Gå til innhold

[Løst]Når kan man begynne å lære og kjøre bil?


protoneedhelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lærte å kjøre bil når jeg var 12 år. Det finnes sikkert andre som har lært seg det enda tidligere :p. Men skal du kjøre på veien, må du ha fylt 16 år, tatt trafikalt grunnkurs og ha en ledsager som er minst 25 år, og som har hatt lappen i mer enn 5 år sammenhengende =).

 

Ellers så er det mulig å kjøre bil på bane, og private lukkede områder før det, selv om det er fullt mulig å gjøre det på vanlig vei, men ulovlig dog :scared:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Lærte å kjøre bil når jeg var 12 år. Det finnes sikkert andre som har lært seg det enda tidligere :p. Men skal du kjøre på veien, må du ha fylt 16 år, tatt trafikalt grunnkurs og ha en ledsager som er minst 25 år, og som har hatt lappen i mer enn 5 år sammenhengende =).

 

Og du må ha en rød L bakpå bilen sånn at alle kan irritere seg over deg slik at de igjen kan gjøre ville forbikjøringer :p

Lenke til kommentar
Lærte å kjøre bil når jeg var 12 år. Det finnes sikkert andre som har lært seg det enda tidligere :p. Men skal du kjøre på veien, må du ha fylt 16 år, tatt trafikalt grunnkurs og ha en ledsager som er minst 25 år, og som har hatt lappen i mer enn 5 år sammenhengende =).

 

Og du må ha en rød L bakpå bilen sånn at alle kan irritere seg over deg slik at de igjen kan gjøre ville forbikjøringer :p

 

Hehe ja, den glemte jeg i farta, pluss at man må ha et ekstra bakspeil, sånn at ledsageren kan se på alle bilene som presser seg opp i rumpa på deg :wallbash:

Endret av Panny60
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Etter trafikkalt grunnkurs kan du kjøre på veien sammen med en voksen som har hatt sertifikatet sammenhengende i 5 år, dersom du har L-skilt bak på bilen og den som ledsager deg har ekstraspeil til å se bak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Såklart ikke, man begynner jo på en parkeringsplass og lignende, og etterhvert kan man bevege seg ut på veiene utenom rushtiden. Til slutt er man gode nok til å kunne kjøre hele tiden, dersom ledsager (ofte mamma eller pappa) lar deg :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De fleste klarer å ta oppkjøring på 18-årsdagen og bestå, det kommer an på hvor flink du er før det. Kjør mye på fritiden, og snakk med en kjøreskole for å ta de obligatoriske tingene som x antall timer, glattkjøring osv. Når du er klar tar du teorien hos vegvesenet, og etter det tror jeg du kan ta oppkjøring (dagen du fyller 18 eller senere), husker ikke om du må ha en veiledningstime før det.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
De fleste klarer å ta oppkjøring på 18-årsdagen og bestå, det kommer an på hvor flink du er før det. Kjør mye på fritiden, og snakk med en kjøreskole for å ta de obligatoriske tingene som x antall timer, glattkjøring osv. Når du er klar tar du teorien hos vegvesenet, og etter det tror jeg du kan ta oppkjøring (dagen du fyller 18 eller senere), husker ikke om du må ha en veiledningstime før det.

 

takker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...