Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

JCB - 16åring med traktorlappen?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi skal kanskje kjøpe oss en JCB. Disse traktorene er i hovudsak laget for transport, som igjen gjør at de har toppfart på over 40 km/t, som er det maksimale en 16-åring kan kjøre.

 

Jeg er 16 år, har traktorlappen, og lurer på om jeg kan kjøre denne traktoren dersom vi kjøper den. Jeg mener å ha hørt at JCB har spesiell fjøring, og bremseevne, som gjør at man kan kjøre disse traktorene selv om man er 16, og selv om de går over 40 km/t.

 

Vanligvis skal ikke dette være lovlig, med mindre du har hatt lappen i to år, eller tok lappen før 2005.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...

Vanligvis skal ikke dette være lovlig, med mindre du har hatt lappen i to år, eller tok lappen før 2005.

Håper noen kan hjelpe meg med dette! :D

 

JCB Fastrac har helt korrekt vært en traktor 16-åringer kunne kjøre, det ble bl.a. nevnt på TV i et Autofil-innslag om traktoren, men det var før endringene i førerkortforskriften fra og med 2005. Gjelder nå kun de som var over 16 og hadde T eller B-lappen før 2005.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Sjekk i vognkortet til traktoren. Der står det konstruktiv hastighet for traktoren ;)

 

Hvis den er 40 km/t går det, er det mer går det ikke.

 

Husk også at det er max 25 tonn, det er ikke vekta. Men tilatt toltalvekt Traktor+henger.

 

 

er det ikke Traktor+Henger+vekta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...