Gå til innhold

Noen spørsmål om Sony


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et nytt kamera i nær fremtid, og ønsker å ta steget videre fra rene innstegsmodeller. Er pr i dag ikke låst til noe system. Jeg ser for meg en vei videre som innbefatter et midrange kamera nå, og så et FF kamera om 2-3 år. Siden jeg liker å skille meg ut, og dessuten liker bildestabilisering i huset, så heller jeg mot Sony. Jeg vil da gjerne få spørre dere kloke hoder her inne om følgende:

 

1) Er det noen her som har erfaring med Sony a550 (evt a500)?

 

2) I hvilken grad kan objektiver som kjøpes til a550 også benyttes på a850/a900?

 

3) Med tanke på mitt behov (mye natur, arkitektur, portretter, reisebilder), ville jeg bli veldig glad for anbefalinger til objektiv, både fra Sony og eventuelle andre produsenter. (gjerne i prioritert rekkefølge).

 

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste forventer at Sony kommer med erstatter til A700 snart, denne kan muligens være verdt å kikke på. Ellers vil jeg anbefale deg å kikke på en brukt A700, det bør være mulig å få en til ca 4000.

 

Til landskap/ arkitektur er det kjekt med en vidvinkel Sigma 10-20mm/ Tamron 10-24mm/ Sony 11-18mm. Til portretter vil jeg anbefale at du begynner med en 50mm, iom at du har planer om å gå til FX ville jeg gått for Minolta f/1,7 eller helst 1,4 (finnes også som Sony). Minolta aka "Beercan" 70-210 f/4 er også kjekt til portretter. Da mangler bare normalzoomen hvor du kan kikke etter Tamron 17-50mm f/2,8/ Sigma 18-50mm f/2.8/ Carl Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5

 

Leter du på bruktmarkedet vil dette koste deg ca 11000,- (A700 4000,-/ vidvinkel 2000,-/normalzoom 2000,-/50mm 1000,- (1,7)/Beercan 2000,-)

Prisene er ca noen er litt høyere andre litt lavere

Lenke til kommentar

Hei

 

1) Jeg mangler personlig erfaring med a5xx men på dpreview.com og dyxum.com vil du finne tråder med diskusjoner. Begge er nok fine kameraer men hvis du ikke har behov for Sony's live view bør du kanskje ta en titt på a450: http://www.photoclubalpha.com/

 

2) Alle Sony's og nyere AF objektiver fra Minolta kan brukes på alle alpha kameraene, men noen av de nyere og rimelige objektivene er kun for crop kameraene a200 - a700. De vil virke på a850/900 men med begrenset bildeflate. Se www.dyxum.com

 

3) Til arkitektur og noe landskap vil en rettegnende vidvinkel, Sigma 10-20 vil være hendig, men den er for crop-kameraer. Sigma's 12-24 er full format men da får du bare 18-36 på a5xx. Objektivet får mye skryt på http://www.photoclubalpha.com/ og www.photozone.de. Reiseobjektiv som mange liker er Tamron eller Sony 18-250. Sjekk på dyxum.com. Sjekk finn.no og foto.no, kanskje du finner en liten minolta juvel?

 

mvh

Fiple

Lenke til kommentar
De fleste forventer at Sony kommer med erstatter til A700 snart, denne kan muligens være verdt å kikke på. Ellers vil jeg anbefale deg å kikke på en brukt A700, det bør være mulig å få en til ca 4000.

 

Til landskap/ arkitektur er det kjekt med en vidvinkel Sigma 10-20mm/ Tamron 10-24mm/ Sony 11-18mm. Til portretter vil jeg anbefale at du begynner med en 50mm, iom at du har planer om å gå til FX ville jeg gått for Minolta f/1,7 eller helst 1,4 (finnes også som Sony). Minolta aka "Beercan" 70-210 f/4 er også kjekt til portretter. Da mangler bare normalzoomen hvor du kan kikke etter Tamron 17-50mm f/2,8/ Sigma 18-50mm f/2.8/ Carl Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5

 

Leter du på bruktmarkedet vil dette koste deg ca 11000,- (A700 4000,-/ vidvinkel 2000,-/normalzoom 2000,-/50mm 1000,- (1,7)/Beercan 2000,-)

Prisene er ca noen er litt høyere andre litt lavere

 

Kimare - kan jeg spørre hva det er som gjør at du rangerer A700 over a550?

