Krisdoffer Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 Jeg lurer altså på hvor stor/liten blenderen til henholdsvis pupillen kan bli? Finnes det svar på dette i tall? Hadde vært morsomt å få mer greie på. beklager eventuell feilpost
Sondring Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 (endret) Jeg lurer altså på hvor stor/liten blenderen til henholdsvis pupillen kan bli? Finnes det svar på dette i tall? Hadde vært morsomt å få mer greie på. beklager eventuell feilpost Heh, morsomt spørsmål http://en.wikipedia.org/wiki/F-number f/8.3 i mørke forhold, og f/3.2 eller f/2.1 (avhengig av hvordan man måler) i LYSE forhold. Endret 28. januar 2010 av Sondring
luft Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 f/8.3 i mørke forhold, og f/3.2 eller f/2.1 (avhengig av hvordan man måler) i mørke forhold. Hva med lyse forhold?
Sondring Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 Hva med lyse forhold? *host* Vi prøver igjen....
Herr Brun Skrevet 28. januar 2010 Skrevet 28. januar 2010 Prøv motsatt... Høyt blendertall = liten åpning, brukes når det er lyst. Lavt blendertall = stor åpning, brukes når det er mørkt.
Simen1 Skrevet 31. januar 2010 Skrevet 31. januar 2010 Blenderen oppgitt som f/x er et forholdstall til brennvidden. Blenderen kan også oppgis uten forholdstall til brennvidden. Da oppgis den som millimeter diameter på lysåpningen/pupillen. Åpningen kan bli så stor om 6-7 mm i følge linken lengre opp her. Med utgangspunkt i forholdsverdiene i samme artikkel vil jeg anslå øyets brennvidde til å være: f/2,1=7mm -> f=14,7mm Minste blender er oppgitt til å være f/8,3 = 14,7/8,3 = 1,77 mm. Jeg trodde pupillen kunne bli så liten som 1,0mm. Hvis den kan det så vil minste blender bli f/14,7. _______________________________________________________ I følge denne siden er brennvidden til et menneskeøye ca 22,3 mm. (Det står også at ~17 mm ofte er feilaktig oppgitt, samt hvorfor det er feil) Med 22,3 mm som brennvidde og fra 7,0 til 1,0 mm som fysisk blenderåpning vil blenderverdiene være fra f/3,2 til f/22,3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå