Gå til innhold

Oppsett 11-12k - får dette grønt lys?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har vinglet frem og tilbake i månedsvis, men nå har jeg omsider landet på et oppsett jeg tror jeg kan bli fornøyd med.

Trenger bare noen siste innspill før jeg sender inn bestillingen. Noe som burde vært gjort annerledes (er også åpen for AMD-makeover om noen måtte insistere hardt)?

Edit: Begynner å bli sent, ja... Oppsett

Endret av ApolloC
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gjort forandringer, jeg ville kjøpt en billigere PSU og satt SSD-disken på hylla og kjøpt 5870 gpu.

Minnet kan du godt kjøpe litt rimeligere av, men det er greit med 1600mhz hvis du skal klokke.

Jeg ville også brukt stock kjøler, jeg tror du får mer ytelse igjen av å kjøpe et spenstigere gfx-kort enn bedre kjøling for å overklokke prosessor. core i5-750 kan du overklokke til 4ghz uten å merke forskjell i spill..

Skrevet

Som gaming rigg kan dette gjøres bedre, dette fordi hovedkortet ditt går ned til x4 ved crossfire, noe som betyr et vesentlig ytelsestap ved crossfire. Så her kommer en liten AMD makeover som out of the box er 15% raskere i alle spill, samt har bedre crossfirestøtte.

Gadd ikke bruke prisguiden så gikk til komplett og amentio

Fra Amentio

Gigabyte 790x 8x crosffiresupport, usb 3.0 og sata6

Windows 7 64 bit norsk

Amd ph II 965 3,4 ghz 125 w

LG dvd brenner

4 gb DDR3 - 1600 cl8

Antec 750 w psu

Coolermaster hyper cpu cooler

WD black 1 tb hdd

Fra amentio kr 7827,-

Fra komplett

Radeon 5870

Cm half 922 kabinett

Fra Komplett kr 3678,-

Beste oppgradering nå er hk til full x16 crossfire support Gigabyte 790fx

Skrevet

Jeg vil verken anbefale Crossfire-oppsett eller å velge hovedkort basert på Crossfire-støtte for en pc i denne prisklassen. Det blir mindre pc og ytelse for pengene, i min mening. Spesielt med tanke på at neste generasjon grafikkort bare er noen uker unna (kommer i mars).

Skrevet
Jeg ville gjort forandringer, jeg ville kjøpt en billigere PSU og satt SSD-disken på hylla og kjøpt 5870 gpu.

Droppe SSD? Nå skulle GullLars hørt deg! Trodde man faktisk fikk bra respons på loadetider osv i spill - og ikke minst unngår framedrops.

PSU synes jeg alltid er noe av det vanskeligste. Har hørt skrekkhistorier om Hiper PSU-er som tar fyr i stua osv. Derfor forsøker jeg å velge noe jeg vet er kvalitet. Hvilke modeller er safe her, med tanke på både kvalitet (og støynivå)?

Så her kommer en liten AMD makeover som out of the box er 15% raskere i alle spill, samt har bedre crossfirestøtte.

Vurderer som skrevet sterkt AMD-oppsett også, men utgangspunktet mitt var et Intel-basert oppsett. Sitter på en AMD Athlon som nå faktisk er over 6 år gammel - og CPU-en går fortsatt, selv om det ikke er stort av programmer og spill den greier å dra...

For guds skyld, ikke kjøp hvit Cd'rom til et svart kabinett.

Ta det rolig, det er bare prisguide-modellen som er hvit. Sort i butikkene. :)

Oppsettet ser fint ut, men jeg ville heller gått for 650W utgaven, da du ikke på langt nær får bruk for 750W.

Her tenkte jeg litt mer fremtidsrettet med tanke på kjøp av ekstra skjermkort i CF-oppsett. Men om jeg går for en singel GPU-løsning (5870) er det kanskje like greit å velge 650W?

--

Det er en gaming-rigg i utgangspunktet, ja. Ser utfordringen med ny generasjon hovedkort rundt hjørnet, men slik vil det jo alltid være - det kommer alltid noe nytt veldig snart. Så da kan det kanskje være en idé å holde utgiftene så lavt som mulig denne gangen, også heller kjøpe nytt på sikt.

Skrevet

Som du ser trenger du ikke å droppe SSD eller god crossfire støtte med en amd rigg, og usb 3.0 /sata6 er på plass, samt at amds nye cpu arkitektur som kommer i 2011 også er AM3 kompatibel, slik at alle mulige oppgraderinger på både cpu og gpu siden skulle være dekket. Og i5 yter ikke en tøddel bedre på gamersettinger en phii 965, faktisk litt bedre.

Skrevet

650w PSU er rikelig til singel 5870, og antageligvis også nok til to slike kort men dette må du dobbelsjekke fra annet hold hvis cf er av betydning. Jeg liker ikke multi-gpu-løsninger da jeg føler mange har ekstra problemer med 2x kort. Kjøper du fra et kjent merke (Corsair f.eks.) kan du være trygg på at du får noe som duger PSU er veldig overvurdert og veldig mange sløser penger på PSU'er de ikke trenger.

Crossfire og SLI-løsninger er ikke fremtidsrettet, det bedre å kjøpe et nytt kort senere enn et utdatert kort for så å kjøre 2x utdaterte kort i sli/crossfire. Crossfire er greit for de som ikke har annet å bruke pengene på, og betaler dobbelt for litt mer ytelse.

Det er ofte gunstig å kjøpe rett etter at noe nytt er kommet, da varer delene lengst før de utdateres. Nå er det 4-5 uker igjen til mars og neste generasjon grafikkbrikker kommer, jeg venter på dette før jeg kjøper min pc.

SSD-disk gir raskere loadingtid, men loadingtider bør komme i andre rekke etter ytelse. Du vil ha mer glede av å ha spillbar fps i spill, enn at du loader spillet fort men har uspillbar fps.. Har du penger til overs etter at du har kjøpt en bra gaming pc ville jeg vurdert SSD-disk.

Skrevet

Har ikke noe OT, men leste at noen sa at neste gen skjermkort kommer i mars? Jeg sitter på et 2.5+ år gammelt skjermkort (powercolor radeon 4850) som jeg tenkte å bytte ut snart. Jeg spiller egentlig ikke så mye eller er så kravstor så hadde sett meg ut powercolor radeon 5770 modellen. Bør jeg heller vente til mars med å kjøpe, da enten den blir billigere, eller det kommer noe bedre til samme pris ca (~1300) ?

Skrevet (endret)

Fordi jeg skulle på samme pris som hans opprinnelig oppsett, men gigabyte 790fx-ta soleklar førsteoppgradering. Og 8x8 crossfire er ikke så gal, men det er verifisert av seriøse brukere opp til hele 11% /18% forskjell mellom full 16x, mot 8x, og x4 har jeg sett ytelsetap på opp mot 30% i forhold til 16x.

Og med samme pris som hans opprinnelige hadde jeg da funnet rom for 5870, 8x8 support cf, mot kun 4x4 crossfire support og radeon 5850.

Endret av Osse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...