Gå til innhold

Problemer med avi --> VCD prosess


Anbefalte innlegg

Hei - har ikke funnet noe svar på akkurat mitt problem her i forumet.

Jeg skal brenne en film i .avi format til VCD. Først prøvde jeg å la nero gjøre det (det tok lang tid det :lol: ), men det ble et litt overraskende resultat. Når jeg satte CD-en i DVD-spilleren var bildet opp-ned & speilvendt! Hvorfor det? Når jeg spiller av filen i Windows Media Player 9 series, er alt riktig vei, det var også riktig med DivX player2.0, mens på 2,1 er det opp-ned og speilvendt.

 

Så tenkte jeg at jeg får prøve å konvertere .avi filen til MPEG før jeg brenner den til VCD, slik som det har stått anbefalt i noen tråder. Jeg lasta ned demo-versjon av TMPGEnc, og fulgte en guide for å få riktig kvalitet. Det gikk bra, men resultatet ble rart: etter ca.7 minutters avspilling er resten av MPEG filen svart, mens lyden fungerer perfekt.

 

Kan noen hjelpe meg? Hva er galt? Hvordan skal jeg få til å brenne en vellykket VCD - som viser bildet riktig vei?

 

på forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
"]

Jeg skal brenne en film i .avi format til VCD. Først prøvde jeg å la nero gjøre det (det tok lang tid det :lol: ), men det ble et litt overraskende resultat.

 

Nero er et fint brenneprogram, men det er ikke en særlig god enkoder.

 

Hvis du har cpukraft nok, så skal konvertering til VCD og CBR SVCD ta omtrent like lang tid som det du skal konverte varer.

 

Når jeg satte CD-en i DVD-spilleren var bildet opp-ned & speilvendt! Hvorfor det?

 

Si det. Nero kan godt finne på å bruke en helt annen kodek enn den som skal brukes. Høres ut som XviD eller noe.

 

Så tenkte jeg at jeg får prøve å konvertere .avi filen til MPEG før jeg brenner den til VCD, slik som det har stått anbefalt i noen tråder.

 

Smart.

 

Jeg lasta ned demo-versjon av TMPGEnc, og fulgte en guide for å få riktig kvalitet. Det gikk bra, men resultatet ble rart: etter ca.7 minutters avspilling er resten av MPEG filen svart, mens lyden fungerer perfekt.

 

Snodig. Aldri hatt slike problemer med TMPGEnc, vanligvis får man en feilmelding når noe går galt.

 

Hvordan skal jeg få til å brenne en vellykket VCD - som viser bildet riktig vei?

 

Jeg synes ærlig talt du skal laste ned DVD2SVCD (ikke la navnet narre deg, med et museklikk blir det til AVI2SVCD) og heller bruke til til reenkoding. Du bør vurdere SVCD som målformat hvis spilleren din spiser det. Kvalitetsforskjellen er ganske stor.

 

Her finner du DVD2SVCD:

http://dvd2svcd.doom9.net/

 

Utførlige guider finner du på:

www.doom9.org/mpg/dvd2svcd-avi.htm

www.dvdrhelp.com/forum/userguides/111846.php

 

Hvis du støter borti problemer, kan du også ta en titt på forumet til Doom9, http://forum.doom9.org eller her, selvsagt. :)

 

Det er en fordel om du snipper ut en liten del av filen, ca et par minutter eller noe, og bruker denne samplen til testformål. Da finner du mye lettere ut av om ting er riktige eller ei.

 

Jeg brukte noen forsøk på å få det riktig, men når jeg ble kjent med programmet, fikk jeg til meget bra resultater.

 

Beklager at jeg ikke har svart på PMen tidligere, men jeg har vært opptatt med eksamensperiode.

Lenke til kommentar

Litt ekstra info:

 

Jeg leste meldingen din på nytt. XviD var det jo jaggu. :)

Lyd-bithastighet, lydformat, datahastighet er ikke så viktig.

 

AR (Aspect Ratio, eller bredde-høyde-forholdet) og bildefrekvensen er det viktigste. AR i ditt tilfelle er ca 2.35:1, og formatet er deinterlaced NTSC (jeg regner med at det er noen tall etter 23 fps, gjerne .976 ;) ).

Da skal du i Avisynth-skriptfilen ha noe som dette:

BicubicResize(480,278,0.0,0.6)

AddBorders(24,101,24,101)

 

Her har jeg tatt hensyn til horisontal overscan i AddBorders(venstre, oppe, høyre, nede). Dette gir deg widescree i 4:3 letterbox. Ønsker du kvasianamorf video, må du trikse litt med det.

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg skjønner hva "kvasianamorf" betyr *ler* men jeg fulgte en guide, og valgte konverter til PAL....første forsøk dette her da....holder på fortsatt....30% fullført *S*...blir spennende å se om det blir svart denne gangen også + om kvaliteten blir god nok pga "konverter til PAL"-valget mitt...

Lenke til kommentar
"]Ikke det at jeg skjønner hva "kvasianamorf" betyr *ler*

 

At oppløsningen er feil i forhold til et 4:3-fjernsyn uten mulighet for anamorfi-strekking, men blir riktig på et 16:9-fjernsyn.

 

men jeg fulgte en guide, og valgte konverter til PAL

 

Det er ikke anbefalt, med mindre tven din ikke spiser NTSC.

 

30% fullført *S*

 

Derfor er det lurt å lage seg en liten sample. :)

Lenke til kommentar

Ok...nå har jeg brent .cue filen fil en RW-cd ;) , og når jeg setter den i DVD spilleren på stua går alt* bra! Kvaliteten er helt upåklagelig - takk for hjelp og linker :)

*Men...etterhvert som den spilles av, så faller bildet bak lyden...altså, ikke sånn sakte, men med små rykk...da vises det noen firkanter på skjermen også....kan dette være fordi hastigheten var for stor da jeg brant CDen? Eller er jeg nødt til å begynne å rote med VirtualDub ellerno?

Lenke til kommentar
"] Kvaliteten er helt upåklagelig - takk for hjelp og linker :)

 

Fint! Bare hyggelig.

 

*Men...etterhvert som den spilles av, så faller bildet bak lyden...altså, ikke sånn sakte, men med små rykk...da vises det noen firkanter på skjermen også....

 

Og dette var med NTSC-til-PAL-konvertering?

 

kan dette være fordi hastigheten var for stor da jeg brant CDen?  

 

Tvilsomt, men kanskje? De reenkodingene jeg har laget, har jeg brent ut på bånn gass uten at spillerene jeg har brukt har reagert på det.

 

Eller er jeg nødt til å begynne å rote med VirtualDub ellerno?

 

Tviler på at det hjelper, så lenge kildematerialet er helt ok.

Lenke til kommentar

Nei, det var ikke NTSC til PAL - gjorde ikke dette på forsøk nr. 2 :)

Glad jeg har cd-RW *lol*

Har du en anbefaling til et godt program som splitter .avi filer(Xvid altså...)

Sitter nemlig med to "versjoner" av filmen...den nyeste virker som ikke har noe problem med lyd sync.... den forrige hadde litt problemer hvis man spolte mens man så på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...