Gå til innhold

Allround bærbar til 5-8000


Anbefalte innlegg

Etter at den gamle bærbare tok kvelden er jeg på jakt etter en ny. Budsjettet mitt ligger på opp til 8000kr, men jeg har ikke noe "behov" for å måtte bruke alle disse pengene på denne pcen. (tl;dr sist i posten)

 

Hovedbruksområdet til pcen vil være surfing, kontorbruk og diverse, samt litt spilling. Jeg er ikke kresen på grafikk, og spiller få nyere spill. Jeg vil ha en pc som kan kjøre Starcraft 2 og Diablo 3 uten spesielt store problemer, men ut over dette har jeg ikke noen spesiellt store krav til ytelsen.

 

De nærmeste jaffal 1,5 årene(kan bli 2,5) kommer ikke pcen først og fremst til å være tenkt til å dra med seg rundt så mye, men jeg ønsker å ha muligheten uten at det skaper problemer. Det er også greit om pcen har litt bateritid, men dette er ikke hovedpri.

 

Senere er det mulig pcen kommer til å bli brukt mer rettet opp mot studier, og at jeg dermed må drasse mer rundt på den. Antakelig er ikke dette så veldig aktuelt ettersom jeg nok kommer til å kjøpe en net-book til denne bruken når den tid kommer. Men likefult vil jeg ha en pc som det er mulig å drasse rundt på.

 

Dette fører til at jeg er veldig i tvil om Jeg skal gå for en 17", 15" eller noe i mellom.

Jeg har hatt en 17" de siste 2,5 årene som jeg var godt fornøyd med. Denne drog jeg med meg til skolen hver dag i 1,5 år, uten at det skapte store problemer, men til tider skulle jeg nok ønsket meg en noe lettere pc. Men samtidig er jeg litt redd for at jeg kan komme til å irritere meg over skjermstørrelsen om jeg går ned. Er dette bare meg som er paranoid? Hadde satt pris på å høra hvordan andre som har gått ned fra 17" tenker om dette. Vil uansett ikke gå under 15" ettersom jeg vil bruke pcen til både spilling og film. Kanskje 16" ville vært ideelt? (en annen ting som kan være verdt å nevne er at sekken jeg har nå er laget for 17", så å kjøpe dette vil kanskje spare meg en ny sekk? Men er mulig jeg må ha en ny med plass til flere bøker etter hvert uansett)

 

Jeg har sett litt på noen forskjellige pcer. I nedre prissjikte har jeg sett på Acer Aspire 5740G (versjon med lave specs)Jeg er litt skeptisk til kun 3GB RAM, samt at jeg ikke er sikker på om denne vil kjøre Starcraft 2/diablo III greit? Dessuten er det dette med 15"... :p

 

I det øvre prissjiktet har jeg sett på Asus X77JA . Denne ser egentlig veldig bra ut. Den er 17", men bare 600g tyngre enn aceren. Men jeg lurer på om dette kanskje blir litt "overkill" for mitt bruk? Er ikke veldig mye vits å bruke de 3000 ekstra hvis jeg kan slippe greit unna med mindre.

 

Noe i mellom disse pcene er selvsagt også en god mulighet.

 

Så, oppsummering/tl;dr:

 

-bærbar til allround bruk

-maks 8000kr, men kan gjerne bruke noen tusenlapper mindre, hvis den allikevel fungerer greit til mitt bruk.

-Må kunne kjøre starcraft 2/Diablo III når de kommer, ellers ikke spesielle krav til ytelse

-bør fungere fint til "kontorbruk"/surfing/video i minst 3-4 år

-bør være mulig å transportere, men trenger ikke være ultralett

-skjermstørrelse omkring 15"-17"

 

På forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler meg nesten forpliktet til å svare når du virkelig gjør ditt ytterste for å beskrive bruken din... Det er slik man finner riktig PC folkens! Se og lær! Så først av alt; stjerne i margen til deg.

 

Jeg synes du tenker fornuftig hva gjelder størrelse. 17" synes jeg blir i meste laget og da beveger man seg for bort fra begrepet "bærbar" i mine øyne. 15,6"-16" synes jeg er maks av hva som kan aksepteres.

