Gå til innhold

Den store gjett dyret på latin tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med utdanning innen fiskeri bak meg kom det fort frem at det var snakk om en fisk, og etter litt intens googling og wikipediaing endte jeg opp på en side, Stingsild aka Gasterosteus aculeatus.

 

Trepigget stingsild takk, men poenget var jo at vi skulle ha selvbeherskelse nok til ikke å google. Og når man først var inne på at det var fisk, måtte det vel gå an med litt aktiv gjetting.

 

 

 

 

Til dere andre. Det med skjell gjorde det litt vanskelig. Det står at den har beinpplater til beskyttelse i huden, og pigger (frie finnestråler), derfor jeg skrev "spyd og skjold". Som barn hendte det nok at vi stakk oss på finnestrålene. Derfor kalte vi den piggfisk. Det med fangst er visstnok reelt ennå i Hvitesjøen, men om det ennå fangstes i Østersjøen vet jeg ikke. Det skal være blitt laget både tran, olje og mel av den. Og den er brukt til agn. At den også bygger reir er jo litt utypisk for nordiske fisker.

 

 

Den plantegreia jeg mente var at de blir også kalt stiklinger eller stiklingfisker.

 

 

Da få vi ta en lettere Phoxinus phoxinus. Den i sin familie som går lengst mot nord iallfall her i Norden. Spiser både planter og dyr.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Ja, det var hovedsaklig det latine navet man ikke skulle søke på, så det var ikke direkte regelbrudd, men man skal bruke google og wiki så lite som mulig, bedre med rågjetting osv.

 

Blir det forvansklig og man har fått mange hint, "vinner" han som postet oppgaven da han postet noe som var så vansklig at vi ikke greide det, så poster han en ny oppgave

Lenke til kommentar

Det er vel lov å ha kunnskap og å ressonere. Dessuten var jo noe av poenget at man skulle gjette seg fram. Og jeg kjenner faktisk mange som kan tusenvis av navn. Det latinske inneholder jo også hint, slik at etterhvert som man snevrer inn skal det være mulig. Og det er mange som kan alle fiskeartene i Norge som faktisk ikke så veldig mange, omtrent som fugler. Litt verre er det selvfølgelig med biller og sommerfugler. Jeg synes denn tråden til Gunfreak er fin, man får luftet noen tanker om dyra og systemet samtidig.

 

 

 

 

Ingen som tok Phoxinus phoxinus med en gang. Ferskvann, store deler av landet. Liten tass.

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Nei, forrige forslag var bedre.

 

Nytt tips, det et viktig ledd i næringskjedene iallfall i de elver og vann jeg ofte fisker. Fins i store mengder i mange vann og vassdrag i Norge. Sik spiser f eks vannvittig mye av dette! Nåh!

 

Måtte sjekke det med nordgrensa. Den er nok suverent mest nordlig i sin familie. Stor utbredelse i hele det tempererte til nordlige Eurasia.

 

 

Dette er også en art som barn har lekt mye med, lett å fange fordi den er liten. Store flokker, ofte oppfattet som barn av andre arter. Man har ikke alltid vært klar over hvilken art det var.

 

Jeg er klar over at dere blir litt forvirra igjen! Det er nemlig ikke alt som står i alle bøker!

 

Repeterer: Phoxinus phoxinus.

 

Den i sin familie som går lengst mot nord. Spiser både planter og dyr

 

Ferskvann, store deler av landet. Liten tass.

Men mort var et bra forslag det er jo en liten ferskvannsfisk. Og en vegetarianer (delvis).

 

Ser ut som det er tvil her. Det er altså en fisk, barna omtalt ovenfor er altså yngel. Og på forsommer er altså yngel og små utgaver av denne hovednæring for sik i mange vassdrag.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

VELDIG lett skrev du. Høres rart ut. Og hva slags dyr kunne du tenke deg å ha frakk på i nordisk klima. Et eller annet fra Sør-Amerika eller kanskje madagaskar med lite pels som trenger frakk, en liten apekatt kanskje? Skal det virkelig være en n i binturong, hva er en nturong?

 

 

 

 

Siden den burde ha frakk her kan man kanskje spørre om det er et ørkendyr eller regnskogsdyr? Kanskje Savannedyr?

 

 

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...