Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, hvalhai lever ikke av maneter, men plankton og små dyr,

 

Mola Mola er også som sagt i Osteichthyes superklassen mens hval hai er i Chondrichthyes superklassen AKA brusk fisk.

 

Jeg er ute etter bein fisk(Osteichthyes)

 

Jeg kan si at dyret jeg er ute etter er en god del mindre enn hvalhai, mens hvalhai veier kanskje 15 tonn, veier mola mola max 2 tonn

Lenke til kommentar

Ja, Aqulia chrysaetos er selvfølgelig kongeørn. Havørn er i en annen slekt.

 

Fiskeørn er ikke ørn selv om den heter det. Problemet er at man bruker navn utfra likskap, men systematisk er hauker,ørner, våker og noen andre i en familie i rovfuglordenen, mens falker er en familie og i Norge har vi kun en art i fiskeørnfamilien. Altså de vanlige rovfuglene i Norge er delt i tre familier.

 

Hva er Buteo lagopus ?

 

Ed Må dere ha hint så er dette også en dinosaur (iflg Gunfreak) og med godt isolerte tarser.

ED2 Og det betyr altså at det er fjærkledd mellomfot.

 

ED 3 Denne var visst litt vanskelig, kongeørna har fjærkledde bein, en mindre fugl ligner den mye.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar
A. chrysaetos er selvfølgelig kongeørn. Havørn er annen slekt.

 

Fiskeørn er ikke ørn selv om den heter det. Problemet er at man bruker navn utfra likskap, men systematisk er hauker,ørner, våker og noen andre i en familie i rovfuglordenen, mens falker er en familie og i Norge har vi kun en art i fiskeørnfamilien. Altså de vanlige rovfuglene i Norge er delt i tre familier.

 

Hva er Buteo lagopus ?

 

Ed Må dere ha hint så er dette også en dinosaur (iflg Gunfreak) med godt isolerte tarser.

 

Lagopus betyr kanskje isolerte tarser det da..? Rypene våre tilhører jo lagopus-slekten, lirype er vel Lagopus lagopus , og rypene har jo godt isolert tars. Det har vel kanskje fiskørna og..? Jeg tipper hvertfall fiskeørn.

 

PS:gunfreak, jeg kan klassifikasjonssystemet godt, og vil likevel ikke kalle fugler for dinosaurer. Vanligvis er disse klassifisert i hver sin klasse, fugler (Aves) og krypdyr (reptilia), selv om fugler sannsynligvis stammer fra dinosaurene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...