Gå til innhold

Kamera til nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei folkens, her kommer jeg og lusker meg inn i denne kategorien.

Har tenkt litt i det siste på å skaffe meg et kamera, først og fremst til å bruke til musikkrelaterte bilder, konserter osv, men også til "vanlige" ting som folk og fe.

Jeg har desverre liten kunnskap på området, men har brukt dagen til å snuse litt rundt på nettet og lese guider og slikt (mange fine her på forumet!). Har vel kommet frem til at jeg vil ha et DSLR-kamera (er ikke det fagordet for digitalt speilrefleks? :p), siden muligheten er mye større og det er lettere å "vokse" med.

Jeg er ikke interessert i å bruke veldig masse penger. Jeg vet kamerautstyr er dyrt, men har også skjønt at man får et helt flott kamera som passer for nybegynnere til 3-6000,-. Så da er spørsmålet mitt: Hva burde jeg gå for? På komplett.no (noen andre gode nettbutikker som har større utvalg?) finner jeg disse som passer mitt budsjett:

 

Nikon D3000 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=491834

Canon EOS 450D SLR - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=345550

Canon EOS 1000D - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=438260

Olympus E-520 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575359

 

Det virker jo som Canon 450D SLR-kamera lover godt, med gode anmeldelser, men det kunne godt vært en tusenlapp billigere …

Det er jo også litt varierende hva som følger med i de jeg linket til, så det er vel ikke bare kamerahuset prisen rettferdiggjør?

 

Da håper jeg på at noen er interessert i å gjøre meg klokere. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjøper en 450D hus og 50mm f1.8 er du igang med og ta konsertbilder.

 

Men du burde også være klar over at et dslr krever mer av brukeren en et kompaktkamera,spesielt på konserter og lingnende tilstelninger må du ha litt kunnskap angående fotografering,hvis du er villig til og lære deg det får du kjapt noen blinkskudd.

 

FotoVideo har faktisk et kjempekjøp på 450D selv om det følger med det ikke spesielt bra kitobjektivet uten stabilisering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Men først og fremt, gå til en butikk og prøv å holde kameraene. Alle vil ikke passe hendene dine like godt. Gå for et som du kan trives å bruke.

 

Enig med snillekim, prøv før du kjøper hvis det er mulig. Av de du nevner ville jeg styrt unna Nikon D3000 som ikke har Live View og har fått litt variable kritikker. Av de andre er det mer avhengig av hvor mye du vil bruke, men Canon er nok litt bedre inne i dårlig lys enn Olympus. Som nybegynner er 1000D helt greit, men pass på at du får med Canons 18-55 IS. Linken til kameraet hos Komplett ser ikke ut til å være med "riktig" objektiv, men jeg klarte ikke å se hva som egentlig fulgte med.

 

For å sjekke priser er Akams prisguide veldig nyttig.

 

https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=54

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for mange fine svar!

Hva har egentlig selve objektivet å si/hva er dens oppgave? Hvorfor burde jeg f.eks kjøpe denne: https://prisguiden.no/product.php?product...8&cat_id=24?

 

450D skal jeg nok ta meg råd til, det virker jo som det beste valget. Det eneste jeg lurer på er de dårlige brukeranmeldelsene kamera har fått på akams side, hvor mange mener bildene blir uskarpe. Er dette bare fotografens egen feil eller?

Lenke til kommentar
Takk for mange fine svar!

Hva har egentlig selve objektivet å si/hva er dens oppgave? Hvorfor burde jeg f.eks kjøpe denne: https://prisguiden.no/product.php?product...8&cat_id=24?

 

450D skal jeg nok ta meg råd til, det virker jo som det beste valget. Det eneste jeg lurer på er de dårlige brukeranmeldelsene kamera har fått på akams side, hvor mange mener bildene blir uskarpe. Er dette bare fotografens egen feil eller?

Det var vel mest negativt da de solgte den uten IS. Det er jo billigere objektiver, og kunne ha en feil. Dagens utgave gir normalt skarpe bilder. Brukerfeil kan også bidra til uskarpe bilder.

Lenke til kommentar
Takk for mange fine svar!

Hva har egentlig selve objektivet å si/hva er dens oppgave? Hvorfor burde jeg f.eks kjøpe denne: https://prisguiden.no/product.php?product...8&cat_id=24?

Hovedsakelig pga.at den er veldig lyssterk og kjempefin til å ta bilder der det er litt dunkel belysning.

50 millimeteren vil også få deg til å tenke på komponering da den ikke har variabel brennvidde "zoom" og den er det rimeligeste alternativet til den type fotografering som du nevner.Standardobjektivet klarer nok ikke å ta akseptable bilder på en innekonsert uten blits og blits er som regel fy.

Hvis du åpner lenken do har finner du linker til både brukererfaringer og tester.

 

Her kan du se på bilder tatt med Canon 50mm f/1.8

 

450D skal jeg nok ta meg råd til, det virker jo som det beste valget. Det eneste jeg lurer på er de dårlige brukeranmeldelsene kamera har fått på akams side, hvor mange mener bildene blir uskarpe. Er dette bare fotografens egen feil eller?

 

Først bør det nevnes at 450D er solgt i meget stort antall her i Norge og dermed blir det også et større antall klager.Hovedsakelig er det brukerfeil som er grunnen,kjenner kun til to tilfeller siden lanseringen som kan kalles produksjonsfeil.Canon 18-55 kom i en ny utgave som har innebygget stabilisering "IS" ,den gamle utgaven uten IS hadde variabel kvalitet og flere var missfornøyd med den.

