Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker - Leilighet er dårlig isolert


f00b

Anbefalte innlegg

Jeg leier et gammelt hus sammen med to andre, med en avtale om leie i ett år, vi skal i utgangspunktet skal bo her frem til august 2010.

 

For 2-3 måneder siden så begynte vi å kjenne hvor dårlig denne leiligheten var isolert, vi var nødt til å fyre i peisen for å holde det noenlunde varmt, panelovnene strakk ikke til. Om ovnen slukket så tok det ikke mange timene før all varmen var ute av hus.

 

Dette var ikke noe stort problem der og da, men nå som det begynner å bli kaldt ute, er det tilnærmet uutholdelig her. Kjøkkenet og stua holder ca. 4 grader, om vi fyrer i peisen så må vi lukke alle dørene inn til stua, og putte inn vedkubber hvert 20 minutt for å kunne oppholde oss der.

Vi er nødt til å gå med jakke og sko når vi skal lage mat, og har gitt opp å holde stua/kjøkkenet varmt. Det eneste oppholdsstedet mitt nå er rommet mitt på ca. 7m2, hvor det er såppass lite at jeg klarer meg med en oljeovn. Det samme gjelder de to andre.

 

I kjelleren har vi vaskemaskinen, der er det minusgrader, så vannledningen inn til vaskemaskinen har fryst, så nå får vi ikke vasket klær. Det har på det kaldeste vært -15 i området, og vannet til vask og dusj har enda ikke fryst - selvom vannet er iskaldt (nesten på frysepunktet når vi bruker kaldtvann)! Så jeg regner med at alt vannet i huset kommer til å fryse om det blir opp mot -20.

 

Jeg lurer egentlig på om vi har noensomhelst krav som leietakere i dette tilfellet? For min del så virker det ikke som at huset er isolert idetheletatt, isåfall kan det ikke være med annet enn gamle aviser. Huset er gammelt, hvor gammelt aner jeg ikke, men sikkert 20-40 år.

 

 

Vi er litt usikre på hvordan vi skal ta opp dette med huseier, da det ikke så mye han kan få gjort med dette mens vi bor her. Vi kunne ha prøvd å hinte til billigere husleie, men jeg vil gjerne vite om vi har noen krav her først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer egentlig på om vi har noensomhelst krav som leietakere i dette tilfellet? For min del så virker det ikke som at huset er isolert idetheletatt, isåfall kan det ikke være med annet enn gamle aviser. Huset er gammelt, hvor gammelt aner jeg ikke, men sikkert 20-40 år.

 

I forhold til hva du beskriver, må dette huset være adskillige år eldre enn "20-40 år"

Selv om isolasjonstykkelsen var ca halparten av hva som er vanlig i dag, så var husene isolert i den nevnte perioden.

 

Tenk etter selv, alle dere som leser her, og bor i et hus bygd i ca 1990 (20 år siden) - tror ikke dere sliter med å holde varmen inne...

Lenke til kommentar

Huseier har plikt til å holde boligen i beboelig stand, og du kan kreve nedsatt leie, evt holde tilbake leie intill mangler er utbedret (husleiel. §§ 2-11, 4-1 og 4-4.)

 

En lignende sak tatt opp i Husleietvistutvalget: http://www.husleietvistutvalget.no/kunder/...BB?OpenDocument

 

edit:

Så kalde temperaturer som du beskriver så er det ikke bare mangel på isolasjon det er snakk om, det må være total mangel på vindsperre. evt ødelagte vinduer/dører/vegger.

Jeg bor i et 40år gammelt hus, og har ikke hatt temp under 20grader inne selv med -27 ute. Så noe er nok veldig galt.

Endret av semtex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...