 

Dessuten: Hvis et FF objektiv passer rent fysisk på et crop kamera, hva er det som gjør dette til en dårlig løsning? (

Lenke til kommentar
De fleste forventer at Sony kommer med erstatter til A700 snart, denne kan muligens være verdt å kikke på. Ellers vil jeg anbefale deg å kikke på en brukt A700, det bør være mulig å få en til ca 4000.

 

Til landskap/ arkitektur er det kjekt med en vidvinkel Sigma 10-20mm/ Tamron 10-24mm/ Sony 11-18mm. Til portretter vil jeg anbefale at du begynner med en 50mm, iom at du har planer om å gå til FX ville jeg gått for Minolta f/1,7 eller helst 1,4 (finnes også som Sony). Minolta aka "Beercan" 70-210 f/4 er også kjekt til portretter. Da mangler bare normalzoomen hvor du kan kikke etter Tamron 17-50mm f/2,8/ Sigma 18-50mm f/2.8/ Carl Zeiss 16-80mm f/3.5-4.5

 

Leter du på bruktmarkedet vil dette koste deg ca 11000,- (A700 4000,-/ vidvinkel 2000,-/normalzoom 2000,-/50mm 1000,- (1,7)/Beercan 2000,-)

Prisene er ca noen er litt høyere andre litt lavere

 

Kimare - kan jeg spørre hva det er som gjør at du rangerer A700 over a550?

 

Dessuten: Hvis et FF objektiv passer rent fysisk på et crop kamera, hva er det som gjør dette til en dårlig løsning? (

 

FF-objektiv på crop-hus er ikke en dårlig løsning. Det fungerer 100%. Faktisk er det optisk sett fordeler ved å bruke FF-optikk på crop-sensor da FF-optikk er dimensjonert for større brikker og cropsensoren da får nyttegjøre seg av den midtre, beste delen av dette.

 

Eneste negative er at vekten øker litt, og i noen sammenhenger også pris.

 

Motsatt - crop-optikk på FF-hus er en annen historie. Det fungerer i prinsippet, men i praksis er det en elendig løsning da crop-optrikken bare vil "ta i bruk" deler av FF-sensoren noe som resulterer i et lavoppløst bilde.

Lenke til kommentar
...

Motsatt - crop-optikk på FF-hus er en annen historie. Det fungerer i prinsippet, men i praksis er det en elendig løsning da crop-optrikken bare vil "ta i bruk" deler av FF-sensoren noe som resulterer i et lavoppløst bilde.

 

Etter det jeg har lest så leverer Sony FF meget store filer med APS-C optikk påmontert. Kan huske det var oppe i 12-14Mp.

Lenke til kommentar
...

Motsatt - crop-optikk på FF-hus er en annen historie. Det fungerer i prinsippet, men i praksis er det en elendig løsning da crop-optrikken bare vil "ta i bruk" deler av FF-sensoren noe som resulterer i et lavoppløst bilde.

 

Etter det jeg har lest så leverer Sony FF meget store filer med APS-C optikk påmontert. Kan huske det var oppe i 12-14Mp.

 

10,67MP kommer jeg til (1/1,5*1,5=0,44, 24*0,44=10,67)

 

Jada, det stemmer det. Men det blir relativ meningsløst i min bok å gjøre det på denne måten når en har FF-sensor. Hvorfor i alle dager kjøpe FF når en bruker under halve sensorarealet? Med brikker med så høy oppløsning blir det ikke direkte ille sammenlignet med APS-C, men langt fra husets potensial.

Lenke til kommentar

Fra foto.no's skråblikk av Sony A-900:

Sony bruker Alpha-objektiver, men systemet er også kompatibelt med Minolta sine A-type objektiver. A900 kan dessuten bruke Sonys DT-objektiver (crop-1.5x) i en egen APS-C modus. Ulikt Canon 5D tar A900 dermed APS-C-objektiver direkte. Det er også en innebygget sensor som oppdager hvis det settes på et slik objektiv. Da beskjærer kameraet automatisk opptaket til 11Mp, i seg selv en ganske imponerende oppløsning.
Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Kimare - kan jeg spørre hva det er som gjør at du rangerer A700 over a550?

 

Dessuten: Hvis et FF objektiv passer rent fysisk på et crop kamera, hva er det som gjør dette til en dårlig løsning? (

 

Bildekvalitetsmessig er det liten og ingen forskjell på A700 og A550. A550 har liveview, mulighet til flere bilder i sekundet og er litt bedre ved høy ISO. Utfra det du beskriver som dine interesser vil ingen av disse funksjonene ha noen stor betydning. A700 har bedre ergonomi og et grensesnitt som ligger nærmere FF kameraene til Sony, bedre søker får du også.

