Gå til innhold

Anbefalinger til to nye objektiver (EOS 5d II)?


Anbefalte innlegg

Heisann. Har altså et 5d mk2 jeg har lyst på litt nytt glass til. Fra før av har jeg 17-40L f4.0 og 50mm f1.4. Kunne tenkt meg noe med litt rekkevidde (ikke noe ekstremt) og også et litt allround. Noen av objektivene jeg har sett meg ut som interessante er:

 

85 f1.2 L - dette blir kanskje litt vel sært? Er glad i lyssterke objektiver, men bruksområdet er kanskje litt begrenset?

24-105 f4.0 L - Synes dette ser ok ut, men er litt skeptisk til lyssterkheten på dette. Fint brennviddeområde.

24-70 f2.8L II - virker som et godt allround objektiv.

Ett av de fire nåværende 70-200'ene, tenkt først og fremst på 2,8 uten IS. Er det verdt prishoppet opp til 2,8 L IS, eller vil det være kurant å droppe IS'en?

 

Jeg tar bilder av mye forskjellig, men det har gått mest i portretter og landskap. Reiser mye men jeg skal alltids klare å få med meg en 70-200 i sekken. Har lest meg halvt ihjel på tester og føler jeg ikke blir klokere. Skulle gjerne hatt alle objektivene samtidig, men det er jo litt vel dyrt. Hva ville dere valgt om dere var meg, og er det eventuelt noe godt glass jeg ikke har tenkt på her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

24-70mm f/2.8L USM er et monster som normalzoom. Du bør nesten ha batterigrep for at vektbalansen ikke skal være for ille. Og da blir plutselig hele pakka litt vel tung etter min mening. I hvertfall som noe man bærer på lenge.

 

24-105mm f/4L IS USM er jo nydelig. Mer balansert med vekten på 5D. Bedre rekkevidde, bildestabilisator. Dog noe mindre lyssterkt. Men ved statiske motiver kompenseres dette av bildestabilisatoren, og vel så det. Du har jo 50mm f/1.4 for de tilfellene det er dårlig lys. Spe på med et lyssterkt fastobjektiv med en litt annen brenvidde, og du er bortimot komplett dekket, både med lyssterk fastoptikk og fleksibel zoomoptikk. Begge deler av eksepsonell optisk kvalitet.

 

Hva med 85mm f/1.8 eller 100mm f/2. Begge er vesentlig raskere på fokusering (en annen verden) enn 85mm f/1.2. Med 100mm får du jo et litt større spenn på fastoptikken din også.

 

Men sant skal sies. 70-200mm f/2.8L er også et nydelig portrettobjektiv, dog vesentlig tyngre. I brylluppet jeg var i på lørdag stod IS-versjonen av dette objektivet mest på 5D'en (med grep) til bryllupsfotografen under fotograferingen i kirken.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Vel - nå finnes ikke 24-70/2.8L II helt enda, men 24-70 er et kjempeobjektiv.

Kjøp 24-70/2.8, og du vil savne IS, lav vekt og brennvidde fra 24-105.

Kjøp 24-105/4 IS, og du vil savne blender 2.8 og de bedre vignettering- og geometriegenskapene til 24-70.

 

Du kan også vurdere den nye 70-200/2.8IS II, og/eller å kjøpe 70-200/2.8IS brukt når den nye har kommet. :)

 

70-200/2.8 vs f/4 - prøv om du gidder drasse rundt på f/2.8, og om du har bruk for den ekstra blenderen - ellers er f/4 mer egnet. :)

 

 

Tror ellers du blir veldig fornøyd med hvilket som helst av de som er nevnt over. Men - du bør uansett få deg et av 70-200-objektivene - det er en nobrainer for Canonister å kjøpe et av dem hvis man har råd, og spesielt når du har fullframe-hus. :)

 

 

Ellers - et moroobjektiv med litt mer tele - har du vurdert 100/2.8 (evt "L IS") Macro? Det er et godt teleobjektiv med gode egenskaper, og makro er gøy! :)

 

 

Edit: Skal du ha 70-200/2.8IS og kjøpe ny, så vent på II'eren!

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei, kan supplere litt i tillegg til andre gode svar.