 

Acer-maskinen du linker til har gode specs, og jeg tror ikke at du vil slite med Diablo III og Starcraft - men her er jeg usikker. Google skjermkortet for tester og se hvor godt det yter i gaming. Det er jo der spillegenskapene blir bestemt (først og fremst). Regner likevel med at det skal kjøre spillene smertefritt. MEN, jeg ville ikke valgt Acer dersom du vil ha maskinen fungerende over noen år. Her er Asus adskillig bedre og jeg synes i tillegg at Asus'ene er mye penere.

 

ASUS X52JR 15.6" WXGA må ihvertfall med på vurderingen, synes jeg. En pen maskin som er hakket under "drassbar" (2,6 kg), god prosessor, 4GB RAM, HD5470-skjermkort.. Kunne vært 7200rpm HDD og litt høyere oppløsning på skjermen, men ellers synes jeg den er god.

 

Et forslag litt over budsjett hører kanskje ikke hjemme, men here goes: Multicom Xishan W760. Med det jeg anser som optimale innstillinger, koster maskinen 8k u/mva (hvis du skulle klare å unngå den på en eller annen måte:)). Det jeg uansett liker så godt med Multicoms egne maskiner, er hvor enkelt det er å konfigurere dem slik du selv vil. Tenker da på harddisk og skjermoppløsning, først og fremst.

 

Men Asus'en gir mye for penga, synes nå jeg. Tror det ville vært mitt valg. Har også personlig svært god erfaring med Asus.

 

Lykke til med kjøp!

Lenke til kommentar

E-asy1985: Mange takk for stjerne i margen :) Asusen du postet så ut som et veldig godt alternativ. Mange takk for tipset om acer. Maskinen som nå skal erstattes var også en acer, så sånnsett burde jeg kanskje være litt mer skeptisk til stabiliteten deres.

 

Multicom pcen var nok desverre litt over mitt prissjikte ja. Men så forøverig ut som en svært god pc. Skulle jeg ha brukt noen tusen mer hadde nok den vært et svært godt alternativ. Er helt enig med deg i at det er svært kjekt å kunne konfigurere maskinen selv.

 

NiRaM: Asusen du postet så også god ut, men etter hva jeg kunne se var det en prisforskjell på 1500 for 0,4 timmer skjerm, samt et bedre skjermkort og litt større harddisk? Når forskjellen i skjermstørrelse er såpass liten, og jeg ikke bryr meg spesiellt om de 140 ekstra GB, ser det ut til å bli et dyrt skjermkort. Jeg ser det også er bedre webkamera og diverse, men det er ikke noe som er kritisk for min del. Så alt i alt blir det dyrt å betale når hovedoppgraderingen er skjermkortet. Jeg innser for all del at skjermkortet er svært viktig, men til mitt bruk vil vel gjerne det svakere kortet holde greit?

 

Dessuten må jeg si at X77JA frister mye mer enn X64JA når prisen er den samme. 500g er liten forskjell i vekt, og når X77JA da kan skryte av bedre prosessor, og ellers tilsvarende specs, skal jeg heller klare de ekstra grammene i sekken ;)

 

Så akkuratt nå ser det ut til å stå mellom Asus X52JR og Asus X77JA. Setter pris på alle synspunkt og meninger, både om begge kandidatene, og andre kandidater jeg bør vurdere.

 

Edit: Ser forresten at selv X77JA blir en halv kilo lettere enn den gamle 17"... Selv om det selvsagt er enda ett stykke ned til X52JR, så virker vekta overkommelig. Det som bekymrer meg mest er batteritiden, som er relativt dårlig, men er usikker på hvor viktig dette vil være for meg.

 

Setter fortsatt stor pris på alle råd, spesiellt når det gjelder skjermstørrelsen.

Endret av Vesteraas
Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Jeg ser at vektforskjellen mellom X77JA og den gamle ikke var så stor som jeg trodde. Må ha blingset litt der. Så jeg lurer litt på om den blir mindre transportabel enn hva jeg ønsker. Dessuten ligger den jo i øvre kant av prissjiktet, men hvis det er det som skal til for å få en pc jeg vil være godt fornøyd med i lang tid, så ser jeg ikke på det som et problem.

 

Samtidig har det kommet frem en ny kandidat; N61JA. Det er veldig mulig at dette er den kandidaten som passer meg best, i utgangspunktet. Det eneste problemet er at det er minst en uke til den kommer på lager hos noen, ser det ut til. Jeg skulle helst sett at jeg fikk bestillt en pc i dag eller i morgen, slik at det var mulig å få den innen neste helg. (Er dette i overkant optimistisk når den skal til Nord-Norge?) Samtidig innser jeg at det vil være verdt å vente en ekstra uke, for å få en bedre pc. Men jeg ville foretrukket å slippe det. Dessuten er vektforskjellen mellom denne og X77JA bare en halv kilo. Det er jo litt, men noen ganger tenker jeg at da kunne 17" være vel så greit som 16"...

