Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kortsluttingsstrøm i en transformator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan jeg kan finne ut den 3 polte kortsluttingsstrømmen inne i en transformator? Det er en D/Y 22kV/400 v 315 kVA.

Det er for lite info du kommer med. Hvordan kortsluttet? Hva står forran trafoen av impedanser?

 

Jeg tenke mer på inne i en trafo. Er det noe maximum teoretisk sett?

Endret av Faddn
Lenke til kommentar

Kortslutt sekundersiden. Sett på en mye lavere spenning inn en hva transformatoren er beregnet på.

Mål strømmen. Gang den opp med forholdstallet mellom påstemplet primærspenning og primærspenning under test.

 

Eks: du bruker 400 på primærsiden for å teste med. Dette gir en strøm på 10A (primært).

22000/400*10=550A.

 

Det er veldig lenge siden jeg lærte om dette på skolen, så bær over med meg om det er feil.

Lenke til kommentar

@toreae

Det du oppgir er hvordan fremgangsmåte er for å regne strømmen på "andre siden" av trafoen. Hvilken kortslutningsytelse trafoen har går ikke frem ved kun å vite merkespenning og merkeeffekt. Disse verdiene gjelder under normal drift.

 

Dersom Faddn har tilgang på en vritransformator (trefase) og et amperemeter, fortrinnsvis type tangamperemeter kan jeg alltids komme med en oppskrift på hvordan regne ut (forenklet) kortslutningsstrømmen.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

@geir__hk

 

?

 

Jeg forholder meg til primærsiden.

 

Edit:

 

Om man setter 400V inn på primærsiden (jeg går ut fra at 22KV er primærsiden siden Faddn oppgir denne først), så dreper man ikke transformatoren, selv om sekundærsiden er kortsluttet. Man kan også måle strømmen inn på primærsiden, tangampermeter eller hva man måtte ha.

Endret av toreae
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...