Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer, Audi A3 vs BMW 1-serie


.Marcus

Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

 

 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe bil til sommeren, og i den anledning begynner jeg tidlig, slik at siklefaktoren når jeg først går til anskaffelse av bilen blir høyest mulig.

 

Jeg har sett meg ut to modeller, som sikkert ble gjennomskuet allerede i overskriften. Felles for begge er at de er driftssikre, fåes med spreke dieselmotorer og manuell giring, samtidig som de begge er ganske lekre i mine øyne.

 

Før jeg får prøvekjørt og synset selv tenkte jeg det kunne være interessant å høre om noen av forumtraverne har personlig erfaring med begge disse modellene. De som er interessante for meg er:

  • BMW 118D (pre-facelift)/120D
  • Audi A3 2.0TDI

Har du erfaring med to eller flere ville jeg satt pris på om du knotet ned det inntrykket du fikk. Har du kjørt den senere versjonen av 118D (ny mid-07) er det litt mindre relevant, i og med at motoren fikk mere gamp i samme slengen. Har du sammenligningsgrunnlag mellom 118D og 120D er dette også interessant.

 

Hvordan var BMW og Audi i forhold til hverandre? Hvilken bil hadde mest fokus på sjåføren? Hvilken bil føltes mer "som hjemme"?

 

 

mvh,

Marcus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke kjørt Audien så mye (prøvekjørt bare) i forhold til 120d (pre-fl) som jeg eier.

Men mest fokus på sjåføren, der er det BMW som vinner, lett. Audi virker kanskje mer luksus innvendig, men i ren kjøreglede og måten bilen sitter på veien, respons i styring, ja, alt som betyr noe for en som liker å KJØRE, vinner BMWen lett.

 

Eneste å utsette noe på er at sportsunderstellet er HARDT. Det hjelper nok ikke at den har Runflats heller (vinterdekkene mine har ikke RFT, og da er bilen mer behagelig.

 

Mellom 118d og 120d.. tja... 118d følte jeg hadde nok krefter egentlig. Men jeg kom fra en 1.6 Golf 4 da. men endte alikevel på 120d :) Andre jeg har hørt fra (med mer erfaring med 1serien) mener 118d er litt asmatisk i forhold.

 

Det beste er nok å prøve dem alle selv og se hva du finner ut.

 

Veldig mye er egentlig oppsummert her: http://www.insideline.com/bmw/1-series/200...nz-a-class.html

 

bare se bort ifra kommentarene om Mercedes A klassen ;)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

testet både nye og gamle modeller av disse to, og må si jeg heller absolutt mest på BMW, spesielt etter å også sett erfaringene til bekjente som har bilene..

 

den nyeste 180d var bare fantastisk, den gikk billig, bråkte lite og var som limt på veien. den forrige 118d jeg kjørte mener jeg var fra 2007, den var like god å kjøre, men ikke like mye ompf under panseret..

 

a3 var rimelig bra den også, men fikk ikke inntrykk at den lå like godt på veien, samt at den virket kjipere på det helhetlige inntrykket.. kanskje fordi man ser haugevis med a3 hver dag?

 

på interiørsiden, hadde begge bilene jeg testa skinn, men igjen virket det som alt som kunne vris og trykkes på bedre i BMWen

 

 

og siden jeg ikke har eid noen av dem, så må jeg hellere referere til det jeg har sett bekjente har slitt med..

 

a3: (denne er fra 2008) slitt noe med bremser, og måtte skifte girkasse i fjor.. men gikk heldigvis på garanti for det hadde blitt en dyr jobb :p

 

118d (også 2007) ingen spesielle som jeg har hørt om..

 

 

når det gjelder forhandlerene og verkstedene, er BMW en suveren vinner.. selv om jeg bare er 20, tar de meg imot med åpne armer, som om jeg skulle ha kommet innom for å kjøpe en M3 :p, selv om jeg har kommet inn i hullete bukse og gammel jakke, bare for å skaffe BWNen til fattern noen småting.. servicen er helt på topp rett og slett..

 

audi /VW er mye slappere.. har vert innom mange ganger for å få deler til golf og litt slikt, og de er helt motsatt av hva folka på de BMW forhandlerne jeg har vert på.. de prioriterte hver gang oldisene som gjerne kom inn i dress, og dropper meg helt..

Lenke til kommentar

Ang. forhandlere som vesleengen sier: 100% enig. Virker som Audiselgerene var litt mer hovne. Iallefall det inntrykket jeg har fått når jeg har kikket på Audier i Stavanger. Og når de er slik når de prøver å selge, hvordan blir de etter salget er gjennomført er spørsmålet jeg automatisk stiller meg.

Sier på ingen måte at alle Audiselgere er slik, men det er altså min erfaring. Nå skal det sies at hele Audi/WV apparatet ikke akkurat har ett godt rykte i Stavanger da.

 

Kan det være fordi BMW selgeren har mer sannsynlighet til å tro at man faktisk er intressert i bil når man kommer inn i butikken? BMW har tross alt mer ett entusiastpreg enn Audi. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Ang. forhandlere som vesleengen sier: 100% enig. Virker som Audiselgerene var litt mer hovne. Iallefall det inntrykket jeg har fått når jeg har kikket på Audier i Stavanger. Og når de er slik når de prøver å selge, hvordan blir de etter salget er gjennomført er spørsmålet jeg automatisk stiller meg.

Sier på ingen måte at alle Audiselgere er slik, men det er altså min erfaring. Nå skal det sies at hele Audi/WV apparatet ikke akkurat har ett godt rykte i Stavanger da.

