Gå til innhold

[Løst]Newb PC bygger, trenger hjelp med SSD/HDD bl.a

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei. Er litt usikker på om dette er rette stedet for denne tråden, men var usikker på hvor den ville passe. Men jeg tenkte at dette på en måte er litt "harddrive relatert", og at mange her uansett har god peiling og kan hjelpe meg. So here goes:

Jeg skal snart begynne å bygge en ny PC, og det blir den første jeg bygger helt selv.

Her er oppsettet, delene er bestillt og på vei:

CORSAIR OBSIDIAN SERIES 800D

CORSAIR Power Supply 1000W HX

ASUS RAMPAGE II EXTREME

INTEL CORE i7 950

CORSAIR Hydro Series H50

Sapphire Radeon HD 5970 2 GB

ASUS Xonar D2X Sound Card

Samsung DVD±RW burner

INTEL 160GB X25M SATA GEN2 (SSD)

Western Digital Caviar® Black™ 500GB

Western Digital Caviar® Black™ 500GB

Windows Home Premium 7

Jeg har hatt 2 PC'er før. Den første kjøpte hos forhandler når jeg var ca 14 år. På den tiden hadde jeg ikke peiling på PC. Den varte i ca. 3-4 år. Etter det kjøpte jeg en ny fra en annen forhandler. Da kunne jeg jo selvagt mye mer om datamaskiner osv, men forsatt ikke noen ekspert. Når denne PCen var ca 1,5-2 år gammel kjøpte jeg nytt hovedkort, ny prosessor, ny RAM, og ny GPU.(Mai 2009).

Dette greid jeg fint å mekke inn uten problemer, og PCen har vært helt grei siden.

Men,

nå som jeg skal bygge ny PC "fra scratch", så har jeg et problem. Jeg har veldig lite peiling på hvilken rekkefølge man gjør ting i fra starten av. Jeg har aldri vært borti bios eller lignende på mine tidligere PCer, og jeg har aldri installert et operativsystem eller formatert en PC. Hva er det første som skjer når man har montert en PC og skrur på strømmen for første gang? Hva må man ha klart?

Hva er viktig å huske på? Hvordan setter man opp harddiskene osv, med tanke på hvor man vil ha operativsystemet (vil ha det på SSD), hvilke rekkefølge gjør man alt i? Har også hørt om at man kanskje må oppdatere BIOS osv? Hvordan vet man om man må det? Og hvordan gjør man det?

Jeg forventer ikke at noen her skal skrive en guide på flere sider til meg(selv om jeg ikke hadde hatt noe imot det dersom noen kjedet seg veldig og tok seg tid til det) hehe, men håpet på at noen her kanskje kunne linke meg til noen ikke så altfor avanserte guider for førstegangsoppsett av en PC?

Anyone?

Hilsen,

Scud.Nor

PS: ja, jeg skjønner at jeg kanskje har tatt på meg et litt stort prosjekt i forhold til mine kunnskaper osv, men nå har jeg tross alt drevet på med PC i 8 år, så er vel på tide at jeg til slutt prøver meg på å bygge en egen. Satser på at jeg kommer til å lære mye :)

Endret av ScudNor
Videoannonse
Annonse
Skrevet
...Hva er det første som skjer når man har montert en PC og skrur på strømmen for første gang?

Det skjer akkurat det samme som hvis du kobler fra diskene på ennhver PC. BIOS vil si at den ikke finner noe å boote fra.

Så da setter man inn Windows DVDen og installerer.

Du kan da velge hvilken disk du vil installere på. Eller du begynner med bare SSD disken tilkoblet.

De andre diskene dukker ikke opp før de er initialisert. Det gjøres i Diskbehandling.

BIOS oppdatering gjør man bare hvis det er et problem med den BIOS man har.

Skrevet

Det er ikke noen konkret fastit, men her er en liten liste:

[1] Last ned nyeste BIOS og nyeste Driver & Programmer på en minnepenn.

http://www.asus.no/product.aspx?P_ID=W7i5W...&templete=2

[2] Ha deg god tid. Hastverk er lastverk, og lastvek fører bare med seg ulykker.

[3] Finn et sted eller tidspunk hvor du kan jobbe alene.

[4] Sørg for at du kvitter kroppen for statisk elektrisitet.

[5] Legg ut alle delene, slik at du enkelt har oversikt.

[6] Ta ut Hovedkortet og legg det på den antistatiske posen HK var pakket inni.

[7] Monter Ram og CPU på Hovedkortet.

[8] Monter avstandsstykkene på Hovedkortet som anvist i manualen (Se etter ATX)

[9] Monter I/O panelet som fulgte med Hovedkortet

[10] Monter Hovedkortet i kabinettet.

[11] Monter Power SW / Reset SW / Power LED e.t.c til Hovedkortet (Les Manualen til HK)

[12] Monter skjermkort og andre ekspansjonskort

[13] Monter Harddisk og DVD±RW enheter.

[14] Monter CPU kjøleren

[15] Monter strømforyning og koble kablene på riktig plass.

[16] Gå gjennom for å se at alt er koblet til og alt er fint og ryddig.

[17] Gå gjennom enda engang for å se at alt er koblet riktig til

[18] Ikke koble til sidepanelet / Sidedøren enda

[19] Koble til Skjerm, mus, tastatur o.l.

[20] Koble til strøm, start PCen og ta en titt å se at alle vifter fungerer.

[21] Monter sidepanelet / Sidedøren

[22] Installer Windows ((Les fin Guide av myhken her))

[**] Du vil fort finne ut om du trenger BIOS oppdatering. Eksempelvis ved at Hovedkortet ikke kjenner igjen Prosessoren. Du vil da få en feilmelding på skjermen, gjerne fulgt av noen pip og maskinen vil ikke gå videre i oppstartsafasen.

Følg da instruksene i Hovedkort-manualen for å flashe BIOS.

¤¤¤¤¤'¤¤¤¤¤'¤¤¤¤¤

Skulle tro jeg har fått med meg alt nå- Det finnes også andre guider du kan ta en titt på:

http://www.hardware.no/artikler/guide_bygg_pc-en_selv/45552

http://www.tu.no/bildeserier/article65597.ece

http://www.klikk.no/teknologi/data/article338052.ece

¤¤¤¤¤'¤¤¤¤¤'¤¤¤¤¤

Og til slutt to Youtube videoer som viser hvordan man bygger i et Corsair Obsidian:

Se filmen hos Youtube

Se filmen hos Youtube

Flere videoer finner du på linken under (klikk på fanen Watch Videos)

http://www.corsair.com/products/800d/default.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...