Gå til innhold

Streame video mellom Ubuntu 9.10 maskiner?


Anbefalte innlegg

Hey, jeg har ATM 2 Ubuntu 9.10 på 2 av mine datamaskiner. :love:

 

Nr 1 er en stasjonær pc med en 22" skjerm

Nr 2 er en Asus eee 901 med en 32" TV tilkoblet

 

Mitt spørsmål er: hvordan kan jeg streame videoer og filmer jeg har liggende på min stasjonære til TV skjermen?

Jeg har videoer i alle formater, .img .avi .mpeg .wmv og noen i utpakkede IMG filer altså en mappe som heter "VIDEO_TS" noen er også i HD qual altså store filer 8-GB ++

 

Har klarte og streame videoformater(.avi .mpeg osv) via VLC men får ikke noe lyd.

 

Vil helst bare dele alt over nett men har lite erfaring med dette, er ca 3-TB eller no :dontgetit:

 

-Pixl

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fildeling over Samba(Windows fildeling) er etter min erfaring ofte det enkleste. Hvis jeg ikke husker feil så lar ubuntu deg dele en katalog ved å høyreklikke på den(?).

 

En ting som kan være problematisk med linuxmaskiner er å finne hverandre på nettverket. Da er det lettere å bare skrive inn IP-adressen i adresselinja på nautilus. F.eks: smb://192.168.0.100/ liksom.

Lenke til kommentar

Openssh client/server er langt enklere mellom to *buntu maskiner.

I Ubuntu, etter å lagt disse inn, åpner du Nautilus på "TV" maskinen og skriver:

ssh://brukernavnpåmaskinenduloggerinnpå@ipadressentilnevntemaskin

Skriv inn passord og du kan da velge om dette skal glemmes eller huskes.

 

atlef.

Lenke til kommentar
+1 sshfs. Funker helt greit til streaming og er lett å sette opp.

 

Skulle jeg derimot kopiere de 3TB så fort som mulig ville jeg valgt noe annet.. synd NFS ikke er så nybegynnervennlig, ytelsesmessig er det overlegent.

 

i sin enkleste form er vel en nfs-export noe av det enkleste man kan sette opp ... forøvrig er vel ikke hensikten å kopiere disse filene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...