Gå til innhold

Test: Nokia E52


Anbefalte innlegg

Forrige Nokia NokiAmobil testet fikk også et stort pluss for byggekvalitet, tross i en gigantisk slark i skyvemekanismen. En regel for Nokia, en annen for de andre produsentene...

 

I testen høres det omtrent ut som E52 er i klasse med E71/E72 når det gjelder byggekvalitet, noe vi kan avkrefte her og nå. Det gjelder spesielt batteridekslet, som er syltynt "blikk", og med en 'dodgy' festemekanikk.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forrige Nokia NokiAmobil testet fikk også et stort pluss for byggekvalitet, tross i en gigantisk slark i skyvemekanismen. En regel for Nokia, en annen for de andre produsentene...

 

I testen høres det omtrent ut som E52 er i klasse med E71/E72 når det gjelder byggekvalitet, noe vi kan avkrefte her og nå. Det gjelder spesielt batteridekslet, som er syltynt "blikk", og med en 'dodgy' festemekanikk.

 

Vel, nå har jeg ikke mye erfaring med E72, så der kan jeg ikke uttale meg. Har kun holdt i den i ca 5 minutter. Men det er helt tydelig at Amobil overdriver superlativene når de tester Nokia, og er i overkant negative når de tester noe annet. Hva dette kommer av, blir bare spekulasjoner, men jeg misstenker at det er en gjeng med Nokiafans som sitter i redaksjonen. Jeg kan tippe at mobilmerke er en ting de spør etter på et jobbintervju. ;)

Lenke til kommentar
Forrige Nokia NokiAmobil testet fikk også et stort pluss for byggekvalitet, tross i en gigantisk slark i skyvemekanismen. En regel for Nokia, en annen for de andre produsentene...

 

I testen høres det omtrent ut som E52 er i klasse med E71/E72 når det gjelder byggekvalitet, noe vi kan avkrefte her og nå. Det gjelder spesielt batteridekslet, som er syltynt "blikk", og med en 'dodgy' festemekanikk.

 

Vel, nå har jeg ikke mye erfaring med E72, så der kan jeg ikke uttale meg. Har kun holdt i den i ca 5 minutter. Men det er helt tydelig at Amobil overdriver superlativene når de tester Nokia, og er i overkant negative når de tester noe annet. Hva dette kommer av, blir bare spekulasjoner, men jeg misstenker at det er en gjeng med Nokiafans som sitter i redaksjonen. Jeg kan tippe at mobilmerke er en ting de spør etter på et jobbintervju. ;)

 

Jeg har heller ikke mye erfaring med E72. Har kun holdt den 5 minutter, i likhet med deg.

 

Jeg skal ikke diskutere om Amobils testere er Nokia-fans, men jeg synes testeren er i overkant positiv til E52. Like mye som jeg (og flere med meg, som det heter) er uenige i terningkast 3 for HTC Tattoo. Den har jeg, og jeg blir irritert over at den kun får en treer hos Amobil. Det er helt feil, likeledes som den får seksere i et par andre tester.

 

Bare operativsystemet og opplevelsen av dette, burde gitt minst 4, så lenge ikke resten av telefonen er på trynet, noe den ikke er. Det som trekker mest ned, er kameraet.

 

Jeg ville minst gitt den 4.5, men med bedre kamera og mer stabil wi-fi, ville jeg glatt gitt den 5,5 til 6 på terningen, ytelse, funksjoner og pris tatt i betraktning

 

Ok, det var E52 det er snakk om, men kun for å illustrere...

 

Mine erfaringer med E 52 ville gitt den 4 på terningen, men den kunne gått opp til 5, dersom den hadde bedre antennefølsomhet (noe den kanskje har nå?) og et ennå bedre kvalitetsinntrykk (noe den antakeligvis ikke får). Det hjelper definitivt ikke når 'tottin' har problem med at taster faller av m.m. Det skal bare ikke skje!

