Gå til innhold

[Løst]bør jeg som jente utdanne meg som mekaniker?


FreakAngel

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 25 år, mor til en jente på snart tre år.. ingen utdanning etter ungdomskolen...

bør vel snart begynne å skole meg litt... så... siden jeg er genuint intresert i mekanikk.. av forskjellige tema, og er veldig praktisk annlagt... kan jeg da trygt søke meg inn på en mekanisk linje?

Jeg lever og ånder for dyr, hunder, hester ja.. alt... og aller aller helst vil jeg bli bonde.. eller agronom som det jo også heter. Men jeg er HYPER alergisk mot høy... :( så det er jo en rimelig stor begrensning der. Min store sorg her i livet egentlig. Men elsker traktorer og alt som durer og smeller egentlig. så ja... mekaniker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Go for it girl :)

 

Det kan faktisk være en fordel å være ei jente i dag i den type fag som du peker til..

Hvorfor skulle du ikke kunne gjøre en like god jobb?

Tunge løft? nei, pga alle hjelpemidlene som brukes i dag :) Godt verktøy er halve jobben vettu :)

 

Kort utdanning, godt betalt :)

 

Utdanningen vil jeg karakterisere som enkel.. Det er mye teori i dag uansett.. og dessverre alt for lite praktisk :(

Praksisene tar du likevel under lærling tiden.. :)

Lykke til

Endret av okasin
Lenke til kommentar

Utvilsomt enige med alle andre her.

 

Du har en genuin interesse og et ønske om å prøve på noe, da bør du absolutt gripe sjansen. Det er uendelig mange mennesker som sitter med utdanning og arbeid de overhodet ikke kan fordra. Poenget er her at du absolutt skal gjennomføre det du vil når du faktisk vet hva du ønsker og hva du "brenner for".

 

Lykke til!

Endret av Multi-Task
Lenke til kommentar

ingen ting som hindrer deg i det. er det noe du virkelig brenner for er det bare å kline til og vise de som tviler på deg at de bare kan holde kjeft. det at det er en guttedominert kan være både positivt og negativt, alt ettersom hvordan læreren, i førsteomgang, er. har han troa på deg så tror jeg det er mye mer positivt da han ofte vil hjelpe deg ekstra og legger lettere merke til de gode tingene du gjør enn gutta. hvertfall det inntrykket jeg sitter med etter å ha prata med venninner som har gått den type skole

Lenke til kommentar

Det at du mangler troen på deg selv, synes jeg burde være en av motivatorene for at du faktisk skal tørre å hoppe ut i dette. Når du klarer det du i utgangspunktet var redd for å ikke klare, vil du oppleve en enorm mestringsfølelse, og det vil igjen styre selvtillit og selvfølelse. Man må utfordre seg litt hele tiden, og jo mer du mestrer, jo mer tør du ta fatt på større oppgaver uten å være like nervøs og skeptisk. Det gjelder alt i livet.

 

Dessuten kjenner du jo meg. Jeg er jo egentlig elektriker, og det har faktisk stort sett vært en fordel å være jente innen den yrkesretningen, selv om det alltid er noen gamle gubber som ikke har så mye til overs for moderne kvinner som gjør det de har lyst til. Men det er da du bare må le av dem, og tenke på hvor trist det må være å være fanget i 1950-årene. :p

Lenke til kommentar

Når har du jo alt bestemt deg, men jeg sier det nå likevel:

Ja, selvsagt skal du prøve iallefall! Det verste som skjer er at du ikke liker det, men du er iallefall en erfaring rikere. Ingenting irriterer meg mer enn dem som er hjemmeværende eventuelt misfornøyd deltidsansatt som lavtlønnet vaskepersonell eller tilsvarende. Om man spør hvorfor dem ikke tok utdannelse er svaret ofte at de ikke visste hva de skulle bli, og nå er det for sent..

Prøver du å ta utdannelsen, så har du iallefall prøvd. Ja, noe kommer til å være vanskelig, en del er nok kjedelig, men når du til slutt er gjennom det, så har du en utdannelse. For mange er det kanskje ikke helt slik man så det for seg, men hva man vil jobbe med kan man finne ut av i ettertid. Det å ha noe på papiret er jo nesten alfa omega i dag.

 

Lykke til som student! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...