Gå til innhold

Hva gjør "&" option i linux?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt vanskelig å formulere en tittel, men gjorde å så godt jeg kunne.

Har for øyeblikket en ubuntu-server jeg konfigurer via putty.

Jeg kjører mediatomb på serveren, og starter dette enkelt og greit ved å skrive "mediatomb" fra root.

Problemet mitt var at jeg ville kjøre mediatomb i bakgrunnen slik at jeg fikk tilgang til serveren min via ps3 uten å ha et putty vindu åpent til en hver tid. Dette ble vanskelig da kommandoen "medatomb" i seg selv starter programmet, men lar deg ikke gjøre noe annet så lenge det kjører. Jeg fikk et tips om å skrive "mediatomb&" i stedenfor bare "mediatomb" og riktignok kunne jeg nå fortsette å skrive kommandoer, samt gå ut av putty og gå ut av root.

Det jeg lurer på er hva dette tegnet eller "tillegs-kommandoen" gjør i ubuntu, og hvordan det evt. kan brukes i andre sammenhenger.

-LC

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Alt du spør om står godt forklart her : http://en.wikipedia.org/wiki/Job_control_(Unix).

Kort sagt gjør & nettopp det du sier, starter prosessen i "bakgrunnen".

Den kan hentes tilbake igjen med kommandoen "fg". (Og settes i bakgrunnen igjen ved å trykke ctrl+Z, og skrive "bg".)

Merk at å avslutte terminalen (lukke putty) mest sannsynlig vil stoppe prosessen din hvis den er lagt i bakgrunnen på denne måten. For en mer pålitelig metode, kan du starte kommandoen med "nohup" foran, evt kjøre den i screen.

Endret av Sokkalf™
Skrevet

Jeg vil tro at mediatomb har en funksjon som lar deg starte den som en daemon da det er serverprogramvare... Har prøvd det en gang for lenge siden og kan ikke huske at jeg måtte tulle med screen etc.

-C-

Skrevet

Hvis du åpner /etc/init.d/mediatomb i en teksteditor kan du selv redigere hvor den henter configfilen fra:

DAEMON_ARGS="-c /etc/mediatomb/config.xml -d -u $USER -g $GROUP -P $PIDFILE -l $LOGFILE $INTERFACE_ARG $OPTIONS"

Som du ser henter den default fra /etc/mediatomb/config.xml på min installasjon på ubuntu 9.04...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...