Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg litt uenig her. Mattekunnskaper er veldig nyttig å ha når man skal programmere. Det er svert få programmer som ikke bruker matte innimellom. SPesiellt er algebra nyttig. Sinus, Cosinus og Tangens og slikt derimot trenger du vel strengt tatt ikke, med mindre du vil lage geometri rettede programmer.

 

Algebra trenger du derimot nesten hele tiden, som i String slicing, IF tester, kalkulering i lister, etc. etc.

 

Men du kan sikkert klare deg godt med +, -, * og /. Fikser du i tillegg potenser, kvadratrøtter og modulus divisjon så er det enda bedre. Og sist men ikke minst bør du kjenne til boolean algebra.

Lenke til kommentar

Du kommer et godt stykke med vanlig +, -, * og /, men det avhenger som sagt av hva du skal programmere. En "typisk" ASP.NET-applikasjon som f.eks representerer innhold i en database på en webside, er som regel ikke noe man trenger mye matte for å få til.

 

Er absolutt ingen matteekspert, men å lære meg modulus-operatoren er noe av det nyttigste jeg har gjort innen programmering. (Og boolsk algebra, som HDSoftware nevner)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må man være veldig god i matte for å lære seg å bruke asp.net effektivt ?

 

Og gjelder det samme for programmering generelt ?

 

Mitt korte svar til dette er nei.

 

Som tidligere påpekt i denne tråden kan det være greit med boolsk algebra og en viss grunnleggende matematikkunnskap, men ikke et krav.

 

Jeg ser på selve programmeringen (spesielt webprogrammering) som mer semantisk.

 

Bak mer matematikktunge programmer som f. eks. Google Earth og Matlab står det matematikere (og andre med realfaglig bakgrunn) i samarbeid med programmerere. Programmereren må ha nok matematikkunnskap for å kunne forstå hva matematikeren prøver å forklare. I webprogrammering er dette sjelden tilfellet.

 

Et annet eksempel er Natal-prosjektet til Xbox360. Masse programmering, men i spissen står en person med hovedsaklig matematisk bakgrunn (statistikk).

 

Kort oppsummert: +, -, / og * samt % (modulus) er viktige å kunne.

 

Edit: Ser denne tråden begynner å bli gammel.

Endret av kimla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...