Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

HJELP! vaskemaskinen har låst seg. Kan noen hjelpe?


Gjest Slettet+212343

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343

Hei

 

vet for det første ikke om dette er postet på riktig sted, men jeg prøver.

Min vaskemaskin (Ariston AVL 125) har låst seg midt i vasken, og jeg får ikke gjort noe. HAr leita etter et service tlf nr, men finner ingenting som virker riktig. Hvorfor skal alltid sånt skje på søndag!?

 

Lyset som bruker å blinke sakte etter endt vask, blinker som bare pokker og lys nr 2 og 4 ved siden av bkinker jevnt. Det er så typisk om den skal gå ad undas nå, som jeg ikke har råd til ny i det hele tatt!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk instruksjonsboka, der står det sikkert hva "blinkekodene" betyr. Kan være at maskinen ikke får vann, kanskje døra ikke er skikkelig igjen, kanskje tøyet er for tungt etc etc. Sjekk at alt av slike mer eller mindre åpenbare ting fungerer.

Hvis jeg forstår deg riktig, så får du ikke gjort noe, ikke avbrutt vasken eller noe som helst? Heller ikke slått av maskinen? Dra ut strømkabelen, da slår den seg helt sikkert av. La den være av i noen minutter og sjekk om døra lar seg åpen. Hvis ikke, sett i strømkonktakten og vent noen minutter til, se om døra åpner. Hvis ikke, så sett på et program og avbryt dette (slå av med powerknappen) og se om døra åpner seg. Hjelper heller ikke dette så ring etter en tekniker i morgen.

 

PS: jeg er ingen vaskemaskinreparatør, så om maskinen din ryker pga mine tips, så skyld på deg selv. :)

Lenke til kommentar

Det første eg ville gjort var å "resete" vaskemaskinen.

 

Dørlåsen er nok automatisk låst så lenge det er vann i maskinen. Begynn med å få dette ut først. Enten ved å åpne maskinen manuelt(som regel ei luke i front(her kommer det mye vann ut!) eller sette den i et tømmeprogram. Deretter bør det være mulig å få åpnet døren. Når dette lar seg gjøre setter dere den til av-stilling og tar strømmen. Så er det bare å lukke luken, koble til strømmen, lukke døra og gjøre et nytt forsøk.

 

Om feilen gjentar seg eller ikke vil starte så må du nok ta kontakt med et servicepunkt, som mest sannsynlig ikke har åpent før i morgen(med mindre dere har kjøpt 24/7 utvidet serviceavtale?). Dere kan jo også sjekke med manualen og se hva den sier mtp lysene som blinker og hvordan dere diagnoserer selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

takk for raske svar!!

 

Jeg har googla etter brukerhåndbok, men har ikke funnet noe. maskinen er 4 år gammel og brukerhåndboken min ble bort eda jeg flytta sist.

 

får skrudd av maskinen, men som dere sier så er døra låst så lenge det står vann i den. jeg setter den i tømmeprogram og slår på, men det kommer bare en durelyd, som høres ut som en elektromotor som ikke klarer å dra rundt. på det grunnlaget har jeg en teori om at jeg rett og slett har lagt i for mye klær, slik at den ikke klarer å dra rundt når den kommer til et visst punkt i vasken. den går nemlig som vanlig i 10-15 minutter før den henger seg. Har forsøkt å starte vaskeprogrammet på nytt et par ganger, men den feiler på samme punkt hver gang.

 

Enten det, eller så er det pumpa som tømmer vannet som har skjært seg..Hvor dyrt er det å ha tekniker på besøk da tro? har funnet et firma på området som har vakttelefon, men frykter prisen. Typisk at vi ikke har et eneste rent håndkle, og et lass med skittentøy etter storrydding i helga!!!

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343

Får ikke opp døra for å tømme. det finnes sikkert en måte å overstyre den automatiske låsen, men jeg har ingen anelse om hvordan man gjør det..har som sagt ingen brukerhåndbok

Lenke til kommentar

Får en tilsvarende durelyd etc når filteret er tett. Prøv å åpne filteret veldig forsiktig og tapp maskinen for vann - men vær obs på at det er masse vann som må tømmes ut. Når vannet er tømt kan du renske filteret. Hjelper ikke dette,så har du ihvertfall fått tømt maskinen for vann, og da kan du sette på bare sentrifuge, slik at du får ut resten av vannet og får åpnet døra.

Lenke til kommentar
får skrudd av maskinen, men som dere sier så er døra låst så lenge det står vann i den. jeg setter den i tømmeprogram og slår på, men det kommer bare en durelyd, som høres ut som en elektromotor som ikke klarer å dra rundt. på det grunnlaget har jeg en teori om at jeg rett og slett har lagt i for mye klær, slik at den ikke klarer å dra rundt når den kommer til et visst punkt i vasken. den går nemlig som vanlig i 10-15 minutter før den henger seg. Har forsøkt å starte vaskeprogrammet på nytt et par ganger, men den feiler på samme punkt hver gang.

 

Enten det, eller så er det pumpa som tømmer vannet som har skjært seg..Hvor dyrt er det å ha tekniker på besøk da tro? har funnet et firma på området som har vakttelefon, men frykter prisen. Typisk at vi ikke har et eneste rent håndkle, og et lass med skittentøy etter storrydding i helga!!!

 

 

Mest sansynlig har det kommet noe i pumpa som pumper ut vannet! Har åpnet vaskemaskiner med samme problem ett par ganger, BH spiler og spiker i klærne :thumbdown:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
På fronten av maskinen skal det helt nederst være et deksel som dekker hele fronten, ca 10-15 cm høyt. Fjern evnt skruer og ta dekselet av(det er kanskje meningen at dekselet skal løsnes kun hendene). Under dekselet så finner du uttømmingsdekselet.

 

har sitti og røska i det dekselet et par minutter nå. finns ingen skruer. for en latterlig konstruksjon. er 2 sek unna å ringe etter tekniker, men det blir så veldig dyrt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Mye. Sørg for å ha mange håndkl..., uhm, noe å tørke med tilgjengelig. Gjerne en mopp så du kan skuffle vannet ned i sluken fort.

 

hmnja..hovedproblemet her, er at jeg har vaskemaskinen på kjøkkenet, da det ikke er plass noe annet sted i leiligheten. Her er det ikke sluk. eldgammel leilighet...er vel egentlig ikke lov heller det??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...