Gå til innhold

Geert Wilders - rettssak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har lagt merke til ekstremt dårlig dekning av saken i norske medier, så jeg kommer med et kort referat først;

 

Geert Wilders, en veldig populær, høyreorientert nederlandsk politiker som har vært under politibeskyttelse siden 2004 grunnet frykt for eget liv, ble tiltalt for "ekstremt hatefulle ytringer" etter å ha sammenlignet Koranen med Mein Kampf, og på det grunnlaget bannlyse den fra Nederland. Formodentlig mot aktorets forventninger så valgte Wilders å sammenkalle en mengde eksperter på koranen for å uttale seg om hvor antisemittisk osv. Koranen er, med Mein Kampf som sammenligning.

 

Denne saken har to viktige sider; På den ene siden er det et oppgjør med det politisk korrekte. Det blir et viktig oppgjør mellom retten til ytringsfrihet og retten til beskyttelse mot diskriminering. Rasismekortet blir altfor ofte trukket fram, spør du meg!

 

Den andre siden er om mulig enda viktigere; Dersom sammenligningen mellom Mein Kampf og Koranen viser seg å være akseptabel i denne nederlandske domstolen, vil en bok som er hellig for millioner av mennesker sidestilles med den grusomste boken skrevet i moderne tid. Hva vil dette si for forholdet mellom muslimer og etniske europeere?

 

 

Åpningstalen til Geert Wilders:

 

http://www.youtube.com/watch?v=7ZyXkiQ-vn0...player_embedded

Lenke til kommentar
Den andre siden er om mulig enda viktigere; Dersom sammenligningen mellom Mein Kampf og Koranen viser seg å være akseptabel i denne nederlandske domstolen, vil en bok som er hellig for millioner av mennesker sidestilles med den grusomste boken skrevet i moderne tid.

 

Alkymisten?

Lenke til kommentar
Den andre siden er om mulig enda viktigere; Dersom sammenligningen mellom Mein Kampf og Koranen viser seg å være akseptabel i denne nederlandske domstolen, vil en bok som er hellig for millioner av mennesker sidestilles med den grusomste boken skrevet i moderne tid.

 

Alkymisten?

 

 

Da Vinci Koden.

Lenke til kommentar
når ble det et argument for å forby kritikk?

Det kan ikke sidestilles med andre bøker i deres øyne, det håper jeg du forstår...

 

 

 

det er ikke kritikk når du finner på random bull og blander hitler og muhammed sammen..

 

er mer litt irl trolling ville jeg si

Random bull? Jeg er ingen ekspert på koranen, men han virker ganske sikker i sin sak!

 

Mannen er kaklende gal. Usikker på om det bør være en lov mot det da :hmm:

Han er på ingen måte kaklende gal. Han går i mot politisk korrekthet og snillismen blant politikere i Europa, og dette er noe vi virkelig trenger. Idag unnskyldes muslimene som "hederlige villmenn", og ethvert eventuelt lovbrudd fra en muslim forkalres med at det er vår, vestens, skyld pga. overtramp og dårlig integrering.

 

Muhammed selv var jo en pedofil drapsmann jf. Koranen ;)

Endret av boob
Lenke til kommentar
det er ikke kritikk når du finner på random bull og blander hitler og muhammed sammen..

 

er mer litt irl trolling ville jeg si

Random bull? Jeg er ingen ekspert på koranen, men han virker ganske sikker i sin sak!

 

Om jeg er sikker på at månen er en grønn ost, joiner du klubben min da?

Lenke til kommentar
det er ikke kritikk når du finner på random bull og blander hitler og muhammed sammen..

 

er mer litt irl trolling ville jeg si

Random bull? Jeg er ingen ekspert på koranen, men han virker ganske sikker i sin sak!

 

Om jeg er sikker på at månen er en grønn ost, joiner du klubben min da?

Det er jo en påstand mot påstand, denne saken ville aldri fått så mye oppmerksomhet hvis saken var klar.

Lenke til kommentar

*sukk*

Dette er århundrets rettsak, pga hvem som har gjordt hva. Jeg har ikke troa på at vi klarer å dra i gang noe så ille en gang til.

Main kampf er en propaganda skrevet av hitler for å fremme sitt syn.

Koreanen er det gamle testamenten + profeten jesus + historen om Muhammed...............

Vis mein kampf likestilles med koreanen, er bibel også likestilt med mein kampf. Dette samme gjelder de gamle skriftene, og en hver religiøs bok,

Saken er at politikern ikke har noe ide om hva han sa............ ignoransen shinner som en 1000 watts lyspære.

Lenke til kommentar
*sukk*

Dette er århundrets rettsak, pga hvem som har gjordt hva. Jeg har ikke troa på at vi klarer å dra i gang noe så ille en gang til.

Main kampf er en propaganda skrevet av hitler for å fremme sitt syn.

Koreanen er det gamle testamenten + profeten jesus + historen om Muhammed...............

Vis mein kampf likestilles med koreanen, er bibel også likestilt med mein kampf. Dette samme gjelder de gamle skriftene, og en hver religiøs bok,

Saken er at politikern ikke har noe ide om hva han sa............ ignoransen shinner som en 1000 watts lyspære.

 

?

 

Det er ikke dette domstolen skal ta stilling til, men om det er lov til å _hevde_ at de to er like. Det er noe helt annet, og de som anser ytringsfrihet faktisk er noe av verdi mener selvsagt noe annet.

 

Hvem er det som lever farlig av Wilders og koranen?

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...