Gå til innhold

Avsløre hvem som stryker?


ACD

Anbefalte innlegg

Både ved universitetet der jeg studerer, og ved en høgskole hvor ei venninne studerer, avslører de hvem som stryker (evt ikke leverer) obligatoriske oppgaver.

 

Man står oppført med navn, og disse listene er tilgjengelige for alle studentene. Har man virkelig lov til å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Vel, det er vel ikke unormalt at man har klasseliste som viser hvem som har levert hva, til gjengjeld trodde jeg ikke det var lov å vise eksamensresultatene

Lenke til kommentar

Det har heldigvis bare skjedd én gang i fag jeg har tatt, og i det faget bestod alle bare man leverte, men da ble en liste over hvem som hadde bestått, og hvem som ikke hadde bestått, sendt rundt i forlesningssalen.

 

Hva skal det være godt for? Kan man ikke bruke studentnummer, kandidatnummer eller informere gjennom andre kanaler?

 

Jeg kjenner flere av de som ikke bestod, og selv om jeg ikke konfronterte dem med det, så vet jeg med meg selv at jeg ikke hadde vært blid om det var meg.

 

Edit: dette gjelder oppgaver med bestått/ikke bestått, foreløpig ikke med graderte karakterer.

 

Edit2: hver enkelt kunne gå inn på Fronter for å se om man hadde bestått eller ikke, så denne lista var ganske overflødig.

Endret av ACD
Lenke til kommentar

Trur ikkje det er nokre reglar for akkurat dette sidan det ikkje er direkte eksamensresultater, det er kanskje ikkje så heldig at denne lista er tilgjengelig for alle men det er eigentleg ein anna ting.

 

Trur heller ikkje at dei som ikkje leverte (og dermed strauk) tar dette så tungt, det er tross alt dei som valgte å ikkje lever inn oppgåva.

Kvifor dei ikkje leverte kan det være fleire grunnar til, kanskje ombestemte dei seg og heller vil ta eit anna fag, kanskje dei har medlt seg ut av faget og lista berre ikkje er oppdatert?

 

Om dei ikkje ønsker å stå på denne lista så kunne dei f.eks levert blankt. Når ein person ikkje leverer i det heile tatt så har dei ein grunn til det, om dei faktisk bryr seg om faget så hadde dei levert eit eller anna sjølv om det var dårlig arbeid.

Lenke til kommentar
Trur ikkje det er nokre reglar for akkurat dette sidan det ikkje er direkte eksamensresultater, det er kanskje ikkje så heldig at denne lista er tilgjengelig for alle men det er eigentleg ein anna ting.

 

Trur heller ikkje at dei som ikkje leverte (og dermed strauk) tar dette så tungt, det er tross alt dei som valgte å ikkje lever inn oppgåva.

Kvifor dei ikkje leverte kan det være fleire grunnar til, kanskje ombestemte dei seg og heller vil ta eit anna fag, kanskje dei har medlt seg ut av faget og lista berre ikkje er oppdatert?

 

Om dei ikkje ønsker å stå på denne lista så kunne dei f.eks levert blankt. Når ein person ikkje leverer i det heile tatt så har dei ein grunn til det, om dei faktisk bryr seg om faget så hadde dei levert eit eller anna sjølv om det var dårlig arbeid.

 

Det var en liste over alle som tok faget, med kryss ved de som hadde bestått. Så de uten kryss hadde ikke bestått. Kan være at noen leverte og ikke fikk oppgaven godkjent, men jeg tror de fleste av dem ikke hadde levert.

 

Ingen visste noe på forhånd om at en liste skulle sendes rundt. Det utgjør heller ikke noen forskjell om du leverer blankt, du står fremdeles uten kryss.

 

Nå kan det være at noen har levert, og ikke bestått, men vanskelig å se for meg at det skal være mulig å ikke bestå om man leverer.

Lenke til kommentar
De fleste som meg bekjent studerer er såpass voksne at de står for det de gjør/ikke gjør, og dermed har ingen problemer med at andre får vite hvilke fag de får godkjent eller ikke.

 

Ja, så de som ikke synes dette er ok er egentlig ikke voksne nok til å studere. Noen burde bedt dem om å utsette studiene.

Lenke til kommentar

For meg har det med å kunne stå for de valg du tar.

 

Dersom du f.eks velger et annet fag har jo "ikke godkjent" en helt naturlig forklaring, det er ingen grunn til å skjule det. Dersom du rett og slett ikke gjorde gått nok arbeid vil andre uansett merke dette enten ved at du detter ut fra studiene, tar fagene om igjen, eller tar noen andre fag for å fylle opp med studiepoeng.

 

Det er ikke snakk om eksamenskarakterer så vidt jeg har forstått, der er det jo normalt med bare nummer.

