Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil ha kabelnett - Langt unna


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en stasjonær PC med en USB-dongle som jeg kobler meg på nett med. Men når jeg gamer kan jeg plutselig få ganske høy ping, har det kanskje i noen sek, og så er den på det normale igjen..dette skjer en del ganger om dagen. Så jeg har bestmet meg for å skaffe kablet nett istedenfor trådløst.

 

Vi har et modem fra telenor, det er et modem og en router i ett, så jeg må koble meg til den, men problemet er at jeg bor i etasjen under + at jeg bor i andre enden av huset av der trappen er.

b622efed4a7e42ac1caa903b1ae80cbd.jpg

 

Jeg lurer på om det er smart å legge en kabel inne, eller om det er smartere å legge den utenfor huset. Og hvis jeg velger å legge den inne, hvordan kan jeg skjule dn mest mulig slik at den er minst mulig i veien?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabel inne i huset, legg langs lister og i hjørner og slikt, ikke legg den tvers over en vegg/gulvet og slikt, og fest den med slike vanlige 'fester' du bruker til strømledninger rundt om i huset, bare en størrelse mindre.

 

Legge kabel ute? Whaat?

 

Edit: Dører er easy peasy: Ta en meisel/kniv og hammer og 'hul ut' litt av hjørnet i dørkarmen og legg kabelen der. Hvis du ikke vil drive å hakke i dørkarmen er problemet dog noe større.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Hmm..men hvor får jeg tak i en lang og billig nok kabel?

 

Tenkte på om jeg bare kunne legge den ut en ventil, rett ned langs veggen og inn en ventil evt.

 

Edit: Ellr er det noen andre muligheter å få kabelnett på?

Endret av theodoje
Lenke til kommentar

Du kan jo leke mus i hus og lage hull i gulv og vegger. Trenger bare oversikt over hvor stendere ligger i veggen, samt et langt bor. Så er det bare å borre seg ned gjennom gulv og gjennom vegger. Så kjøper du en rull med bredbåndskabel og endekontakter i tillegg. Eneste hinder her er at du trenger spesialverktøy for å kutte kablene riktig og klemme fast lederne i kontakten. IT-avdeling på jobb/skole har av og til slikt.

 

Ellers går det fint å legge kabel utvendig. Den kan males i samme farge som husveggen, bankes fast med kabelklips, eller legges bak en trelist slik at den ikke syns i det hele tatt.

 

Ikke spesielt vanskelig, men skal det gjøres pent tar det litt tid. En bredbåndskabel kan være veldig lang før det skaper problemer.

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Får jeg det samme ut av internettert da? Er det det samme som å strekke en kabel fra routern?

Det bør fungere helt fint. Jeg vet ikke specs på de der, men det lønner seg å bruke en som har 200Mbit eller mere. Videre lønner det seg å plugge de rett i vegguttaket, ikke i et skjøteledning etter veggen.

Men sjekk produsentens anbefalinger og eget kursopplegg i huset. Det bør være relativt nytt elektrisk kursopplegg i huset for at det skal virke optimalt. Hastighet synker betraktelig hvis det brukes i gammelt elektrisk anlegg med nye forstyrrelse.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Hvis du vil være på den sikre siden, kan du jo kjøpe skjermet kabel. Dette kjenner du igjen typisk på at det er en metallkapsel rundt pluggene. Men disse er litt stivere og tykkere, så kan være vanskeligere å få igjennom evt. vindu. Men hvis du bare skal trekke den igjennom noen ventiler så går det nok greit.

Lenke til kommentar

Har akkuratt lagt kabel selv, fra 1 til 3 etasje (ikke veldig pent, men det funker).

Her er det jeg brukte (alt fra biltema). Du vil kanskje trenge borr også avhengig av hvordan du legger kabelen. Dørkarmer er veldig fint, borre i lista på begge sider og tre kabelen gjennom.

 

23584 Biltema nettverkskabel 100m uskjermet

23-096 http://biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Data...ntakter-10-stk/

44-535 http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelk...n/Kabelklammer/

23609 http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/T...er/Modulartang/

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har en stasjonær PC med en USB-dongle som jeg kobler meg på nett med. Men når jeg gamer kan jeg plutselig få ganske høy ping, har det kanskje i noen sek, og så er den på det normale igjen..dette skjer en del ganger om dagen. Så jeg har bestmet meg for å skaffe kablet nett istedenfor trådløst.

 

Vi har et modem fra telenor, det er et modem og en router i ett, så jeg må koble meg til den, men problemet er at jeg bor i etasjen under + at jeg bor i andre enden av huset av der trappen er.

b622efed4a7e42ac1caa903b1ae80cbd.jpg

 

Jeg lurer på om det er smart å legge en kabel inne, eller om det er smartere å legge den utenfor huset. Og hvis jeg velger å legge den inne, hvordan kan jeg skjule dn mest mulig slik at den er minst mulig i veien?

 

Takker for svar :)

 

Hvis du har router i 2. etg på motsatt side, så kan du legge den over loft og føre den ned på andre siden. Vil anbefale deg å sette på bokser (uttak) og korte ledninger til utstyr.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det sikrere?

Både for elektrisk støy (selv om det ikke er stort mer elektrisk støy på utsiden enn innsiden av et hus), men den er litt mer fast i fisken mot vind og vær.

 

Personlig brukte jeg ikke det, så det burde gå helt fint uten. Har en kabel her på jobb som vi trekker ut vinduet i møterommet i taketasjen (5 eller hva det er) og ned til oss i 2. Den har hengt oppe ganske lenge, og fungerer helt greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...