Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Begynner å tenke på å oppgradere fra D40 med tiden,

og lurer derfor på om D5000 er noe å tenke på,

når jeg i utgangspunktet er gira på D90..?

 

Har brukt D40 i snart to år nå, og jeg begynner å bli gira på noe mer avansert.

Var i Japan i tre uker nå til nyttår og så på D5000 og D90, men klarer liksom ikke helt å bestemme meg.

 

Har et maks budskjett på 10 laken og kjøper trolig i Japan da jeg tror det er litt å spare på det. (Reiser tilbake neste år)

 

Kan noen gi meg litt tips, forslag, +/-, forskjeller på kameraene?

Det er etter det jeg har skjønt, mulighet for videoopptak ( i redusert kvalitet) på begge kameraene, og det er nettopp det jeg ønsker mulighet til også. (Les: kids om noen år :p )

 

Er en amatør in practice, men har lyst til å lære :)

 

 

Mvh,

Anders.

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pøh. D5000 er mye mer avansert enn D40, selv om D90 er en klasse over det igjen.

Fordeler med D500 over D40 inkluderer: flere AF punkt, vridbar (+større) skjerm, videofunksjon, 12mpix, gode høy-iso egenskaper, live-view ++

 

Hovedfordelene (IMO) med D90 over D5000 er: To kontrollhjul, større søker, innebygget AF motor.

Ellers så er jo D90 et større kamera fysisk, med de fordelene og ulempene det medbringer.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Har også hørt at D5000 kan Sammenlignes med D300 ikke D90

Det må være en ganske sær og spesifikk sammenligning.

 

D90 på de fleste måter mye nærmere D300 enn det D5000 er. Faktisk så er vel 'avstanden' mellom D5000 og D90 større enn mellom D90 og D300. Når det gjelder bildekvalitet er nok på D300, D90 og D5000 rimelig på linje - det er ikke der forskjellene ligger.

 

Til trådstarter: Selv om vridbar skjerm er noe jeg godt kunne tenke meg en sjelden gang så er D90's muligheter når det gjelder kontroll (knapper/hjul) fremfor D5000 noe jeg ville lagt større vekt på. Men vent en ukes tid; godt mulig at Nikon kommer med noe nytt som får en viss innvirkning på D90-prisen nå snart. Den er vel å få (bare kamerahuset da) til rundt 6500,- om dagen.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Takker for rask respons :)

 

Jeg tenkte også at D5000 er hakket over D40, og D90 hakket over D500 igjen, men ser jo også at D5000 er overlegent mer avansert enn D40`n da med tanke på det sn0dig poengterer.

 

Den skjermen frister også litt, men tatt i betraktning at jeg synes D90 føles bedre ut i hendene mine, og at D90 har innebygd søkemotor tror jeg jeg faller for D90`n altså :)

 

 

Kanskje like greit å gå "to hakk opp" istedetfor å kun "snike meg opp ett" :)

 

Gleder meg til japantur nr. 2 allerede :)

Lenke til kommentar
Den skjermen frister også litt, men tatt i betraktning at jeg synes D90 føles bedre ut i hendene mine, og at D90 har innebygd søkemotor tror jeg jeg faller for D90`n altså :)

 

Greit nok at skjermen på D5000 er vridbar, for de som liker slikt, men selve skjermen er vesentlig dårligere enn på D90. 230000 vs 920000 piksler oppløsning. Personlig har jeg derfor aldri skjønt skjermargumentet som et fortrinn når det gjelder D5000.

 

D5000 er et bra kamera, men D90 er et godt skritt opp på nær sagt alle måter (ergonomi, byggekvalitet, søker, skjerm, fokusmotor ...), bortsett fra bildekvalitet som vel er lik.

 

Du blir nok fornøyd med D90 ;)

Lenke til kommentar

Enkelt sagt: du tar omtrent like gode bilder med D5000 som med D90, men du står med huset til D60 men med mye av det andre fra D90, slik som CMOS brikken. Men du mangler fokusmotoren til D90 bl.a. Men, du får en rekke andre hurtiginnstillinger som er utrolig kjekke, selv om mange kanskje anser dem for å være amatørmessige...