 

Som jeg sa tidligere her så krever dslr mer av brukeren,når situasjonen blir mer krevende må man overstyre kamera for å få eksponeringene slik man vil.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Hovedsakelig er det brukerfeil som er grunnen.

 

Enig med Nautica, 450D er et meget bra kamera som fikk bra karakter i alle seriøse tester jeg har sett. Det betyr ikke at det ikke kan finnes dårlige eksemplarer, men det forekommer hos alle produsenter.

 

Det er en ulempe med Canon, Nikon og Panasonic i forhold til Olympus, Pentax og Sony og det er at det ikke er stabilisator i kamerahusene. Kjøper du bare en normalzoom spiller det liten rolle for da får du stabilisator i objektivet, men vurderer du lyssterk fastoptikk i tillegg som 35mm, 50mm eller 85mm så får du ikke stabilisering hos Canon og Nikon.

Lenke til kommentar

Hva skjer om jeg tar meg råd til et par lapper til da, til kamera rundt 7-8000,-? Blir det en drastisk forskjell fra Canon 450D? Jeg har lyst til å investere i noe ordentlig når jeg først er i gang, det hadde vært kjedelig om jeg finner ut om et års tid at det jeg kjøpte egentlig ikke holdt mål.

 

Takk igjen for fine svar, og beklager at jeg hopper litt frem og tilbake her. :p

Lenke til kommentar
Hva skjer om jeg tar meg råd til et par lapper til da, til kamera rundt 7-8000,-? Blir det en drastisk forskjell fra Canon 450D? Jeg har lyst til å investere i noe ordentlig når jeg først er i gang, det hadde vært kjedelig om jeg finner ut om et års tid at det jeg kjøpte egentlig ikke holdt mål.

 

Takk igjen for fine svar, og beklager at jeg hopper litt frem og tilbake her. :p

 

Neppe særlig praktisk forskjell for din del. 450D er et safe og bra valg. Og et godt sted å starte. Bruk heller resten av kronene på objektiver, ekstrabatteri, batterigrep, stativ, blits, flere minnekort osv osv..

 

Tor

Lenke til kommentar
Hva skjer om jeg tar meg råd til et par lapper til da?

 

Bildekvaliteten er omtrent den samme fra billigste modell til opp til vel 15K hvor du finner rimeligste "Full Frame" kamera, billigst er Sony A-850, fulgt av Canon 5D Mk II og Nikon D700.

 

Det du får ved å bruke litt mer er bedre ergonomi/byggekvalitet og/eller litt flere bilder pr sekund. Søker og AF kan også være litt bedre, avhengig av hvilken modell det er snakk om.

 

Hvis du ikke har noe spesielt bruksområde du tenker på er det sannsynligvis ikke noe stort poeng å investere mer, selv kameraene i 450D-klassen er veldig bra.

 

Det er et unntak, hvis du vil ha videofunksjon så er det ganske nytt og finnes ikke i 450D, men i 500D og i Nikons litt dyrere modeller som D5000 eller D90. Live View funkjsonen har også blitt gradvis bedre.

Lenke til kommentar

Tja,hvis du skal ta scenebilder er det brukandes til jobben.

 

Men det krever at du lærer deg litt om fotografering,ikke bare ta bilder i autofunksjonene.

 

Kan nok være lurt og starte med kitobjektivet 18-55 IS og etterhvert som situasjonene krever det kan du øke objektivparken din.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt meg et 450D! Det ble fra den lokale Japan Photo. Kamerahuset med IS-objektivet kostet 4799,- her, så min dårlige tålmodigehet kosta meg et par hundrelapper kontra å kjøpe fra nettet, menmen. :p

 

Skal sette meg ned og kikke ordentlig på det nå.

 

Tusen takk for all hjelp! Dere kommer sikkert til å se mer til meg i denne kategorien nå. :)

Lenke til kommentar
Da har jeg kjøpt meg et 450D! Det ble fra den lokale Japan Photo. Kamerahuset med IS-objektivet kostet 4799,- her, så min dårlige tålmodigehet kosta meg et par hundrelapper kontra å kjøpe fra nettet, menmen. :p

 

Skal sette meg ned og kikke ordentlig på det nå.

 

Tusen takk for all hjelp! Dere kommer sikkert til å se mer til meg i denne kategorien nå. :)

Gratulerer med nytt kamera :) Litt sent å si det, men den koster 4995 på Elkjøp.

Men det er ikke sikkert alle butikkene har den inne da.

Lenke til kommentar

Gratulerer :thumbup:

 

Når du begynner og lure på hvorfor bildene blir dårlige "noe de blir" lager du en post i emnedelen fotografering så skal vi hjelpe deg der :)

 

Ta å lek deg litt og ta mange bilder,prøv deg fram på forskjellige innstillinger på samme motiv så du forstår hva som skjer.Du kan også lese guiden Blender, lukker(tid), ISO og litt til sånn etterhvert.

Hvis du justerer deg bort kan du bare sette kameraet tilbake til fabrikkinnstillingene.

 

Hvis du har tenkt og bli hobbyfotograf vil jeg anbefale deg å begynne å bruke raw "råformat" i stede for jpg-bildefiler med en gang,du får så mye mer bildeinformasjon tilgjengelig,noe som er fint når du ved en senere tidspunkt vil redigere et bilde bedre.

 

Prøv å unngå og slå på C-Fn funksjoner i kameraet før du er hundre prosent sikker på hva de er til,noen av de gjør at kameraet bruker lengere tid på å prosessere bildene som igjen gjør at kameraet blir tregere i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...