 

Hvis jeg spør en medstudent, hvilken karakter fikk du i "fagnavn" så har jeg ennå tilgode å oppleve at nevnte medstudnet har problemer med å svare. Må tilbake til ungdomskolen til da folk ikke ville si hva de fikk på prøver osv.

 

For meg er karakterer/resultater å betrakte som offentlige, der er jo dette sammen med referanser osv som jeg skal bruke når jeg søker jobb.

 

Men nå er jeg en realist, er ikke alltid den beste på å forstå menneskelig irrasjonell tankegang :p

 

Studerer forøvrig på UIS, praksis med obligatoriske oppgaver varierer litt fra fag til fag, noen har tilbakemelding på its-learning mens andre har i listeform (slik at alle kan se). Endelige bokstavkarakterer pleier dog alltid å bare være relatert til studentnummer. Men det er alltid tilgjengelige statistikker over stryk og antall av hver karakter på eksamenene, så det er relativt enkelt å finne ut hvordan andre har gjort det. Noen ganger er det jo også folk som melder seg opp uten å ta faget, da kan det være at foreleser spør om noen kjenner xxx fordi han/hun ikke har levert nok obligatoriske oppgaver for å ta eksamen, så informasjonen kommer jo frem.

Lenke til kommentar
Noen ganger er det jo også folk som melder seg opp uten å ta faget, da kan det være at foreleser spør om noen kjenner xxx fordi han/hun ikke har levert nok obligatoriske oppgaver for å ta eksamen, så informasjonen kommer jo frem.

 

Da sender man mail til vedkommende. Dersom personen verken vet hva som kreves eller sjekker mailen, er det den personens problem.

 

(Eller så legger man ut en generell melding om det på skolesiden, f.eks. Fronter. Hvis det blir for mye jobb med å sende ut mailer)

 

Det trenger forresten ikke å være spesielt problematisk å ta et fag om igjen, slik at det blir veldig synlig at man henger etter, man må ta andre fag e.l.

Endret av ACD
Lenke til kommentar
Da sender man mail til vedkommende. Dersom personen verken vet hva som kreves eller sjekker mailen, er det den personens problem.

 

(Eller så legger man ut en generell melding om det på skolesiden, f.eks. Fronter. Hvis det blir for mye jobb med å sende ut mailer)

 

Det trenger forresten ikke å være spesielt problematisk å ta et fag om igjen, slik at det blir veldig synlig at man henger etter, man må ta andre fag e.l.

 

1. Det er kjent at mange studenter nesten aldri leser sin studentmail jevnlig. Ca 50% i min klasse gjør ikke det. Vi har også tilfeller der folk tar fag utenom its-learning systemet. Eks folk fra næringslivet som følger enkelte kurs, uten at de nødvendigvis er tatt opp som en "vanlig" student.

 

2. Hvorfor vil du ikke at det skal være synlig at du tar fag om igjen? Tror du at du er et dårligere menneske av den grunn? Jeg vil anta 50-85% av den gjengen som startet på mitt studie har enten falt av, mistet fag, eller har tatt eksamener om igjen. Så hvorfor skal ingen få vite det, det er jo langt fra unormalt.

Lenke til kommentar
Da sender man mail til vedkommende. Dersom personen verken vet hva som kreves eller sjekker mailen, er det den personens problem.

 

(Eller så legger man ut en generell melding om det på skolesiden, f.eks. Fronter. Hvis det blir for mye jobb med å sende ut mailer)

 

Det trenger forresten ikke å være spesielt problematisk å ta et fag om igjen, slik at det blir veldig synlig at man henger etter, man må ta andre fag e.l.

 

1. Det er kjent at mange studenter nesten aldri leser sin studentmail jevnlig. Ca 50% i min klasse gjør ikke det. Vi har også tilfeller der folk tar fag utenom its-learning systemet. Eks folk fra næringslivet som følger enkelte kurs, uten at de nødvendigvis er tatt opp som en "vanlig" student.

 

2. Hvorfor vil du ikke at det skal være synlig at du tar fag om igjen? Tror du at du er et dårligere menneske av den grunn? Jeg vil anta 50-85% av den gjengen som startet på mitt studie har enten falt av, mistet fag, eller har tatt eksamener om igjen. Så hvorfor skal ingen få vite det, det er jo langt fra unormalt.

 

1. Som sagt, det er personens eget problem om man verken har satt seg inn i hva som kreves, eller leser studentmail/skolesiden. Kommer man "utenifra", så må man tilpasse seg.

 

2. Jeg er åpen om hvilke eksamener jeg tar om igjen, men dette handlet ikke om meg. Jeg synes ikke at skolen skal gå ut med dette.

 

Det ene faget, hvor dette ble gjort ved mitt universitet, var i høst og jeg hadde egentlig glemt det. Selv om jeg reagerte på det der og da.

 

Men så snakket jeg med venninna mi i går, og hun var redd for å få ikke bestått på en svær mappeoppgave og hun ville virkelig ikke at noen andre skulle vite om det isåfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...