Gå til innhold

Stasjonær PC, arbeidsstasjon


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har tenkt å bygge min egen PC, skal ikke ha noen rendyrket spill PC, men kommer selvfølgelig til å spille noe (Krigsspill, fotball manager , strategispill). Ønsker først og fremst en maskin som er rask og takler å ha en del vanlige programmer + spill lagret. Den må også kunne takle enkelte kraftiger programmer som Solid Works osv. Har kikket på en del deler og funnet fram til et oppsett, men siden jeg ikke har så alt for god peiling ønsker jeg å få noen tilbakemeldinger/tips.

 

- Prosessor: Intel Core i5 750 (Hva er forskjellen på denne og i5 650/660?)

- Kabinett: Cool Master Elite 330

- PSU: Cool Master Real Power 620W (Trenger man kraftigere PSU?)

- Hovedkort: Asus P7P55D Pro (Her er jeg veldig itvil, hvar er på forskjellen på alle Asus P7P55D kortene, og er Gigabyte korta mer for pengene?)

- Harddisk: Samsung Spinpoint 500 MB (Må jeg kjøpe 2 stk vist jeg vil dele harddisken i C og D disk? Eller bør jeg bare ha en stor en på 1 TB?)

- Minne: Corsair Dominator DDR3 1600 MHz 4GB (Hva er forskjellen på 1333 MHz og 1600 MHz? Noe vits å gå opp til 8 GB?)

- DVD/CD spiller: Samsung DVD RW burner SH-S223B

- Skjermkort: Her har jeg ikke klart å velge ut noe ennå, har kikket litt på skjermkortene i Radeon serien. Kom gjerne med tips som passer fint inn i oppsettet.

 

Mvh Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremt synes jeg du har satt opp et fornuftig og greit oppsett som burde fungere perfekt til ditt bruk. Jeg har noen innspill som du kan titte nærmere på. I korte drag er det:

 

 

- Prosessor: Intel Core i5 750 (Hva er forskjellen på denne og i5 650/660?)

 

750 er Quad-core (4 kjerner) mens de andre er Dual-core (2 kjerner). Forøvrig er 750'en en god prosessor ifølge brukeromtalene på komplett.no

 

Forslag: Intel Core i5-750

 

- PSU: Cool Master Real Power 620W (Trenger man kraftigere PSU?)

 

Neppe, 620 watt holder mer enn nok. Leste et sted at et system med Radeon 5970 (kraftigste per dags dato) drar totalt 368 watt, så her har du mye å gå på. Det er også positivt for varmeutviklingen og levetiden til strømforsyningen når den ikke trenger å jobbe på maks strømoutput.

 

Forslag:Cooler Master Real Power M620, 620W PSU

 

 

- Hovedkort: Asus P7P55D Pro (Her er jeg veldig itvil, hvar er på forskjellen på alle Asus P7P55D kortene, og er Gigabyte korta mer for pengene?)

 

Virket som et godt hovedkort i mine øyne. Jeg skjekket nærmere på forskjellen mellom Pro og den vanlige modellen. Det eneste som skiller de to er at Pro har bedre mulighet for SLI, leveres med en ekstra USB-brakett og har noen flere kabler (6 sata-kabler mot 4 osv). Med mindre du skal kjøre SLI, ser jeg ikke noen grunn til å gå for Pro-utgaven her.

 

Edit: Fant en tilsvarende utgave hos Gigabyte, og den kan skilte med både USB 3.0 og SATA 6gb. I tillegg er den billigere enn hovedkortet fra ASUS, jeg ville anbefalt Gigabyte her.

 

Forslag: Gigabyte GA-P55A-UD3R

 

 

- Harddisk: Samsung Spinpoint 500 MB (Må jeg kjøpe 2 stk vist jeg vil dele harddisken i C og D disk? Eller bør jeg bare ha en stor en på 1 TB?)

 

Du kan kjøpe 1 hardisk og dele den opp i to partisjoner (en C og en D partisjon, de vil vise seg som 2 hardisker i Windows selv om det er 1 hardisk)

 

Forslag: Hitachi Deskstar™ 7K1000.C 1TB

 

 

- Minne: Corsair Dominator DDR3 1600 MHz 4GB (Hva er forskjellen på 1333 MHz og 1600 MHz? Noe vits å gå opp til 8 GB?)

 

Du trenger ikke gå opp til 8GB med det første. 4gb holder lenge foreløpig. Men Dominator virker litt overkill til dette systemet, jeg foreslår isteden å gå for 4gb Corsair XMS3 som har et fint pris/ytelse forhold.

 

Forslag: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz CL9

 

 

- DVD/CD spiller: Samsung DVD RW burner SH-S223C

 

Tja, vanskelig å gjøre noe galt her, finfin DVD-brenner :-)

 

Forslag: Samsung SH-S223C

 

 

- Skjermkort: Her har jeg ikke klart å velge ut noe ennå, har kikket litt på skjermkortene i Radeon serien. Kom gjerne med tips som passer fint inn i oppsettet.

 

Basert på de spillene du lister opp, foreslår jeg Radeon 5770. Den burde kjøre det meste du kaster på den, samtidig som den ikke koster skjorta. Ideelt sett kunne vi økt budsjettmidlene noe til fordel for en 5850, men den virker ikke å være på lager noe sted.

 

Forslag: HIS Radeon HD 5770

Komplett har 15% rabatt på denne, så her er det ekstra bang for the bucks :-)

 

 

KONKLUSJON:

 

Totalt sett kom dette opp i 6.636,00 kr på komplett, legg til 2-300 i frakt så blir dette litt under 7000 kroner. Om du har glemt kabinett eller andre ting vil du lett kunne holde deg under 8000 på dette oppsettet.

 

Her er handlekurven hos komplett

 

Lykke til med PC-kjøp :-)

Endret av Venesis
Lenke til kommentar

Fikk svar på en del der Venesis, hadde tenkt å bruke dette kabinettet:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=485613

 

Kom på at jeg også må ha et nettverkskort, trenger bare et helt vanlig et med mulighet for trådløst. Ser at det er flere forskjellige merker som lager/selger Radeon HD 5770, er ytelse og kvalitet så og si likt over hele linja?

 

Mulig jeg spør litt dumt, men hva er SLI? Hvilke fordeler er det med USB 3.0 og SATA 6gb?

Aner ikke helt hva det er heller, noe jeg vil få utnytte av?

Lenke til kommentar

Alle HD 5770-kortene er så og si like. De kan variere mtp design, kjøleløsninger og klokkehastighet.

 

SLI er Nvidia sin teknologi for å kjøre to eller flere skjermkort sammen for å øke ytelsen. Les mer her: http://en.wikipedia.org/wiki/Scalable_Link_Interface

 

USB 3.0 er enkelt og greit kjappere enn 2.0. Hvis du har en ekstern harddisk med USB 3.0 for eksempel, vil overføringshastigheten være raskere enn med USB 2.0.

 

Og hva SATA 6gb/s er kan du lese her: http://www.wisegeek.com/what-is-sata-6gbs.htm

Lenke til kommentar

Kabinettet ser bra ut det. Fått gode omtaler også.

 

Skal du ha trådløst nettverkskort anbefaler jeg et USB-basert. Da kan enkelt flytte den mellom flere PCr hvis det er behov for det. De koster fra 200 til 600 kroner.

 

Se liste her.

 

Anbefaler deg å kjøpe en som bruker 802.11N-standarden da denne har dobbelt så høy overføringshastighet som G-standarden.

 

Selv har jeg en Cnet USB-dongle og er fornøyd med den, men D-link er også et merke å vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...