 

Aller først må jeg vel ta et valg angående om jeg egentlig trenger noe bedre/større enn X52JR. Skulle jeg bestemme meg for å gå opp ett hakk, får jeg nok et valg, mellom en lettere 16", eller en 17" til samme pris, og med tilsvarende specs. Dette er da forutsatt at det ikke dukker opp noen andre kandidater.

 

Et annet spm jeg lurer på er hvor mye mer batteritid jeg kan regne med å få på X52JR eller N61JA sammenlignet med X77JA? Hvis det ikke er for mye å snakke om begynner jeg å nærme meg 17"en. Men valget er enda svært åpent.

 

Setter stor pris på all hjelp, og alle råd :)

 

Edit: ser nå at X52JR versjonen med 4GB minne (som er den versjonen jeg vurderer) heller ikke er på lager noe sted før midt i neste uke... Jeg må si det styrker saken til X77JA noe, men samtidig begynner jeg å innfinne meg med at jeg antakelig kan komme til å måtte vente. Kanskje det ikke er så dumt? I alle fall vil det redusere sjangsen for at jeg tar en forhastet besluttning...

Endret av Vesteraas
Lenke til kommentar
E-asy1985: Mange takk for stjerne i margen :) Asusen du postet så ut som et veldig godt alternativ. Mange takk for tipset om acer. Maskinen som nå skal erstattes var også en acer, så sånnsett burde jeg kanskje være litt mer skeptisk til stabiliteten deres.

 

Multicom pcen var nok desverre litt over mitt prissjikte ja. Men så forøverig ut som en svært god pc. Skulle jeg ha brukt noen tusen mer hadde nok den vært et svært godt alternativ. Er helt enig med deg i at det er svært kjekt å kunne konfigurere maskinen selv.

 

NiRaM: Asusen du postet så også god ut, men etter hva jeg kunne se var det en prisforskjell på 1500 for 0,4 timmer skjerm, samt et bedre skjermkort og litt større harddisk? Når forskjellen i skjermstørrelse er såpass liten, og jeg ikke bryr meg spesiellt om de 140 ekstra GB, ser det ut til å bli et dyrt skjermkort. Jeg ser det også er bedre webkamera og diverse, men det er ikke noe som er kritisk for min del. Så alt i alt blir det dyrt å betale når hovedoppgraderingen er skjermkortet. Jeg innser for all del at skjermkortet er svært viktig, men til mitt bruk vil vel gjerne det svakere kortet holde greit?

 

Dessuten må jeg si at X77JA frister mye mer enn X64JA når prisen er den samme. 500g er liten forskjell i vekt, og når X77JA da kan skryte av bedre prosessor, og ellers tilsvarende specs, skal jeg heller klare de ekstra grammene i sekken ;)

 

 

Skjønner argumentet ditt, men skjermkortet på X64 er MYE bedre :) Kommer helt an på hva du skal bruke den til..

Så akkuratt nå ser det ut til å stå mellom Asus X52JR og Asus X77JA. Setter pris på alle synspunkt og meninger, både om begge kandidatene, og andre kandidater jeg bør vurdere.

 

Edit: Ser forresten at selv X77JA blir en halv kilo lettere enn den gamle 17"... Selv om det selvsagt er enda ett stykke ned til X52JR, så virker vekta overkommelig. Det som bekymrer meg mest er batteritiden, som er relativt dårlig, men er usikker på hvor viktig dette vil være for meg.

 

Setter fortsatt stor pris på alle råd, spesiellt når det gjelder skjermstørrelsen.

 

Skjønner argumentet ditt, men skjermkortet i X64 er MYE bedre enn på den andre. Kommer helt an på hvor kraftig maskin du trenger :)

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Skjønner argumentet ditt, men skjermkortet i X64 er MYE bedre enn på den andre. Kommer helt an på hvor kraftig maskin du trenger :)

Ok, jeg skal ta det med i vuderingen. Skal nok uansett holde ut å vente en uke for å heller kjøpe N61, som har en bedre prosessor, samme skjermkort, og ellers tilsvarende specs som X64. Men ingenting er avgjordt ennå. Både X77 og X52 står ennå som alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...