 

Flere diskusjoner på temaet finner du her: a550 or a700, Want to replace KM5D .. A700 or A550?, Replacing A350 with... Another A700 or A550?, A550 or A700

 

Et FF objektiv fungerer som andre har nevnt utmerket på crop. Grunnen til at du antakeligvis må ha cropobjektiver er vidvinkel. Dersom du skal ha FF objektiver på crop vil de være store, tunge og dyre. Da er det bedre å heller kjøpe og evt selge cropobjektiver brukt, noe som vil medføre et minimalt økonomisk tap.

Lenke til kommentar
Kimare - kan jeg spørre hva det er som gjør at du rangerer A700 over a550?

 

Dessuten: Hvis et FF objektiv passer rent fysisk på et crop kamera, hva er det som gjør dette til en dårlig løsning? (

 

Bildekvalitetsmessig er det liten og ingen forskjell på A700 og A550. A550 har liveview, mulighet til flere bilder i sekundet og er litt bedre ved høy ISO. Utfra det du beskriver som dine interesser vil ingen av disse funksjonene ha noen stor betydning. A700 har bedre ergonomi og et grensesnitt som ligger nærmere FF kameraene til Sony, bedre søker får du også.

 

Flere diskusjoner på temaet finner du her: a550 or a700, Want to replace KM5D .. A700 or A550?, Replacing A350 with... Another A700 or A550?, A550 or A700

 

Et FF objektiv fungerer som andre har nevnt utmerket på crop. Grunnen til at du antakeligvis må ha cropobjektiver er vidvinkel. Dersom du skal ha FF objektiver på crop vil de være store, tunge og dyre. Da er det bedre å heller kjøpe og evt selge cropobjektiver brukt, noe som vil medføre et minimalt økonomisk tap.

 

Takk for tilbakemeldinger og nyttige linker.

 

Den enkeltfunksjonen jeg kanskje har lagt mest merke til med a550 er innebygget HDR. Hva mener dere om dette? Er det virklig nyttig, eller er det noe som like gjerne kan gjøres i ettertid? (Live view er sikkert kjekt å ha, men jeg ser ikke det som noe avgjørende punkt).

 

Noen siste spørsmål for den som liker å spekulere:

 

1) Når kommer a750?

2) Hvilke oppgraderinger vil det ha over a700?

3) Hva vil en realistisk intropris være?

Lenke til kommentar

Blir litt tull og si at FF objektiver funker 100% på sony APS-C... brennvidden vil jo alltid bli mere tele, ..på fast optikk som macro og tele linser så har det ikke så stor betydning såklart, men en Sony 24-75 2.8 på en APS-C ville vært helt meningsløst f.eks..

Endret av ebr
Lenke til kommentar
Blir litt tull og si at FF objektiver funker 100% på sony APS-C... brennvidden vil jo alltid bli mere tele, ..på fast optikk som macro og tele linser så har det ikke så stor betydning såklart, men en Sony 24-75 2.8 på en APS-C ville vært helt meningsløst f.eks..

 

Dette utsagnet gir ingen mening hos meg.

 

At man må kjøpe optikk med brennvidde som gir det synsfelt man ønsker er jo selvsagt. 24-75 på crop høres forøvrig ut som en grei normalzoom om en ikke er altfor opptatt av vidvinkel.

 

Uansett, om en finner et objektiv med en brennvidde som tilsvarer det en er ute etter, så spiller det ingen rolle om det er FF eller crop-optikk derosm en har crop-kamera. Det fungerer virkelig 100%.

 

Som kimare er inne på KAN en måtte inngå noen kompromisser om en er ute etter ekstrem vidvinkel - da får en bare kjøpe crop-optikk - eller kanskje en Sigma 12-24 som visstnok skal være relativt bra på crop og ganske så morsom på FF.

Endret av Lid/Ran
Lenke til kommentar

Har tenkt meg å kjøpe Sony A550, men ser på siden deres at de har en pakke men 1 objekt som heter A550L, og en annen med 2 objekter pakke som heter A550Y.

 

Det er vel ikke noe forskjell mellom disse? L og Y er bare betegnelse på pakken?

 

Om A550Y pakken innholder bra objekter? Hadde satt pris på noe meininger om disse, og bruksområder. Jeg har lite peiling på dette og trenger litt hjelp.

