Gå til innhold

[Løst]TV med innebygget PVR?


Anbefalte innlegg

Ble forleden dag bedt av mine besteforeldre om hjelp til å skaffe en ny TV da deres gamle CRT holder på å ta kvelden. Kommer til å kjøpe en TV med kortslot for RiksTV, sånn at de kan gå tilbake til én fjernkontroll i stedet for 3 som nå (Parabol via VHS til TV). Ett av punktene bestemor lurte på var om det gikk ann å kjøpe en TV med innebygget opptaker. Jeg gikk rett til prisguiden for å sjekke om det var noe sånt på markedet, og under avkryssingslisten for Funksjoner ser jeg at det står oppført PVR (9), altså 9 TV med denne funksjonen. Desverre er prisguiden slik den er for tiden (en diskusjon jeg ikke vil starte i denne tråden, men det skal nevnes at når prisguiden fungerer så dårlig som den gjør er det mer fristende å kjøre ut til elkjøp og spørre den kvisete 17-åringen om hjelp til å finne TV). I prisgude v2.0 klarer den rett og slett ikke å finne TV-er. Uansett hva jeg trykker på så får jeg enten opp "Null treff" eller kun projektorer. I v1.1 er ikke PVR søkbart overhodet, hverken som avkryssningsalternativ eller som fritekst. Så derfor spør jeg dere: finnes det en TV der ute som er RiksTV-godkjent og som har innebygget PVR-funksjon? (eller tilsvarende)

 

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke hørt om det.

 

rikstv abonnementet er ganske dyrt i forhold til de andre aktørene

 

hvis du ønsker å løse fjernkontroll problemet så vil en universal fjernkontroll i de fleste tilfellene vær like bra

 

nå er det også slik at mange av fjernkontrollene som følger med tver , vidoer o.s.v mere eller mindre støtter mer en bare tven

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

TVer med innebygget PVR vil forhåpentligvis komme til sommeren. Det finnes kun et fåtall slike på markedet idag, som du bruker minnepinne tilkoblet for å få noe ut av. Men disse er bare i 19" og 22" osv.

 

Satser på et bedre utvalg til sommeren på dette :)

 

PS: Du finner svært få kvisete 17-åringer på elkjøp, men kanskje du finner flere som meg der. Vi biter ikke.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Det finnes idag også - men det koster.

 

http://www.loewe.no/no/

 

Loewe-TVene er modulbasert, så du kan få med det du trenger, f.eks. innebygget kortleser og PVR (harddiskopptaker). TVene er av topp kvalitet, men koster fort over 30.000,- NOK med de 2 tingene jeg nevnte.

 

Anbefaler deg å ta kontakt med City Radio og TV service i Trondheim dersom det faller deg naturlig ift bosted. De selger også på nett dersom du ikke bor i nærheten av Trondheim.

 

Jada, jeg vet dette høres ut som reklame, men jeg har absolutt ingen ting med dem å gjøre, utenom at en kompis jobber der, og at han har en Loewe-TV.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Gode svar, takker for det. Tror nok Loewe blir litt utenfor prisklassen dems, men absolutt stilige greier. Får høre med de hvor viktig det er at pvr må være en del av tv-en. Det finnes vel gode brukervenlige stand-alone-løsninger tenker jeg meg, har egentlig ikke hatt ordentlig tid til å undersøke de alternativene. Man skulle jo tro at det finnes pvr-bokser som er bestemorvennlig, hun har jo tross alt brukt vhs til å ta opp ting, selv om det begynner å bli noen år siden sist. Hvis noen har forslag på sånt, gjerne da tv og pvr av samme merke (sånn at menyer og fjernkontroll er noen lunde like på begge, så blir det lettere for dem å familiarisere seg) så kom gjerne med dem.

Enkle krav til form og funksjon:

- Trenger ikke være mer enn 37"

- Må ikke være full hd, men et skarpt og klart bilde som er god på tv-signaler

- Klar lyd (må kunne skru opp lyden uten at den blir for grøtete og forvrengt)

- Enkel og brukervennlig pvr

 

@ Alastor: Hmm.. kan ha vært elprice jeg tenkte på :p

But seriously, var ikke meningen å fornærme noen. I spoke out of anger and despair.

Endret av Corn Flakes
Lenke til kommentar

hvis du skal ha muligheter til Å.

- se digital tv

- gjøre opptak av programmene

 

så lar det seg gjøre med 2 eller 3 bokser

- tv

- dekoder / eventuelt PVR dekoder

- harddisk opptaker eller dvd brenner

 

det finnes tver som sender mottat signal videre på en av utgangene problemet er at du må ha tven på hvis du skal gjøre et opptak

 

skal man gjøre opptak fra en digital kanal ( dekoder) så kan man ikke se på noen annen kanal med den dekoderen hvis man skal gjøre et opptak av kanalen

 

hvis jeg sumerer de 2 punktene så vil jeg tro at med innebygget dekoder kan man ikke se på en kanal og gjøre opptak på en annen.

da trenger man 2 dekodere

 

nå er det også slik at de vanlige dekoderne vanligvis har ikke muligheter for programmert kanal skifte.

da må man passe å stille inn både kanal på dekoderen og opptakeren.

