Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reparere caliper? Eller kjøpe nye. +Diverse spm om rør


Inc

Anbefalte innlegg

Har ett par calipere som går tregt, dvs med skrutving klarer jeg presse sylinderen inn igjen. Har fått tak i reparasjonssett som jeg vurderer å bruke istedet for å kjøpe nye calipere. Det jeg tviler på er om jeg klarer å reparere sylinderen, altså få den til å gli igjen uten at for mye rust osv har ødelagt den helt. Noen tips her anyone? Hva er for mye rust og hvordan kan jeg se denne kan fikses?

Nye calipere koster meg ca 5k, eller jeg kkn slippe unne med 360kr i reparasjonkit og ny bremsevæske.

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ett par calipere som går tregt, dvs med skrutving klarer jeg presse sylinderen inn igjen. Har fått tak i reparasjonssett som jeg vurderer å bruke istedet for å kjøpe nye calipere. Det jeg tviler på er om jeg klarer å reparere sylinderen, altså få den til å gli igjen uten at for mye rust osv har ødelagt den helt. Noen tips her anyone? Hva er for mye rust og hvordan kan jeg se denne kan fikses?

Nye calipere koster meg ca 5k, eller jeg kkn slippe unne med 360kr i reparasjonkit og ny bremsevæske.

 

Uten å demontere er det umulig å vite. Fullt brukbare calipere kan gå treg også pga gummi ringene. En anelse med gravrust er nok for å kassere de gamle calipere. Du skal ikke kunne kjenne noe ujevnheter i sylindrene.

Lenke til kommentar

Dette er fra den fine årgang `97 av Skruzuki :)

Jeg tok av den ene caliperen og demonterete den. Vasket alle delen i varmt såpevann før jeg smurte pakninger og sylindere med bremsevæske.

Det er rust ytterst på sylinderen i området der den ytterste pakningsporet er men inni og innenfor der den innerste pakning er, er det ikke rust, det var heller ikke lekasje ved demontering.

Problemet mitt nå er at sylinderen går tregt med kun den nye innerste pakning på, selv om alt er dynket med væske og sylinder ikke glir der det er rust, merkelig?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Bremsefett er en monteringsfett og samme som veske, kun tykkere. Kjøp ATE eller Lockheed for å være sikker. ATE er blå og Lockheed er rød.

Pakningssilicon på tube skulle vel funke?

 

NEI!!! Grunnen til at jeg nevnte to merker er for å unngå misforståelser. Bremsefett fra ATE eller Lockheed. Mekonomen har ATE bremsefett.

Lenke til kommentar
Bremsefett er en monteringsfett og samme som veske, kun tykkere. Kjøp ATE eller Lockheed for å være sikker. ATE er blå og Lockheed er rød.

Pakningssilicon på tube skulle vel funke?

 

NEI!!! Grunnen til at jeg nevnte to merker er for å unngå misforståelser. Bremsefett fra ATE eller Lockheed. Mekonomen har ATE bremsefett.

er ikke kobberpasta "tried & testet" som smøring på caliper?

Lenke til kommentar
Pakningssilicon på tube skulle vel funke?

 

 

Du ser ikke problemet med at kaliperen fylles med rester av stivnet silikon?

Vet ikke, en mekaniker som tipset om det, eller vaselin.

Ellers så var det litt knapt med bare å smøre med bremsevæske Lockheed blå (har ikke abs)men en annen blå tube med sylinderfett hjalp godt. Nå glir de fint så får vi se hvor lenge denne gleden varer.

Var forøvring lett operasjon så lenge alle delene var i hende.

Lenke til kommentar
Pakningssilicon på tube skulle vel funke?

 

 

Du ser ikke problemet med at kaliperen fylles med rester av stivnet silikon?

Vet ikke, en mekaniker som tipset om det, eller vaselin.

Ellers så var det litt knapt med bare å smøre med bremsevæske Lockheed blå (har ikke abs)men en annen blå tube med sylinderfett hjalp godt. Nå glir de fint så får vi se hvor lenge denne gleden varer.

Var forøvring lett operasjon så lenge alle delene var i hende.

 

Bingo! :p

Lenke til kommentar
Pakningssilicon på tube skulle vel funke?

 

 

Du ser ikke problemet med at kaliperen fylles med rester av stivnet silikon?

Vet ikke, en mekaniker som tipset om det, eller vaselin.

Ellers så var det litt knapt med bare å smøre med bremsevæske Lockheed blå (har ikke abs)men en annen blå tube med sylinderfett hjalp godt. Nå glir de fint så får vi se hvor lenge denne gleden varer.

Var forøvring lett operasjon så lenge alle delene var i hende.

 

Bingo! :p

Var ikk ehelt lett å finne fordi den ikke het det som du nevnte men noe greier på tysk og at den var blandbar med dot4 osv og skulle smøres i sylinder m.m.. :) Men nå er det gjort.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Påan igjen. Etter en vellykket runde med overhaling på calipere skal jeg nå skifte ene sylinder bak i trommelen. Har ny trommel og nye slanger + rør ferdig niplet, men problemet er å få fra hverandre jævelskap. Driten er rustet sammen og jeg er lite keen på røske ned hele anlegg. Kan legge til at rørene helt bak til slangene er skiftet fra før.

Noe gode råd på hvordan koble fra rør og slange?

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...