 

Kan det være fordi BMW selgeren har mer sannsynlighet til å tro at man faktisk er intressert i bil når man kommer inn i butikken? BMW har tross alt mer ett entusiastpreg enn Audi. Ikke vet jeg.

har ikke hatt noe problem med møller på forus her værtfall. kjekke folk i grunn. faren min kjøpte en helt ny audi a4 der. et halvt år senere(ca kanskje mindre) så var jeg med bestefaren min og så på bil der til ham. så snakte han med dem osv så fortalte han at sønnen(faren min) og hadde kjøpt bil der for ikke så lenge siden. han sa bare navnet til faren min og han husket faktisk bilen, farge komboen osv(kanskje pga mye mer utstyr en det vanligvis folk pleier å ha, men likevell). var ikke ham som solgte bilen til faren min engang. så virker som dem bryr seg om kundene for min del værtfall.

 

verkstedet og virker bra, sist gang audien var inne på reklamasjon elns(ryggesensor) så vasket dem bilen og.

 

av a3 og 1-serie hadde jeg valgt audien. takler bare ikke utseende til bmw'n(gjelder forsåvidt fleste nye bmw'er)

 

Forresten så har bestefaren min en 320. og bavaria er elendige. syke priser, bare tull. han har begynt å gå en annen plass med bilen for service og reperasjoner heller. selgerene er ikke noe bra heller. bytter dem jo ut hele tiden.

Endret av Markelure
Lenke til kommentar
har ikke hatt noe problem med møller på forus her værtfall. kjekke folk i grunn. faren min kjøpte en helt ny audi a4 der. et halvt år senere(ca kanskje mindre) så var jeg med bestefaren min og så på bil der til ham. så snakte han med dem osv så fortalte han at sønnen(faren min) og hadde kjøpt bil der for ikke så lenge siden. han sa bare navnet til faren min og han husket faktisk bilen, farge komboen osv(kanskje pga mye mer utstyr en det vanligvis folk pleier å ha, men likevell). var ikke ham som solgte bilen til faren min engang. så virker som dem bryr seg om kundene for min del værtfall.

 

verkstedet og virker bra, sist gang audien var inne på reklamasjon elns(ryggesensor) så vasket dem bilen og.

 

av a3 og 1-serie hadde jeg valgt audien. takler bare ikke utseende til bmw'n(gjelder forsåvidt fleste nye bmw'er)

 

Forresten så har bestefaren min en 320. og bavaria er elendige. syke priser, bare tull. han har begynt å gå en annen plass med bilen for service og reperasjoner heller. selgerene er ikke noe bra heller. bytter dem jo ut hele tiden.

Som sagt, mitt inntrykk (det var forøvrig også møller Audi på Forus)

 

Vasket de bilen? dødssynd nr 1 i min bok. (skjønt de fleste vil nok se på det som god service)

Lenke til kommentar
har ikke hatt noe problem med møller på forus her værtfall. kjekke folk i grunn. faren min kjøpte en helt ny audi a4 der. et halvt år senere(ca kanskje mindre) så var jeg med bestefaren min og så på bil der til ham. så snakte han med dem osv så fortalte han at sønnen(faren min) og hadde kjøpt bil der for ikke så lenge siden. han sa bare navnet til faren min og han husket faktisk bilen, farge komboen osv(kanskje pga mye mer utstyr en det vanligvis folk pleier å ha, men likevell). var ikke ham som solgte bilen til faren min engang. så virker som dem bryr seg om kundene for min del værtfall.

 

verkstedet og virker bra, sist gang audien var inne på reklamasjon elns(ryggesensor) så vasket dem bilen og.

 

av a3 og 1-serie hadde jeg valgt audien. takler bare ikke utseende til bmw'n(gjelder forsåvidt fleste nye bmw'er)

 

Forresten så har bestefaren min en 320. og bavaria er elendige. syke priser, bare tull. han har begynt å gå en annen plass med bilen for service og reperasjoner heller. selgerene er ikke noe bra heller. bytter dem jo ut hele tiden.

Som sagt, mitt inntrykk (det var forøvrig også møller Audi på Forus)

 

Vasket de bilen? dødssynd nr 1 i min bok. (skjønt de fleste vil nok se på det som god service)

hvorfor er det galt at dem vasket bilen?

Lenke til kommentar
hvorfor er det galt at dem vasket bilen?

Sikkert forde han er bilpleie entusiast og VET at måten dette blir gjort på hos forhandler er den enkle måten hvor små lakkriper (swirls) nærmest er uungåelig :)

 

Er selv litt bilpleie entusiast, og her er alt av turtlewax og bensinstasjonmidler fullstendig forbudt!

Lenke til kommentar
Har du vurdert Golf GT?

 

Har vurdert GT'en ja, men jeg finner meg ikke helt til rette i interøret. A3 og 1-serie er biler jeg har satt meg inn i og virkelig følt meg "velkommen" kan du si!

 

 

Ellers bør det vel påpekes generelt i trådens sammenheng at bilens utseende ikke spiller noen rolle - dog interiøret er kjekt å få meninger om. Det handler altså om kvalitetsfølelse og kjøreglede i all hovedsak :)

 

Angående servicekostnader, så tenker jeg å stikke over svenskegrensa for å få den biten gjort. Både Audi og BMW krever latterlige priser på både deler og arbeidstimer.

 

 

Takker for innspill i tråden så langt, håper flere har ting å dele!

Lenke til kommentar

Hva med en Mini?

Du får en dritkul Mini med 110 HK'ers diesel og masse utstyr til under 300.000,-

 

1. Du blir lagt litt merke til

2. Forestiller meg at den er relativt billig i drift

3. Det er BMW som lager dem (?)

 

Plassen er kanskje ikke den beste... men blir det stort sett deg og en til i bilen, så mener jeg da dette bør være noe å se nærmere på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...