 

da er det 2 løsninger

enten å skaffe seg en PVR dekoder

(her må man passe på at det er kompatibelt med tv løsningen du har )

i praksis betyr det at du må kjøpe eller leie fra kanal distributøren

 

eller bygge/skaffe seg et multimedia senter og så håpe på at det fungerer med din tv-løsning

 

når det gjelder dekoderen så er rikstv og canal digital støttet i noen av tven med innebygget dekoderer.

hvi du (om)bestemmer deg for en annen distributør så må du ha dekoder fra dem

 

det skal ikke være enkelt lenger.

Lenke til kommentar

Kan ikke huske hvor, men jeg mener å ha lest et sted om tv-er som har to innebygde dekodere, sånn at ett av signalene kan vises på tv-en, mens det andre kan videresendes til en opptaker og på den måten kan ta opp fra andre kanaler uten at det forstyrrer det man ser på. Men på den annen side, da må det kanskje to abonnementer til, eller er jeg på bærtur nå?

Lenke til kommentar

det kommer litt ann på hvilke seskap du bruker .

 

siden jeg nå bruker altibox så kjenner jeg mest til hvordan de gjør det.

de har heller ingen innebygget tv dekoder

siden jeg ikke vet om noen tver med dobbel dekoder så kan jeg heller ikke uttale meg direkte om det

 

det mest vanlige er nok at man enten betaler litt ekstra i lei for muligheten til å ta opp eller at man kjøper dekoderen til odel og eie . da er det snakk om en PVR dekoder

nå skal jeg ikke komme inn på fordeler og ulemper med den siden jeg her nevnt det tidligere

problemet er at hvert selskap har hver sin løsning

 

da kan det være vanskelig å lage en løsning som funger hos flere.

 

å ha opptaksmulighetene innebygget i tven er nok forsatt bare en løsning for de som er for den spesielt interesserte og prises deretter.hvis det egentlig finnes da ?

 

min personlig oppfatning er at mange av disse tjenestene man kan gjøre på dekoderen er priset på en slik måte at man må ha store behov for det for at det skal bære spiselig.

 

hvis man setter det litt på spissen så er det visstnok viasat som her de bete tjenestene og prisforholdet , men de sender bare på parabol.

det finnes heller ingen tver med visat dekoder innebygget.

 

 

Canal Digital leier eller selger pvr dekodere

Rikstv : du kan kjøpe en pver dekoder beregnet for rikstv

Viasatt: her finner jeg ikke noen informasjon om PVR dekoderen koster ekstra

Get: der finner jeg ingen informasjon om prisen påPVR

Altibox:man må betale ca 2 ganger dekoder leie i minst 2 måneder for å kunne bruke PVR dekoder her

(her er tv2 sumo biligere )

 

 

 

kanskje alternativet til opptak er nett tv ?

Lenke til kommentar

Ser altså ikke ut som om det finnes en enkel og grei løsning på problemet. Hadde det vært meg som skulle bruke dette hadde det ikke gjort noe om løsningen var aldri så teknisk avansert, det være seg ti fjernkontroller og web-streaming gjennom en tynnklient htpc (satt på spissen), men for bestemor som har en mental sperre for å lære seg hvordan dvd-spilleren fungerer (I'm-too-old-for-this-shit-mentalitet, mange av dere kjenner det sikkert igjen fra egne besteforeldre) så er det ikke så lett. Hadde sikkert vært lettere å spore opp en vhs-spiller med rikstv-dekoder sånn at de kunne kjørt oppsettet old-school (antenne->vhs->tv).

 

Det er sikkert ikke så farlig igrunn, de har jo klart seg uten opptaksmulighet så lenge de har hatt canal digital. Men på den annen side så er det omtrent den eneste tingen de har bemerket at de savner fra analog-tiden. Så da er jeg tilbake til firkant 1. Får vel ringe rundt til de forskjellige tilbyderne og høre om de har noe tilfredsstillende svar på problemet. Skal poste fornuftige svar hvis jeg får noen.

 

Takkfor hjelpen uansett

Lenke til kommentar

hvis de må bruke riks tv ( jeg har en tendens til å skrive risk tv her. kanskje for de det er en risk ) så er det nok enklest å kjøpe en tv med riks tv dekoder og så ikke bry seg så mye om opptakene.

 

hvis de absolutt vil ha opprykksmulighetene så er det nok enklest kjøpe en tv uten dekodere og så skaffe seg en riks tv dekoder med opptak.

 

hvis man vil gjøre det komplisert for å få noen flere muligheter så kan man skaffe seg en dvd opptaker for å ta vare på opptakene når harddisken på dekoderen er full.

 

eller man kan gjøre opptakene direkte på dvd opptakeren , her må man styre dekoderen manuelt for hvert kanal man vil gjøre opptak fra .

(på samme måte som man buker en VHS spiller og en dekoder )

Lenke til kommentar
Det blir nok alternativ én, tv med innebygget dekoder. Gjør det lettest mulig. Så kan de heller bygge på med ekstern dekoderboks med opptaksfunksjon hvis de føler det er nødvendig. Vel, da begynner jakten på den ideelle tv-en...

Siden de har lyst på færrest mulig bokser, vil jeg fraråde deg å kjøpe en TV som har dårlig lyd. Dermed kan du stort sett utelukke alt av Samsung.

 

De tvene jeg har hørt i dag med best lyd kommer fra Philips, serie 7 og oppover. Resten har middels lyd, mens samsung har regelrett dårlig lyd. Og da tenker jeg på lyd på dagsrevyen osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...