Lenke til kommentar
Forrige Nokia NokiAmobil testet fikk også et stort pluss for byggekvalitet, tross i en gigantisk slark i skyvemekanismen. En regel for Nokia, en annen for de andre produsentene...

 

I testen høres det omtrent ut som E52 er i klasse med E71/E72 når det gjelder byggekvalitet, noe vi kan avkrefte her og nå. Det gjelder spesielt batteridekslet, som er syltynt "blikk", og med en 'dodgy' festemekanikk.

 

Vel, nå har jeg ikke mye erfaring med E72, så der kan jeg ikke uttale meg. Har kun holdt i den i ca 5 minutter. Men det er helt tydelig at Amobil overdriver superlativene når de tester Nokia, og er i overkant negative når de tester noe annet. Hva dette kommer av, blir bare spekulasjoner, men jeg misstenker at det er en gjeng med Nokiafans som sitter i redaksjonen. Jeg kan tippe at mobilmerke er en ting de spør etter på et jobbintervju. ;)

 

Jeg har heller ikke mye erfaring med E72. Har kun holdt den 5 minutter, i likhet med deg.

 

Jeg skal ikke diskutere om Amobils testere er Nokia-fans, men jeg synes testeren er i overkant positiv til E52. Like mye som jeg (og flere med meg, som det heter) er uenige i terningkast 3 for HTC Tattoo. Den har jeg, og jeg blir irritert over at den kun får en treer hos Amobil. Det er helt feil, likeledes som den får seksere i et par andre tester.

 

Bare operativsystemet og opplevelsen av dette, burde gitt minst 4, så lenge ikke resten av telefonen er på trynet, noe den ikke er. Det som trekker mest ned, er kameraet.

 

Jeg ville minst gitt den 4.5, men med bedre kamera og mer stabil wi-fi, ville jeg glatt gitt den 5,5 til 6 på terningen, ytelse, funksjoner og pris tatt i betraktning

 

Ok, det var E52 det er snakk om, men kun for å illustrere...

 

Mine erfaringer med E 52 ville gitt den 4 på terningen, men den kunne gått opp til 5, dersom den hadde bedre antennefølsomhet (noe den kanskje har nå?) og et ennå bedre kvalitetsinntrykk (noe den antakeligvis ikke får). Det hjelper definitivt ikke når 'tottin' har problem med at taster faller av m.m. Det skal bare ikke skje!

 

Angående WiFi kan du vel laste ned 3. parts programvare som tar seg av den biten? Det finnes iallefall til windows mobiler, så da tipper jeg at det også finnes til Android.

Lenke til kommentar

@ poe:

 

Du har helt rett, det finnes slik programvare. Jeg har ikke prøvd den ennå, men grunnen til problemene er visstnok WPA-kryptering. Dersom man endrer til WEP-kryptering, skal det gå bedre. Men da er jo ikke wifi-nettverket så godt beskyttet. En annen mulighet er å ha WEP, men å velge at nettverket ikke skal vises.

 

Problemet blir forhåpentligvis utbedret i neste oppdatering av Android.

 

Wi-fi fungerer for øvrig meget bra med Nokia-telefoner.

Lenke til kommentar

Åssen firmware var det på telefonen dere testet?

 

Jeg har hatt denne telefonen en stund, men sliter veldig med at folk ikke hører meg ordentlig. Enten fordi det spraker i deres ende eller at det kuttes opp. Jeg har alltid hørt folk veldig tydelig.

 

En annen ting er at dekningen er så som så. Den kan gå fra full dekning til bortimot 0 dekning bare av å stå på samme plass.

 

Ellers er jeg meget fornøyd med telefonen og vil gjerne at den skal være bra, men disse feilene i hvert fall i mitt tilfelle gjør det vanskelig å virkelig anbefale den :/

 

Kanskje er det noe med mitt eksemplar, men jeg har ikke kvittering på den. Er det noe jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Åssen firmware var det på telefonen dere testet?

