Gå til innhold

Alt om feltskifte


Juden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanligvis skal man ligge i høyre felt. Det er 6 unntak:

  • Forbikjøring
  • Flyt og avvikling
  • Hindring i vårt felt
  • Vi skal til venstre
  • Skilting
  • "Lokalkunnskap"

Utfordringen er å se langt nok frem slik at man rekker forberede seg på feltskifte. Dessuten er det viktig å ha en god plan for hvordan vi skal utnytte venstre felt.

 

Er planen god nok, er det ganske greit å bytte felt: Indre speil - blinklys - ytre speil - blindsone. Når du har kjørt bil en stund så kan du gjøre det på en litt annen måte, slik at du også får en etterkontroll.

 

Lykke til - og husk den blindsonen :love:

Lenke til kommentar
Enig med deg i det. Et godt eksempel på bruk av lokalkunnskap er der høyre felt veksler mellom kollektivfelt og ordinært kjørefelt. Et godt eksempel på dårlig bruk er nettopp det du nevner.

 

Juden: Er det noen steder der du mener det er forbudt å foreta feltskifte?

 

Vel, det var tre i den en retning. Jeg lå helt til høyre og for å komme til min destinasjon, måtte jeg ligge i venstre feltet.

Feltet i midten var kollektivfelt. Det var kø i venstre feltet og var rett før et lyskryss. Jeg kjørte til midten og blinket for å komme meg innpå venstre feltet. Lyskrysset var rødt og det ble grønn, så var det ingen som hjalp meg noe særlig å komme inn i feltet. Kjørelæreren min sa at jeg håndterte situasjonen på en dårlig måte....

Lenke til kommentar
Enig med deg i det. Et godt eksempel på bruk av lokalkunnskap er der høyre felt veksler mellom kollektivfelt og ordinært kjørefelt. Et godt eksempel på dårlig bruk er nettopp det du nevner.

 

Juden: Er det noen steder der du mener det er forbudt å foreta feltskifte?

 

Vel, det var tre i den en retning. Jeg lå helt til høyre og for å komme til min destinasjon, måtte jeg ligge i venstre feltet.

Feltet i midten var kollektivfelt. Det var kø i venstre feltet og var rett før et lyskryss. Jeg kjørte til midten og blinket for å komme meg innpå venstre feltet. Lyskrysset var rødt og det ble grønn, så var det ingen som hjalp meg noe særlig å komme inn i feltet. Kjørelæreren min sa at jeg håndterte situasjonen på en dårlig måte....

hørtes ut som du kanskje ikke leste skiltene på vei til krysset godt nok...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...