Gå til innhold

hvordan koble pc tl tv?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan man kobler tv til pcen? har lest en del guider om dette scart og AGV eller hva nå det heter :p men har ikke skjønt så mye av det. Om noen kunne forklart litt bedre eller har en god guide som er lett å skjønne om dette ville det vært fint om jeg kunne fått sett litt på den.

 

Scart? er det den kabelen som skal i tven? noen som kan forklare meg litt nærmere? jeg føler at det er veldig vanskelig å koble opp pcen mot tven, men er det egentlig så vanskelig som jeg tror?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den grunnleggende måten er å bruke kompositt. Det er et signal som finnes på de fleste TVer og mange PCer.

Composite_Cable.jpg

Ulempen med denne gamle standarden er dårlig bildekvalitet.

Rød og hvit er lyd.

 

Det beste er å bruke VGA, DVI, eller HDMI. Men det kommer helt an på hvilken TV og PC du har om noen av disse kablene støttes.

Lyd må som regel kobles med egen kabel, rød og hvit som vist på bildet.

Lenke til kommentar
Den grunnleggende måten er å bruke kompositt. Det er et signal som finnes på de fleste TVer og mange PCer.

Composite_Cable.jpg

Ulempen med denne gamle standarden er dårlig bildekvalitet.

Rød og hvit er lyd.

 

Det beste er å bruke VGA, DVI, eller HDMI. Men det kommer helt an på hvilken TV og PC du har om noen av disse kablene støttes.

Lyd må som regel kobles med egen kabel, rød og hvit som vist på bildet.

 

Det var mye bedre. Jeg skjønner. Jeg har en helt lik slik kabel som jeg har i min gamle ps2. Funker det å bruke den?

Lenke til kommentar

Hva slags TV har du? Om det er en slik nymotens HD-Ready/FullHD TV, har du HDMI på den. Kanskje også DVI eller VGA.

 

Hvilke utganger har du skjermkortet ditt? VGA? DVI? HDMI? S-Video, Gul Videokabel? Andre?

 

Du kan bruke overganger fra DVI til HDMI, fra VGA til DVI (som regel), i tillegg kan både S-Video og videokabel kobles i SCART-adapter (koster vel 39 spenn på Europris :p)

 

Om du ikke vet hva de forskjellige tilkoblingene og kablene heter, kan du ta bilde av utgangene på PC'en og inngangene på TV'en, så får du nok god hjelp her.

 

Edit: Finnes vel en god oversikt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1186978

Endret av JohnRichard
Lenke til kommentar

SCART kabel ja, jeg burde ha nevnt denne:

31py0H2a7wL._SL500_AA216_.jpg

Her plugger du inn den kabelen jeg viste bilde av først. Bryter skal stå til "Input".

En slik SCART adapter bør finnes de fleste steder de selger kabler.

 

Men før du forteller oss hva du har av kontakter på PC og TV så er det ikke mulig å gi et svar på hva du bør kjøpe.

Lenke til kommentar
Hva slags TV har du? Om det er en slik nymotens HD-Ready/FullHD TV, har du HDMI på den. Kanskje også DVI eller VGA.

 

Hvilke utganger har du skjermkortet ditt? VGA? DVI? HDMI? S-Video, Gul Videokabel? Andre?

 

Du kan bruke overganger fra DVI til HDMI, fra VGA til DVI (som regel), i tillegg kan både S-Video og videokabel kobles i SCART-adapter (koster vel 39 spenn på Europris :p)

 

Om du ikke vet hva de forskjellige tilkoblingene og kablene heter, kan du ta bilde av utgangene på PC'en og inngangene på TV'en, så får du nok god hjelp her.

 

Edit: Finnes vel en god oversikt her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1186978

 

Har en Mirai - LCD TV. På tven har vi isåfall HDMI og VGA på den. Utak på skjermkort har jeg VGA tror jeg det er, S-video. Dette er på den ene pcen da, har to stk, men er den jeg har tenkt til å bruke. På den andre har jeg også HDMI uttak, men ikke VGA uttak :)

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar
Minijack (hann) til RCA (hann).

 

Eks: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=108381

 

Det er kun via HDMI-ut at du får lyd og bilde i samme kabel (skjermkort/PC må støtte dette).

 

Takker, skal dra å kjøpe en slik en med en gang :) ett spørsmål til, HDMI kabel, jeg har en slik en, den passer jo inn på pcen, men den er HDMI på begge sider likom, hele kabelen er bare HDMI. Dette funker ikke gjør det? jeg må ha en slik en DVI til HDMI kabel ikke sant?

Lenke til kommentar

post-181102-1264086413_thumb.jpg

 

Jeg kjøpte en slik en og jeg har et HDMI uttak på PC. skal det funke da altså? men jeg så på den video guiden og trodde jeg måtte ha slik en DVI til HDMI kabel, tenkte at nå må eg bare dra å bytte inn igjen den kabelen, men er ny i dette jeg da, så har ikke så mye peiling, men det skal altså funke med en slik en? :)

Endret av bergenboy9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...