 

Jeg har hatt denne telefonen en stund, men sliter veldig med at folk ikke hører meg ordentlig. Enten fordi det spraker i deres ende eller at det kuttes opp. Jeg har alltid hørt folk veldig tydelig.

 

En annen ting er at dekningen er så som så. Den kan gå fra full dekning til bortimot 0 dekning bare av å stå på samme plass.

 

Ellers er jeg meget fornøyd med telefonen og vil gjerne at den skal være bra, men disse feilene i hvert fall i mitt tilfelle gjør det vanskelig å virkelig anbefale den :/

 

Kanskje er det noe med mitt eksemplar, men jeg har ikke kvittering på den. Er det noe jeg kan gjøre?

 

Ser at det er noen ting som går igjen i tråden. Kan svare litt punktvis på noen av tingene.

 

1. Knirk i enkelte av delene - og deler som har falt av: Vi merket ikke hverken knirk eller avfall av deler på vår testmobil. Alt i alt virket den svært solid satt sammen, derav omtalen.

 

2. Bortfall av dekning: Vi merket heller ikke noe særlig til dette. Dekningen var stort sett stabil og god. Et triks dersom den mister dekning ofte er å skru av 3G i områder der 3G-dekningen er tynn. Det er som regel byttet mellom 3G og GSM som fører til at man er frakoblet en stund.

 

3. Spraking merket vi heller ikke noe til. Ofte er det symptom på defekt mikrofon. Men, med den støykanselleringsløsningen som er i telefonen kan det tenkes at det skyldes software også. Lokale verksteder skal ta softwareoppgradering for deg kostnadsfritt i garantitiden. Nokia har to års garanti. Selv om du ikke har kvittering er modellen under to år gammel, og det burde derfor ikke være noe problem å få gjort en slik på et lokalt Nokia-verksted. Vanlige butikker vil som regel kun ønske å behandle produkter som er solgt av dem, så du vil nok neppe få det gjort i en Elkjøp-butikk eller liknende med mindre du har kvittering. Sannsynligvis vil du også kunne få reparert defekt mikrofon uten kvittering da modellen er relativt ny, men du vil neppe kunne benytte deg av mulighetene for omlevering/heving av kjøp ved eventuell tredje gangs feil. Alle leverandørene er ganske strenge på dette.

 

IMEI-nummeret er unikt for hver telefon. Ta runden, om du ikke vet hvor den er kjøpt. Fortell hvordan du har fått den, kanskje den er gave eller noe slikt? Oppgi IMEI-nummer og butikken burde kunne søke opp salget. De fleste (alle?) store kjedene tar IMEI-nummer ved salg, og de største kjedene har koblet sammen de fleste av sine butikker slik at salget burde dukke opp selv om telefonen er kjøpt i en annen avdeling.

 

Firmware i telefonen vi testet var 022.009.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Jeg sitter her med en E52, som i utgangspunktet er en helt fantastisk businesstlf.

- God skjerm

- Gode taster

- Tynn

- GPS

- Wi-Fi

 

Som er hva jeg så etter i en tlf.

Men den lider av store problemer, som jeg vet at jeg ikke er eneste som har.

Når jeg starta den opp for første gang så gikk den enten i en kontinuerlig reboot-loop, eller så fikk jeg enten en 'Minne er fullt' melding eller 'Oppstart feilet, kontakt nærmeste levrandør'.

Jeg har flere ganger kjørt hard-format, men det hjalp ikke noe.

Flere som har hatt problemet har fått til å hatt på tlf. lenge nok til å kunne oppdatere firmware som tydeligvis har fiksa problemet. Men ettersom min tlf. rebooter seg innen 10 sek, får jeg ikke tid til å laste over ny firmware.

Jeg har og prøvd å starte tlf. i en form for "safe-mode" hvor minimalt med programmer kjører, fortsatt samme feilmeldinger.

Så nå sitter jeg og venter på service-posene som NetCom skulle sende til meg.

Synes det er idiotisk om en helt ny tlf. skal inn på service, da vil jeg heller ha ny.

 

Den ytterste ramma sitter løst og knirker.