 

Når det gjelder 85 1.2, har jeg aldri opplevd den som "sær" på noen måte, tvert imot har den(for meg iallefall) et forholdsvidt stort bruksområde(og den sitter som oftest på en 5d II). Rent bortsett fra lys-styrken, er det noe helt spesielt med både bokeh og farge-gjengivelse. Det samme gjelder forsåvidt 50 1.2 også, men siden du allerede sitter på en 50 mm regner jeg med det er uaktuelt. Du sier du tar mest portretter og landskap - og du trenger ikke bekymre deg for "treg" fokus der,(den er ikke den raskeste, men jeg har aldri opplevd den som treg). Dersom du på den annen side hadde tilbrakt mye tid i feks innendørs idrettshaller for å ta action-bilder av ballspill etc, stiller nok saken seg litt annerledes. Dersom jeg kun vil ha med meg ett lys-sterkt objektiv ender jeg nesten alltid med 85 eller 50, avhengig av hva som skal fotograferes.

 

24-70 er pr dags dato en av de aller beste slr normal-zoomene som er å oppdrive med tanke på både bilde - og byggekvalitet. MEN, som påpekt tidligere - den er TUNG, og må si meg helt enig at et batteri-grep hjelper mye på balansen av kamera/objektiv. Jeg har drasset rundt på denne i 6-8 timer i slengen, og det går greit forsåvidt - men skal ikke legge skjul på at det hadde vært godt å fått "skrelt av" en halv-kilo på den, hehe. De fleste er dog enige om at den er noe bedre optisk enn 24-105, men for å være ærlig - begge er gode objektiver. Synes Trondster treffer spikeren på hodet med dette :

 

Kjøp 24-70/2.8, og du vil savne IS, lav vekt og brennvidde fra 24-105.

Kjøp 24-105/4 IS, og du vil savne blender 2.8 og de bedre vignettering- og geometriegenskapene til 24-70.

 

70-200mm i en av variantene er helt klart et "must-have" - bare pass på som skrevet over

 

Skal du ha 70-200/2.8IS og kjøpe ny, så vent på II'eren!

 

135 er et knall-objektiv, nice bokeh, og det er nok det skarpeste Canon-objektivet jeg har brukt til nå. Kan dog være enig i at 135 kan blitt "mellom fugl og fisk" dersom du ønsker å bruke det til annet enn portrett.

 

Skjønner du synes det er vanskelig å finne ut av hva som passer deg best, men kanskje du kunne prøve/låne noen objektiv i noenlunde samme brennvidde og se hva som funker best for deg. Når det gjelder kvalitet er vel alle objektivene som er nevnt til nå av særdeles høy kvalitet - så der er du nok trygg :thumbup:

 

Uansett, jeg bruker de fleste av disse objektivene ofte, og på samme kamera som deg - så dersom det er noe konkret du lurer på, er det bare å spørre isåfall.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Anbefaler på det varmeste en Think Tank Digital Holster 40, (eventuelt Digital Holster 20, hvis du aldri kommer til å kjøpe batterigrep). Den har plass til en 5DmkII med 24-70 og batterigrep, og drar du opp glidelåsen nederst har den plass til 70-200 eller 24-70 med solblenderen riktig vei. Er så fornøyd med den der. :)

 

Du trenger flere bagger - til når du bare skal ha med deg kamera+objektiv, når du skal ha med deg "litt", eller når du skal ha med deg "alt". :)

Lenke til kommentar
Anbefaler på det varmeste en Think Tank Digital Holster 40, (eventuelt Digital Holster 20, hvis du aldri kommer til å kjøpe batterigrep). Den har plass til en 5DmkII med 24-70 og batterigrep, og drar du opp glidelåsen nederst har den plass til 70-200 eller 24-70 med solblenderen riktig vei. Er så fornøyd med den der. :)

 

Du trenger flere bagger - til når du bare skal ha med deg kamera+objektiv, når du skal ha med deg "litt", eller når du skal ha med deg "alt". :)

 

Takk for tipset, men jeg har allerede bestilt med en Lowepro Top Loader 75, er vel ganske lik Think Tanken? Skal i hvert fall få plass til 5d med 70-200 f2.8. Fra før av har jeg en Lowepro Slingshot 200 så det er en sekk med mye plass jeg er på jakt etter nå, gjerne med plass til mitt Manfrotto 055XB pro m/ hode og en 15" laptop. Tittet litt på Domke F-2 og FX1 men jeg synes de virker litt lite praktiske. Er også mer keen på en ryggsekk man kan ta som carry-on på fly.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...