 

Her er objektene:

SAL-1855

SAL-55200-2

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Den enkeltfunksjonen jeg kanskje har lagt mest merke til med a550 er innebygget HDR. Hva mener dere om dette? Er det virklig nyttig, eller er det noe som like gjerne kan gjøres i ettertid? (Live view er sikkert kjekt å ha, men jeg ser ikke det som noe avgjørende punkt).

 

Noen siste spørsmål for den som liker å spekulere:

 

1) Når kommer a750?

2) Hvilke oppgraderinger vil det ha over a700?

3) Hva vil en realistisk intropris være?

 

Personlig hadde jeg lagt null vekt på en HDR funksjon, det henger sammen med at alltid fotograferer i RAW, samt at jeg liker å ha kontroll selv, i tilfelle autofunksjonen ikke gir resultatet jeg ønsker. Av samme grunn bruker jeg aldri auto på kameraet.

 

Når det gjelder a750 er det kun på spekulasjonsplanet enda både mtp tid, oppgraderinger og pris. Men dersom du at jeg skal spekulere tror jeg at dersom som du ikker på Nikon D300/ Canon 7D vil du ha et kamera som ligner i spesifikasjoner og pris. Flere spekulasjoner finner du på dpreview eller dyxum.

 

Spesielt kiklop på dyxum har gode kontakter dermed informasjon i motsetning til de som setter opp ønskelister og presenterer dem som mulige oppgraderinger.

 

I tråden Buy a700 or wait for a7XX?:

The first thing you should decide is whether or not a700 suits your needs. If possible, try, borrow or rent the camera for few days just to be sure it will do the work (i'm not sure if features like LV is something you really need to have in which case a700 isn't the right tool).

 

If a700 can indeed be purchased new for something like 700$ then it is worth every cent IMHO (again, if it suites your needs).

 

A possible a700 replacement isn't likely to happen (be available in stores) for months.

If and once released and if it will not be disappointing (read worth a700 replacement status) then it will certainly cost at least 40-50% more than a550 IMHO.

 

And one more thing; so far you aren't committed to any system since you haven't invested in lenses so far. This means you should look at other brands as well before purchase (like d90 or even pentax k-7 both of these are great tools as well) since you certainly want to avoid regrets after few months.

 

 

Good luck !

Lenke til kommentar
Blir litt tull og si at FF objektiver funker 100% på sony APS-C... brennvidden vil jo alltid bli mere tele, ..på fast optikk som macro og tele linser så har det ikke så stor betydning såklart, men en Sony 24-75 2.8 på en APS-C ville vært helt meningsløst f.eks..

 

Dette utsagnet gir ingen mening hos meg.

 

At man må kjøpe optikk med brennvidde som gir det synsfelt man ønsker er jo selvsagt. 24-75 på crop høres forøvrig ut som en grei normalzoom om en ikke er altfor opptatt av vidvinkel.

 

Uansett, om en finner et objektiv med en brennvidde som tilsvarer det en er ute etter, så spiller det ingen rolle om det er FF eller crop-optikk derosm en har crop-kamera. Det fungerer virkelig 100%.

 

Som kimare er inne på KAN en måtte inngå noen kompromisser om en er ute etter ekstrem vidvinkel - da får en bare kjøpe crop-optikk - eller kanskje en Sigma 12-24 som visstnok skal være relativt bra på crop og ganske så morsom på FF.

 

Ok hver sin smak, det er iallfall en grunn til at crop har egne objektiver, som f.eks CZ16-80, må være artig å ha en super 24-75 og så måtte bytte objektiv når du trenger vidvinkel. Men ser ditt poeng.

Endret av ebr
Lenke til kommentar
Har tenkt meg å kjøpe Sony A550, men ser på siden deres at de har en pakke men 1 objekt som heter A550L, og en annen med 2 objekter pakke som heter A550Y.

 

Det er vel ikke noe forskjell mellom disse? L og Y er bare betegnelse på pakken?

 

Om A550Y pakken innholder bra objekter? Hadde satt pris på noe meininger om disse, og bruksområder. Jeg har lite peiling på dette og trenger litt hjelp.