 

Håper dette ordner seg!

Lenke til kommentar

Har hatt E52 siden den kom ut. En ting som plaget meg var at den hang seg opp enkelte ganger når jeg brukte radioen selv om den var oppdatert. Sendte den inn på service og nå virker den bra igjen. Batterilevetiden er forøvrig kjempebra! En ting jeg synes er dårlig er hvor rask den er til å utføre oppgaver. Når jeg for eksempel veksler mellom stående og liggende display flimrer bildet i ca et halv sekund. Når jeg trykker på noe forventer jeg at mobilen svarer med en gang, men her er visst ikke mobilbransjen helt enig med meg. Slike enkle ting som det burde Nokia klare å animere. Foreløpig har det ikke skjedd noe med tastene eller dekslene på telefonen slik andre har opplevd her. Ikke har jeg fått med spill på den heller... Det har jeg ikke sett siden jeg brukte Nokia 3310.

 

PS: jeg har skrevet dette innlegget med E52 og standard nettleser og ordboken (ordboken = et ord som forøvrig ikke er lagret i ordboken) har fått veldig mange nye ord.

 

Har hatt E52 siden den kom ut. En ting som plaget meg var at den hang seg opp enkelte ganger når jeg brukte radioen selv om den var oppdatert. Sendte den inn på service og nå virker den bra igjen. Batterilevetiden er forøvrig kjempebra! En ting jeg synes er dårlig er hvor rask den er til å utføre oppgaver. Når jeg for eksempel veksler mellom stående og liggende display flimrer bildet i ca et halv sekund. Når jeg trykker på noe forventer jeg at mobilen svarer med en gang, men her er visst ikke mobilbransjen helt enig med meg. Slike enkle ting som det burde Nokia klare å animere. Foreløpig har det ikke skjedd noe med tastene eller dekslene på telefonen slik andre har opplevd her. Ikke har jeg fått med spill på den heller... Det har jeg ikke sett siden jeg brukte Nokia 3310.

 

PS: jeg har skrevet dette innlegget med E52 og standard nettleser og ordboken (ordboken = et ord som forøvrig ikke er lagret i ordboken) har fått veldig mange nye ord.

Lenke til kommentar

Fikk E52 på jobben 1 uke i desember 09.

 

Etter 3 uker datt 2 av knappene av. Fra dag 1 fikk jeg høre av samtlige av de jeg snakket med i telefonen, at telefonen kuttet ut i 3-5 sekunder med jevne mellomrom, ca hver minutt. Så fant jeg ut at den overskrev kontakter om de hadde samme fornavn om jeg lagret et mottatt visittkort via sms..

 

Knappene på E52 er store men de er helt flate, mindre taster som er konkave er mye bedre synes jeg!

 

Leverte den inn, og tok i bruk den gamle 6300,som jeg synes er mer responsiv og mye bedre byggekvalitet. Men den har standby tid på 4 timer i jobb bruk så den står konstant i ladern :( Googla litt og ser at mange sliter med ekko ved samtale og at dette skal være et hardware problem ikke software,

 

Ble veldig overasket når jeg leser omtalen til Amobil må jeg si. Selv har jeg ikke hatt annet en negative erfaringer med denne. Mulig jeg fikk en falty one. Blir samme saken om en prøver en ny bil og dørhåndtaket detter av bilen i butikken, da gidder en ikke å dra tilbake om noen dager selv om selgeren sier det var en produksjonsfeil.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nokia har nå gitt ut en ny oppdatering til telefonen.

Før oppdateringa opplevde jeg at folk klaga på kutt i samtalene, at telefonen var treig og hang seg.

Men nå har jeg ingen dårlige opplevelser med telefonen.

Alt sitter som det skal, og jeg har en skikkelig kvalitetsfølelse av telefonen. Ingen har nå klaga på kutt i lyden. Telefonen henger seg ikke og er mye mer responsiv.

Har endelig fått telefonen jeg kjøpte, og er mer enn fornøyd!

