Gå til innhold

YES, 6-er i matte


Sinna'gurk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettopp sånn her var det for meg. Jeg er og har alltid vært den beste på min alder i hoderegning, så jeg har tatt lett på matte i hele grunnskolen, men da jeg begynte på VGS med T-matte, merka jeg fort at hoderegningen ikke hjalp mye da man må kunne så utrolig mange forskjellige regler og være i stand til å drøfte hvilke(n) regler/regel man skal benytte seg av i veldig like situasjoner. Har R-matte og går 2.-året nå, og det er utrolig tungt. Dette MÅ pugges på om du skal ha over 4, ikke sitt og tenk i ett sekund at det går an å la være å pugge til en matteprøve på dette nivået og likevel få toppkarakter.

 

Kan trøste deg med at matte på høyere nivå er rimelig lett igjen. Lærer du det på VGS, så er det samme systemet i litt andre varianter som går igjen videre. Hadde toppkarakter ut av ungdomsskolen, 4 ut av VGS og toppkarakterer på høyere studier igjen. Brukte langt mindre tid på matte på høyere utdanning enn, eh, nei, det gjorde jeg ikke. Jeg har aldri brukt mye tid på matematikk, men det ble bare lettere på høyere studier om man var i timer/på forelesning. Folk rundt deg er som regel litt smartere og undervisningen går litt raskere frem slik at man ikke mister interessen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

6 i matte er sterkt.

 

Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 4 i matte. Jeg ble selv veldig overrasket da jeg fikk 5 i T-matte i terminkarakter, uten å jobbe for det i timene eller hjemme. Jeg fulgte med på tavleundervisningen, så pratet jeg med medelever resten av timen, og gjorde ikke én lekse. Men nå jobber jeg hardt for å beholde den karakteren til sommeren.

Lenke til kommentar

6 i matte er sterkt.

 

Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 4 i matte. Jeg ble selv veldig overrasket da jeg fikk 5 i T-matte i terminkarakter, uten å jobbe for det i timene eller hjemme. Jeg fulgte med på tavleundervisningen, så pratet jeg med medelever resten av timen, og gjorde ikke én lekse. Men nå jobber jeg hardt for å beholde den karakteren til sommeren.

 

kanskje de gir elever som ikke jobber hard gode karakterer for å få dem til å bli mer fokusert?

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg to grupper elever som gjør det godt i matte: De som gjør mye arbeid, pugger hver formel og hvert regnestykke inn og ut, og de som rett og slett har god tallforståelse, og ikke trenger å gjøre dette.

 

Så det kan enten være det at du "yter" mye mer enn andre, eller at du forstår matten, rett og slett er "bedre" i matte enn andre.

Lenke til kommentar

6 i matte er sterkt.

 

Jeg gikk ut av ungdomsskolen med 4 i matte. Jeg ble selv veldig overrasket da jeg fikk 5 i T-matte i terminkarakter, uten å jobbe for det i timene eller hjemme. Jeg fulgte med på tavleundervisningen, så pratet jeg med medelever resten av timen, og gjorde ikke én lekse. Men nå jobber jeg hardt for å beholde den karakteren til sommeren.

 

kanskje de gir elever som ikke jobber hard gode karakterer for å få dem til å bli mer fokusert?

 

Hmm, kanskje det er derfor jeg også får 5 i naturfag av den samme læreren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...