Gå til innhold

Bilderegigering og MacBook Pro 17"


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å jobbe med Photohop CS4 og Lightroom på en MacBook Pro 17" e.l. - er skjermen stor/god nok til at den fungerer tilfredsstillende? Er maskinen kraftig nok? (blir kanskje annonser en oppdatering i kveld: i5 Core?). Alternativer er jo å kjøpe en stasjonær Mac (eller annet) i stedet, feks iMac 27" - og det er jo en vesentlig større skjerm. Hmm, jeg er litt i villrede her - håper dere kan guide meg litt i riktig retning :)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg redigerer mine bilder på en Macbook alu 13" (2 Ghz 4 GB og 160 GB intel SSD) og jeg har ingen problemer med ytelsen der. Jeg har koblet den til en 24" 1920 x 1200 LG skjerm. Av programmer bruker jeg Apple Aperture, Photomatix, og Photoshop CS4. En ting som har veldig mye å si for ytelsen er SSD-en jeg har. Den gjør at åpning av filer og programmer går utrolig mye raskere enn vanlig harddisk, og det er utrolig greit når en blar gjennom mange store RAW-/tiff- filer.

Lenke til kommentar

Macbook Pro har billige TN-paneler og glorete overflate. Som et minimum bør du ha matt overflate på skjermen og aller helst en ekstern skjerm. Rett og slett fordi skjermen kun viser 16-20% av det fargespekteret øyet kan se. Kjøp deg en Eizo FlexScan 22/24" og bruk DisplayPort. Du vil da med en spyderkalobrator få mye mer ut av redigeringen. Ca 60% kontra 20% er relativt stor forskjell :-)

 

Maskinen er ellers kraftig nok for det meste, men du vil aldri få "nok" minne. SSD er forøvrig greit ved første oppstart av programmet, men etter det er filene cachet så gevinsten blir ikke mye større. Sats heller på raske disker i RAID som scratch-disk om du vil ha større ytelse i PS.

Lenke til kommentar

Det er mulig å kjøpe promaskinene (15 og 17) med matt skjerm, men jeg ville også investert i en skikkelig skjerm. Du bør også holde deg unna 22" og 24" til under 2000 kr, de er ikke å anbefale til foto. Husk på at skjerm er noe som holder seg lenge, og kjøper du en god skjerm i dag, så kan du bruke den i mange år fremover.

Lenke til kommentar

Bruker en MB pro 15" kjøpt høst 2008, (altså da de fortsatt gikk å bestille med matt skjerm) Og fungerer helt supert. Absolutt INGEN problemer med ytelsen. CS4 går så det griner.. har jobba med filer opp til 6-700mb.

 

Men selv om det er en bærbar, så kjør skjermkalibrering, det hjelper vanvittig mye. Selv om det ikke blir like bra som en eizoscan-skjerm e.l.

 

Har også en 24" iMac i tillegg for hjemme-jobbing. Den er enda en del hakk bedre, og sinnsykt viktig med kalibrering. Rett ut av boksen er den helt på bærtur.

Lenke til kommentar

Det hjelper lite med "kalibrert skjerm" om den ikke kan vise nok farger i utgangspunktet. Om det finnes ti røde nyanser og skjermen bare kan vise tre av dem. Hva skjer med de andre nyansene? Med andre ord vil skjermen vise de tre nyansene den kan og så "mister" du verdifull informasjon videre på print siden du faktisk ikke ser de fargene printeren kan levere. Dette gjelder spesielt printere med stort fargerom - Epson 2880/38x0/48x0/7xx0/9xx0, Canon iPF-5/6/8/9000-serie.

 

Angående iMac så er den visst nok bra, men som alle andre glorete skjermer så reflekterer den som et helvete i mange tilfeller. Men du har ingen muligheter for å stille inn skjermen annet enn lysnivå - noe som er synd når det kommer til kalibrering av skjermen.

Lenke til kommentar
Angående iMac så er den visst nok bra, men som alle andre glorete skjermer så reflekterer den som et helvete i mange tilfeller. Men du har ingen muligheter for å stille inn skjermen annet enn lysnivå - noe som er synd når det kommer til kalibrering av skjermen.

 

Men iMac har IPS-panel eller? Og man vil vel med kalibrering (f.eks. Spyder) få kalibrert farger? Men ikke kontrast etc?

Lenke til kommentar
Bruker en MB pro 15" kjøpt høst 2008, (altså da de fortsatt gikk å bestille med matt skjerm) Og fungerer helt supert. Absolutt INGEN problemer med ytelsen. CS4 går så det griner.. har jobba med filer opp til 6-700mb.

 

Men selv om det er en bærbar, så kjør skjermkalibrering, det hjelper vanvittig mye. Selv om det ikke blir like bra som en eizoscan-skjerm e.l.

 

Har også en 24" iMac i tillegg for hjemme-jobbing. Den er enda en del hakk bedre, og sinnsykt viktig med kalibrering. Rett ut av boksen er den helt på bærtur.

Det er ikke noe problem å bestille Macbook pro 15" med mattskjerm. Link

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...