Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst]Nettverkskabel-spørsmål | Cat5E/Cat6/Cat7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal støtte gigabit ja.. FTP vs UTP er vel bare litt mer skjermet.. merker neppe noe forskjell på dette ved bruk i hjemmenettverk.

 

Takk for kjapt svar! :)

 

Nå vet ikke jeg hvordan det er med kabler på TG, men vil jeg merke noe støy e.l. om det ligger en haug med andre kabler i nærheten? (Jeg tenker på UTP om det skulle være uklart.)

 

Er det noe vits i å skaffe Cat 6 eller 7 for å være enda mer framtidsrettet? Jeg har sett at de skal støtte 10 Gb mot Cat5E sin ene. Stemmer det?

 

EDIT: Hva er greia med at denne et "krysset" som komplett hevder? Hva er forskjellen på krysset og vanlig?

Endret av 2B'1
Lenke til kommentar

Cat5E er alt man trenger for gigabit, med mindre man skal ha kabelen opp imot 100 meter. Over korte avstander så ka nman faktisk få gigabit på vanlig cat 5 kabel også.

 

For det andre, så tviler jeg på at du får kopiert med 120MB/s fra noen på TG alikevel. Da kreves det at begge ender har raidarray eller.no

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Cat5E er alt man trenger for gigabit, med mindre man skal ha kabelen opp imot 100 meter. Over korte avstander så ka nman faktisk få gigabit på vanlig cat 5 kabel også.

 

For det andre, så tviler jeg på at du får kopiert med 120MB/s fra noen på TG alikevel. Da kreves det at begge ender har raidarray eller.no

 

Oki, da var den saken grei :) Kabelen skal nok være ca 30 meter fordi den hovedsaklig skal brukes hjemme. Om den blir alt for lang kan jeg jo bare kappe av en bit og sette på en ny RJ-45 kontakt på enden ;)

 

Jeg tviler på at jeg får utnytta gigabit på en stund, men jeg tenkte like godt jeg kunne skaffe en kabel som gir mulighet for det, i og med at jeg ikke har peiling på hva jeg kan trenge i framtiden :p

 

Takk for svar! Da bestiller jeg antagelig denne i morgen, om det ikke er noen som fraråder meg det før den tid kommer ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Støtter både hovedkort/nettverkskort og ruter/switch 1Gbit?

 

Ruteren støtter gigabit, ja. Da jeg koblet med noen andre kabler tidligere viste Windows 7 at det var tilkoblet 1000Mbps-kabel, så jeg er nesten helt sikker på at hovedkortet støtter gigabit ;)

 

Har du gigabit NIC og Switch ?

 

NIC?

 

Jeg har en gigabit-switch, men den er ikke koblet til :p

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

1 - NIC: Network Interface Card = nettverkskort :)

Begge sidene må støtte GB for at W7 skal rapportere GB,

dersom den sa dette før, med en annen kabel, så er ikke den nye kabelen bra nok.

 

2 - Du spurte et sted om krysset / ikke-krysset,

en krysset kabel er en kabel som lar deg koble sammen to "like" enheter,

f.eks. 2 PC'r direkte til hverandre, uten bruk av switch/hub.

Noen av lederne inne i kablen er koblet litt annerledes enn i en "rett" kabel,

hvor lederne er koblet 1-1, slik at "utgangen" på en port blir koblet mot "inngangen" på motstående port.

Lenke til kommentar

1. Jeg tror grunnen til at de tre kablene jeg skjøtet ga meg 1000Mbps fordi den siste kabelen ble skjøtet med en gigabit-switch. 1000Mbps er sikkert bare fra/til gigabit-switchen, og ikke ruteren.

 

2. Det har jeg allerede fått svar på, men takk uansett!

Endret av Meh.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...