Gå til innhold

DTS HD problemer


Kaldvann

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldre hjemmekinoforsterker og bruker en PS3 til å se BR-filmer. Jeg har bare kjøpt noen få BR-filmer og fått 5.1lyd på de og alt har vært bra, helt til jeg kjøpte "Die Another Day"(på BR), jeg får ikke lyd i det hele tatt.

 

Etter å ha lest litt rundt på nettet ser jeg at filmen leveres kun med DTS HD lydspor og ikke med "vanlig" DTS/DD 5.1(en del filmer leveres med begge deler), så problemet er at forsterkeren min ikke har HDMI-inngang og derfor ikke kan få lyd fra en film med bare "HD"lydspor.

 

Eller! er det noen måte å få PS3n til å gjøre om lyden til "vanlig" 5.1 før den sender signalet til forsterkeren via optisk kabel?

 

 

Mvh

Sigurd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har samme problemet på iron man.. får bare pro logic surround på den :( Så da lastet jeg den heller ned og fikk DTS :)

 

men.. utrolig synd at noen filmer bare har DTS-HD lydspor..

 

Er ganske sikker på at jeg hadde vanlig DTS eller DD når jeg så den filmen på min tjukke PS3. :)

Er ganske sikker på at jeg ville ha husket det dersom jeg hadde hørt på Pro Logic Surround. :p

Tviler på jeg har forandret noe i etterkant, hos meg har jeg koblet i optisk kabel, og receiveren min er alt for gammel til å støtte ikke DTS-HD.

 

På 'Video settings' har jeg Bitstream på 'BD Audio Output Format (Optical Digital)'.

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
har samme problemet på iron man.. får bare pro logic surround på den :( Så da lastet jeg den heller ned og fikk DTS :)

 

men.. utrolig synd at noen filmer bare har DTS-HD lydspor..

Tviler på jeg har forandret noe i etterkant, hos meg har jeg koblet i optisk kabel, og receiveren min er alt for gammel til å støtte ikke DTS-HD.

 

På 'Video settings' har jeg Bitstream på 'BD Audio Output Format (Optical Digital)'.

 

Ifølge Platekompaniet.no så har Iron Man "True HD 5.1" og ikke "DTS HD" KILDE, mens "Die Another Day"KILDE leveres med "DTS HD". Jeg kan ikke skjønne at forskjellen skal være så stor. Men jeg har satt optical til Bitstream, men får ikke en eneste lyd.

Lenke til kommentar

Gamle PS3 kan sende Bitstream, hvis ikke ville vell lyden min også forsvunnet. :-/

 

Slik jeg har skjønnt det, så skal de nye formatene på gamle PS3'er, altså TrueHD og DTS HD ikke bli sendt i sitt original HD-lyd-signal, den eneste måten du kan få HD surround-lyd på er dersom du kobler til via HDMI og receiveren støtter ukomprimert PCM.

Da vil disse signalene bli konvertert til ukomprimert lyd.

 

På de nye PS3 (Slim) så blir bitstreamen sendt i ekte TrueHD/DTS-HD signal, noe som ikke går på gamle PS3'ene.

 

Men du kan sende bitstream også på gamle ps3'er, bare ikke bitstreame de nye originale lyd-signalene.

 

DTS lydsporet ligger inn i DTS HD-lydsporet, det skal du kunne bruke dersom ikke receiveren din støtter DTS HD.

 

Vi som har optisk kabel vil ikke få HD-surround-lyd.

Vi kan få ha HD-lyd i stereo, også på optisk kabel.

Men det er vel ikke aktuelt sålenge vi har flere høytalere, og da foretrekker de aller fleste vanlig surround-lyd.

 

På mitt gamle mini-anlegg (DAV-DZ810DW)) så står det ikke hvilke signal jeg mottar, står bare mottakerport Line 1.

Lenke til kommentar
Jeg er blank, skjønner ikke hvorfor du mangler lyd.

Ville ringt enten Sony eller Hifiklubben og spurt, Hifiklubben er listet som Denon's distributør i Norge.

 

hmm, skal ta kontakt med HifiKlubben, men bare så vi har det klart her(for jeg er litt forvirret).

 

Jeg skal altså greie å få 5.1 lyd igjennom optisk kabel fra min gamle feite ps3 til min gamle forsterker?

Lenke til kommentar
Nå ble jeg usikker her, men vet ihvertfall at på mine forsterkere med HDMI inn så har det kun stått pcm uansett hva for noe lyd playstationen har sendt ut, og at mange kjøper den nye slim for å få udekodet lyd ut.

 

I ditt tilfelle så behandler PS3'en lyd-signalet, og sender det som ukomprimert HD-lyd (LPCM) til din receiver.

Du taper ikke noe kvalitet på lyden, men det er ett mye større signal enn DTS:HD/TrueHD, og har derfor færre behandlingsmuligheter på forsterkere.

 

Jeg er blank, skjønner ikke hvorfor du mangler lyd.

Ville ringt enten Sony eller Hifiklubben og spurt, Hifiklubben er listet som Denon's distributør i Norge.

 

hmm, skal ta kontakt med HifiKlubben, men bare så vi har det klart her(for jeg er litt forvirret).

 

Jeg skal altså greie å få 5.1 lyd igjennom optisk kabel fra min gamle feite ps3 til min gamle forsterker?

 

Ja, det mener jeg du skal kunne klare å få til.

 

Kom forresten over denne tråden:

http://www.dvdarkivet.no/phpbb/viewtopic.p...39&p=131789

 

Du kan jo prøve og skifte til PCM og se om du får stereolyd, og deretter prøve å gå tilbake. :-/

Lenke til kommentar

Ringte HifiKlubben og forklarte problemet, mannen i telefonen sa at skulle da funke det(5.1 igjennom optisk), men hadde ikke mer å komme med enn at jeg kunne kontakte Denon direkte på denon.co.uk, men når jeg valgte at jeg var fra Norge så ba de meg om å kontakte leverandøren i det gjeldende landet... å gjett hvem det er.. hehe.. så da sendte jeg de en mail og fikk til svar:

 

...Hvis filmen bare leveres med DTS HD og ikke noe annet surround-format har du dessverre ikke mulighet til å spille av lyden i surround....

 

Så da er det ikke mulig :/

Kan hende det fungerer med såkalt "True HD", men det har jeg ikke fått testet på noen måte.

 

 

Takk for meg og for all hjelp =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...