men er det noe jeg kan påføre nå som stopper det litt, frem til våren kommer?

Har hvertfall planer om å følge med, og vaske bilen ofte i vinter...

Lenke til kommentar

Du vil ikke klare å stoppe rusta uten å fjerne den (og hindre at ny fuktighet kommer til) dessverre. Men et godt gammelt triks er å fjerne den løse lakken og så påføre Owatrol mot rust eller bakaksel/girolje. Dette vil bremse rusten og hindre at saltråke får stålet til å ruste mer, men det vil ikke se pent ut :roll: Kan du leve med det så kan du ta et skikkelig tak i problemet til våren heller. Bakaksel/girolje egner seg også godt til å "vedlikeholde" gammel tectyl med, tectylen blir mer elastisk og olja trenger inn i eventuell rust og hindrer spredning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...