Gå til innhold

Amobil.no: Kjære Finn Jarle Kvalheim


Anbefalte innlegg

Kjære Finn Jarle Kvalheim.

 

Takk!

 

Takk for at du både skriver gode og innsiktsfulle artikler, tester og kommentarer. Men mest av alt – takk for at du også i ettertid følger opp det du skriver, og svarer både grundig og innsiktsfullt på spørsmål, kommentarer og kritikk som fremkommer av diskusjonene i ettertid.

 

Jeg skriver dette som et “åpent brev” i stedet for som en e-post eller PM fordi mange andre bør føle seg truffet av det som følger.

 

For jeg tror det er slik at etter en stund som Amobil-skribent, eller for den saks skyld som journalist generelt, blir man lei. Lei av at alt man gjør er feil, i følge forumbrukerne. Enten har man vektlagt A for mye, eller så har man ikke tatt med moment B, og det er jo KRISE, og ville vært avgjørende for den videre testen. Jeg har full forståelse for at mange andre skribenter i lengden ikke orker å svare på den evinnelige strømmen av klaging. Dette gjelder ikke bare “fanboys” og “hateboys” som går igjen i fryktelig mange tråder om samme tematikk, men at småting blir blåst ut av proporsjoner, og jeg kan tenke meg at man sitter igjen etter måned inn og måned ut med arbeid, at ingen er fornøyd.

 

Jeg håper det er mange forumbrukere som føler seg truffet av dette. For jeg har vært en fast leser av Amobil i åresvis, og det bærer preg av at terskelen for å kommentere i forumet er for lav. Jeg håper at flere kan tenke over, før de trykker “send” etter å ha skrevet klagen, at det faktisk er en som har jobbet for å produsere det de nettopp leste. Er det du nettopp skrev egentlig viktig nok til å gi journalisten en dårligere dag, eller er det egentlig en liten detalj som i det store og hele kan passere ukommentert?

 

Jeg legger selvfølgelig selv merke til ting som jeg selv hadde skrevet annerledes, men slik vil det nødvendigvis alltid være. Jeg kan fint mene at en terningkast fire-telefon hadde fortjent en femmer. Men er journalisten virkelig udugelig fordi han eller hun vektla fordelene og ulempene med produktet annerledes? Jeg synes selv at Amobils tester er spesielt flink på dette. Hvis journalisten opplever tastene som for små, vil det gjerne stå “ikke for deg med store hender”, og ikke “for små taster”, fordi en med mindre hender gjerne synes de er perfekte. Man kan dermed gjøre en selvstendig vurdering ut i fra dette.

 

Så, husk på at det store flertallet av leserne er fornøyd, selv om vi ikke proklamerer det etter hver artikkel vi leser. Som har forståelse for at artiklene kommer en dag eller to etter Engadgets (med mye større ressurser), uten at verden går under fordi jeg ikke får vite om den nye modellen 94 dager i stedet for 92 dager før den kommer i salg. Som synes dere produserer mye kvalitet, og holder oss oppdatert. Selv om vi ikke er enig i alt.

 

Takk, Amobil, og særlig Finn Jarle Kvalheim. For at dere orker oss forumbrukere.

 

 

Peppep

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg også lest amobil i ganske mange år, så jeg synes at jeg kan uttale meg om artiklene. Du sier at det er mange fanbois og hateboys her på forumet, og det er riktig. Mange slenger ut unødvendig kritikk (da spesielt en person, uten at jeg skal komme med navn, dere vet hvem det er), men du glemmer at noe av kritikken er fortjent.

Når man har lest innholdet til amobil i noen år, så kan man se at amobil foretrekker et merke fremfor et annet, når de roser et merke for noe og gir kritikk til det andre for nøyaktig samme sak.

Personlig så gikk jeg ganske så lei av amobils tilsynelatende endeløse surving over Sony Ericsson sin mangel på 3,5mm minijack.

Lenke til kommentar

Peppep: Takk :)

 

Forumet er jo halve moroa, og selv om det fins noen sterke meninger der ute er ikke dette forumet på langt nær det verste jeg har frekventert. Hva man har tid til å gjøre utenom arbeidstidene vil jo variere. For min egen del har jeg stort sett en skjerm på til enhver tid når jeg er hjemme, så det gjør det enkelt og kjapt å svare på ting når de dukker opp.

 

Dragen: Vi maser mye om standarder, ja. Det betyr ikke at ikke SE leverer bra telefoner. Å teste en mobil går ikke bare ut på å finne de positive trekkene, men også å avdekke de trekkene som kan oppleves som negative. Enkelte vil oppleve behov for overgang til mini-jack som et så viktig moment at det kan vippe en avgjørelse i den ene eller andre retningen. For andre igjen er overgangen helt ubetydelig, så lenge resten er på stell. Jeg har jo ikke vært her så fryktelig lenge, men jeg tviler på at Sony Ericssons Fastport alene har vippet karakteren en hel "terning" ned. Likevel liker vi standarder fordi det som regel gjør ting enklere for folk flest. Dessuten, jeg tror ikke Sony Ericsson historisk er de som har fått mest pepper for dette. Samsung og LG har jo vært helt ekstreme på antallet forskjellige ladere og tilkoblingstyper. Nokia har jo også holdt på en god stund med Pop-porten sin, og har nok fått sin del pepper for det. Nokia har jo dessuten inntil nylig ikke kunnet lade via micro-USB, og det er også et avvik fra standarden som de har fått mye pepper for. Vi liker standarder, og er litt skeptiske til overganger, men er telefonen god på det øvrige vil det som regel likevel vise seg i en god karakter :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Får si meg enig med Peppep. Forumet er mine øyne en av tek-nettverkets største fordeler, men veldig få journalister utnytter potensialet. Skjønner selvfølgelig at man hopper over tre sider med refs fordi man ikke ga Apples siste duppeditt høyeste terningkast (for eksempel), men noen ganger savner jeg skribentens tilstedeværelse i trådene. Du er en av de få som faktisk viser deg regelmessig.

 

Kudos! :)

Lenke til kommentar
Får si meg enig med Peppep. Forumet er mine øyne en av tek-nettverkets største fordeler, men veldig få journalister utnytter potensialet. Skjønner selvfølgelig at man hopper over tre sider med refs fordi man ikke ga Apples siste duppeditt høyeste terningkast (for eksempel), men noen ganger savner jeg skribentens tilstedeværelse i trådene. Du er en av de få som faktisk viser deg regelmessig.

 

Kudos! :)

 

Takk :)

 

Forsøker å ikke hoppe inn i rene ordkriger. Men det er jo bare trivelig å kunne svare på spørsmål og å delta i tankerekker som dukker opp i etterkant av en artikkel. Dessuten er det bra å se at folk har meninger om ting man skriver. Jeg synes det er litt nitrist med de få artiklene som ikke får frem nok engasjement til at folk kommenterer dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...