 

Jeg har D5000, og vil heller spandere på med D300s etter at jeg fikk se hvor bra D5000 egentlig er, bare for å ta et eksempel:

 

http://www.kenrockwell.com/nikon/d5000/hig...-comparison.htm

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

D5000 stiller seg godt opp mot d300 d3 på iso :) er ganske heftig egentlig..

 

Vist D5000 er lik d40 Da er vell 500D lik 1000D?

 

Har ikke D5000 akkurat samme Bildebrikke som D300 DA?

 

Etter det jeg har lest på iTNett stiller også 500d på høyde med d300 med fler mpx D300 har 12mpx Canon 500D 15mpx men det spiller vell ingen rolle..men uansett D5000 er ikke ett hakk opp fra d40 høres usannsynlig ut..takk for meg:)

 

 

 

Skulle jeg hatt nytt nikon vist jeg hadde fra før d40 måtte det blitt d300s btw ikke en gammel d90 heller d5000 har hatt den men bytta til 500d

Endret av hubbix
Lenke til kommentar
Pøh. D5000 er mye mer avansert enn D40, selv om D90 er en klasse over det igjen.

Fordeler med D500 over D40 inkluderer: flere AF punkt, vridbar (+større) skjerm, videofunksjon, 12mpix, gode høy-iso egenskaper, live-view ++

'

 

Selvsagt - det er jo tross alt 3-4 år nyere - med de nyvinniger som er kommet siden den gang..

 

Poenget mitt er at D5000 er arvtageren til D60, som igjen var arvtageren til D40/D40x. Ergo så er disse kameraene i samme klasse. Og skal man da oppgradere, dvs få seg ett -bedre- kamera, så bør man gå for D90 ?

 

Og fordelene ramset du flott opp, bare det at D90 har to kommandohjul går det til en bankers spørr du meg - kunne aldri levd uten !

 

 

Vist D5000 er lik d40 Da er vell 500D lik 1000D?

 

Nei, da disse to er samtidige. 500D kan sies å være i samme klasse som 300D, men selvsagt mye bedre, da det er en del år nyere... men, fremdeles i samme klasse.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Tror nok det blir D90 altså :)

 

Gleder meg allerede, det er jo ett år til, hehe.

 

God søndag, folkens!

 

Hmm... 1 år!!?? La ikke merke til det i den føreste posten din jeg ... :D Det er lenge i teknologiverden det...

 

Det blir ganske meningsløst å planlegge hva du skal kjøpe 1 år fram i tid. Ting utvikler seg raskt, og om et år kan markedet og modellene du har å velge i se ganske annerledes ut ... selv om D90 selvsagt vil være et bra kamera da også. Både D90 og D5000 har nok fått sine oppfølgere til da.

Lenke til kommentar

Jamen da har jeg vel enda mer å glede meg til, så får man se om et kamera som erstatter D90 kommer innenfor min forbruksgrense :)

 

Årsaken til at jeg planlegger ca ett år fram i tid er at min nåværende økonomi ikke tåler en sprekk på 10 laken, og at den dagen jeg får kids vil jeg slippe å bære rundt på to klumper, kjekt å ha mulighet for en filmsnutt i ny og ne synes jeg :)

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar
Jamen da har jeg vel enda mer å glede meg til, så får man se om et kamera som erstatter D90 kommer innenfor min forbruksgrense :)

 

Årsaken til at jeg planlegger ca ett år fram i tid er at min nåværende økonomi ikke tåler en sprekk på 10 laken, og at den dagen jeg får kids vil jeg slippe å bære rundt på to klumper, kjekt å ha mulighet for en filmsnutt i ny og ne synes jeg :)

 

Alltid lurt å planlegge framover økonomisk sett ja :)

 

Spar opp 10 000,- og begynn din søken etter riktig kamera når du har pengene. Landskapet kan som sagt se veldig annerledes ut om 1 år. Kan til og med hende at en eller annen produsent har kommet med noe som tilby vesentlig mer enn feks Nikon i dette segmentet - og at Nikon ikke lenger er et like selvsagt valg for deg.

Lenke til kommentar

D5000 og D90 er nok ikke så langt fra hverandre rent bildemessig, men D90 har et bedre grep, noe større søker og mer påkostet AF enn D5000. Jeg tror også D90 har fokusmotor integrert i huset i motsetning til enklere kamerahus.

D5000 har en stor fordel med vridbar LCD.

D3000 er ikke så mye annet enn et oppdatert D60.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...