Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frakt av ski på taket – hvor liten bil kan jeg kjøpe?


Euklid

Anbefalte innlegg

Litt underlig problemstilling, men jeg har kommet frem til at jeg kan kjøpe en ganske liten bil når jeg kjøper ny om ikke alt for lenge – det maksimale jeg har bruk for av plass er to personer med hver sin store sekk og langrennski. Sekkene får man alltids i de fleste biler (inkludert Smart Fortwo, Lupo et al), skiene blir det fort litt verre med. Hører med til historien at jeg for det meste har kjørt Land Cruiser V8 i det siste, så jeg har ikke særlig god innsikt i hvordan dette funker. :)

 

Har noen innsikt i hva slags utstyr som er å få her, og eventuelt hvilke regler som gjelder? Antar det ikke er særlig populært med gjenstander som stikker ut over frontrute etc, uten at jeg kan noe om lovverket. Har sett det er mulig å få tak takstativ til de mest absurde biler (inkludert VW Lupo!), men vet mindre om hva jeg kan stable oppå det.

 

På forhånd takk for svar.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Antar det ikke er særlig populært med gjenstander som stikker ut over frontrute etc, uten at jeg kan noe om lovverket. Har sett det er mulig å få tak takstativ til de mest absurde biler (inkludert VW Lupo!), men vet mindre om hva jeg kan stable oppå det.

 

Lovverket sier egentlig lite om dette; det som sies er at last som stikker ut foran bilen (altså lenger frem enn støtfangeren, ikke kanten av taket/frontruta) eller på sidene skal merkes, og det samme med last som stikker ut mer enn en meter bakover, og selvsagt at tillatt taklast i vognkortet ikke må overskrides, samt at lasta må være godt nok festet til bilen. Den "altomfattende" §3 kan selvsagt brukes om alt som ansees sikkerhetsmessig tvilsomt, men som ikke er konkret forbudt noe sted. Når politiet f.eks. bøtelegger traktorer som kjører med rundballespyd eller pallegaffel på frontlasteren, så er det den paragrafen som benyttes.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...