Gå til innhold

Verktøy/skrutrekker for å åpne harddisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ved et uhell misten min externe disk i gulvet noe som resulterte i at den ikke spinner opp. Det kommer kun en slags maskinaktig lyd med interval på ca 2-3 sekunder, som om den prøver å starte opp.

Selvsagt er det ikke mulig å få kontakt med den.

Derfor har jeg bestemt å kjøpe en eksakt samme disk og å bytte ut platene for å redde data. Jeg har litt sensitiv data som jeg skulle hatt tilbake, og ca 6-700 Gb med data som jeg gjerne skulle hatt tilbake. Vil ikke levere denne til ibas da de har en temmelig stiv pris så jeg ønsker å gjøre det selv.

Det jeg trenger er verktøy for å åpne disken. Det er noen sekskantede skruer, husker ikke i farten hva de kalles som må skrus opp. Og det er dette jeg trenger hjelp til.

Hvor kan jeg få tak i slike skrutrekkere?

Mange takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

http://www.ibas.no/

Dette er ikke noe du vil gjøre selv, til nød kan du sette på varmtvannet på badet i 20 min, dampe ned hele badet for å fjerne all støv.

Så må du skru av platene med torks og få ut disse uten å ødelegge hodene og på noen disker går ikke armen av platen så du må demontere den og de magnetene er sterke, pang sier det så sitter de sammen og du klarer så vidt å få de fra hverandre med menneskekraft.

Man bytter ikke plater, man redder dataen og setter den sammen igjen.

Hvor kan jeg få tak i slike skrutrekkere?

Bunnpris selger, over alt får kan kjøpt torks

Endret av War
Skrevet
... kjøpe en eksakt samme disk og å bytte ut platene for å redde data.

Hvis du får det til må du for all del dokumentere det. Skulle tro en slik prestasjon ville være verdig en hovedsak på HW.no, og muligens Dagsrevyen.

Hvis du da ikke besitter et støvfritt laboratorium og kan jobbe med presisjon på mikrometer. Men i såfall hadde du sikkert visst hva en Torx skrue er? :whistle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...