Jeg anbefaler den!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg har kjøpt E52 til tross for all dårlig omtale fordi jeg trengte en proff telefon med god bateritid. Jeg har lest mange bruker omtaler hvor det refereres til problemer med lyd, at telefonen henger seg og så videre.

 

Når jeg fikk telefonen gjorde jeg umidelbart en programvareoppdatering og innstallerte siste versjon av synk program.

 

Jeg har aldri vært så fornøyd med noen telefon jeg har hatt helt fra første stund. Den er enkel i bruk til smarttelefon å være, byggekvaliteten er meget god og den ser veldig bra ut. Det som er viktig for meg er at den har god bateritid, holder 20+ viktige samtaler per dag og at den synker godt med kalender, e-post og oppgaver og det går som en drøm. Til tross for det alle omtalene her på forumet er dette altså en telefon som jeg virkelig kan anbefale for alle som har behov for en proff telefon hvor du i hovedsak skal bruke den som telefon og å holde orden på kalender osv. Til spill og leke gutta er det helt sikkert bedre valg, men til proff bruk er dette blandt det aller ypperste...

 

Sture

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Har også problemer med radioen, men mest plagsomt er skurring i høytaleren.

Tenkte å bytte høytaleren selv, men finner ikke igjen guiden som jeg fant på nettet for en stund siden...

 

Hvordan gjorde du det? Sendte du den bare inn til rep?

 

Har kjøpt min brukt - så har nok ikke den muligheten.

Er ellers mer og mer fornøyd med mobilen.

 

Per

 

Jeg har hatt Nokia E52 siden august. Jeg elsker designet, men er skuffet over blant annet plastrammen nederst på mobilen. Den knirker og er laget av plast, noe som får den til å virke unødvendig billig. Dette er den andre E-serien jeg har eid, den første var E60, og jeg er stort sett en veldig fornøyd bruker. Men man kjøper E-serien for den ekstra lille byggekvaliteten, og derfor er det en teit "feil".

 

Andre ting som trøbler på mobilen:

- Mobilen restartes noen ganger når jeg skrur på radio

- Det er skurring i høytaleren

- Batteriet virker løst innimellom

- Epost fungerer halvveis, jeg får ikke oppdatert mailen min. Her er det mulig jeg ikke gjør ting riktig selv, selvsagt.

 

De to mikrofonene som skal skille ut støy fungerer heller ikke. Dersom det er bakgrunnsstøy når jeg prater i telefonen, kutter den ikke ut støyen, men stemmen min. Det vil da si at hvis det kommer et tog, hvis jeg befinner meg i et bråkete kjøpesenter eller hvis det er musikk i bakgrunnen blir telefondelen til tider ubrukelig.

 

Dessuten takler skjermen sollys heller dårlig, da fargene blir svake og på grensen til svart/hvit.

 

Men med disse feilene satt til side er mobilen stort sett helt genial. Den har en stor og fin skjerm, Wi-fi funker knallbra, radio og musikkspiller gir god lyd, multitask er fantastisk fint og flott. Det følger også med 15 forskjellige versjoner av kabal, noe jeg bruker hyppig når jeg pendler. Sammen med P3 på øret flyr tiden.

 

Jeg kommer til å reparer mobilen, ikke skifte den ut. Jeg liker den veldig godt!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nokia E52 er en aldeles håpløs telefon. I hvert fall den jeg hadde. Under samtaler "mistet" til stadighet den andre parten min stemme. "Nå hører jeg deg ikke" - "nå hører jeg deg igjen". Mens jeg hele tiden hørte den andre parten greit. Etter at den 3 ganger var sendt inn for reparasjon under garantien, hver gang med tilbakemelding "testet og funnet i orden", fortsatt med samme problem, leverte jeg den tilbak til butikken der den ble kjøpt og fikk en annen telefon. En Nokia det også, 6700. Grei nok den, men elendig batteritid. Min enkle konklusjon er at jeg holder meg unna Nokia heretter.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...