 

Her er objektene:

SAL-1855

SAL-55200-2

 

1855 er kit objektivet som er likt i begge pakkene, teleobjektivet er med den nye SAM motoren hvor motoren ligger i objektivet fram for i kameraet. Det ligger i kortene at Sony vil gå samme vei som Sony og etterhvert fase ut fokusmotoren i entrymodellene. Foreløpig ligger det ingen anmeldelser på dyxum på 55200-2, men jeg vil bli svært overrasket dersom det er stor forskjell fra SAL-55200 som har fått greie anmeldelser på dyxum, men for samme prisen får du Beercan Minolta 70-210

 

Og da koker det hele ned til SAL-55-200-2 vs Beercan

SAL-55-200-2

Tilpasset dagens kameraer

Mindre og lettere

Passer kun på crop og ikke FF

fokusmotor i huset slik at det antakeligvis vil passe på neste generasjon eller entry-nodeller,

 

Beercan

25 år gammel optisk formel tilpasset film (likefullt elsket av på dSLR)

tyngre og større (ikke alle synes dette er en ulempe)

Passer på FF og vil gi AF såfremt de har fokusmotor i huset.

Vil muligens kun manuellfokusere på framtidige hus.

Har bedre lysstyrke enn 55-200

Endret av kimare
Lenke til kommentar
Blir litt tull og si at FF objektiver funker 100% på sony APS-C... brennvidden vil jo alltid bli mere tele, ..på fast optikk som macro og tele linser så har det ikke så stor betydning såklart, men en Sony 24-75 2.8 på en APS-C ville vært helt meningsløst f.eks..

De funker 100% , du får bare cropfaktoren og unytter det beste av objektivet, jeg bruker både CZ 24-70 og CZ 16-80, og å si at en 28-75( eller 24-70) er meningsløst på APS_C skjønner jeg ikke ???

En 24-70 F2.8 er glimrende å bruke på en A700, den er tung, men må si at som "standardzoom" så er den utmerket!

 

CZ16-80 bruker jeg når jeg vil reise lett og tenker på på vekt, elers er 24-70 som sitter mest på huset.

 

Ellers så er muligheten til å skifte objektiver etter bruk noe av det som er fordelen med speilrefleks.

 

EDIT: A700 har Depth of Field Preview og A900/850 og

Endret av Karabin
Lenke til kommentar
Den enkeltfunksjonen jeg kanskje har lagt mest merke til med a550 er innebygget HDR. Hva mener dere om dette? Er det virklig nyttig, eller er det noe som like gjerne kan gjøres i ettertid? (Live view er sikkert kjekt å ha, men jeg ser ikke det som noe avgjørende punkt).

 

Noen siste spørsmål for den som liker å spekulere:

 

1) Når kommer a750?

2) Hvilke oppgraderinger vil det ha over a700?

3) Hva vil en realistisk intropris være?

 

Personlig hadde jeg lagt null vekt på en HDR funksjon, det henger sammen med at alltid fotograferer i RAW, samt at jeg liker å ha kontroll selv, i tilfelle autofunksjonen ikke gir resultatet jeg ønsker. Av samme grunn bruker jeg aldri auto på kameraet.

 

Når det gjelder a750 er det kun på spekulasjonsplanet enda både mtp tid, oppgraderinger og pris. Men dersom du at jeg skal spekulere tror jeg at dersom som du ikker på Nikon D300/ Canon 7D vil du ha et kamera som ligner i spesifikasjoner og pris. Flere spekulasjoner finner du på dpreview eller dyxum.

 

Noen andre her som har meninger om innebygget HDR? Nyttig for nybegynnere og meningsløst for de mer erfarne, eller...?

Spesielt kiklop på dyxum har gode kontakter dermed informasjon i motsetning til de som setter opp ønskelister og presenterer dem som mulige oppgraderinger.

 

I tråden Buy a700 or wait for a7XX?:

The first thing you should decide is whether or not a700 suits your needs. If possible, try, borrow or rent the camera for few days just to be sure it will do the work (i'm not sure if features like LV is something you really need to have in which case a700 isn't the right tool).

 

If a700 can indeed be purchased new for something like 700$ then it is worth every cent IMHO (again, if it suites your needs).

 

A possible a700 replacement isn't likely to happen (be available in stores) for months.

If and once released and if it will not be disappointing (read worth a700 replacement status) then it will certainly cost at least 40-50% more than a550 IMHO.

 

And one more thing; so far you aren't committed to any system since you haven't invested in lenses so far. This means you should look at other brands as well before purchase (like d90 or even pentax k-7 both of these are great tools as well) since you certainly want to avoid regrets after few months.

 

 

Good luck !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...