Gå til innhold

Styr Linux-helikopteret med Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du kun nevner iPhone, og ikke en orginal iPhone, så vil jeg se på dette som gyldig. Det er fortsatt en iPhone. Du er også velkommen til å gjøre dette selv om det er mulig - noe sier meg at det ikke er det.

 

Jeg, som mange andre har tatt saken i egne hender istedet for å syte og klage. For å klarne opp i dette, så må også Android-gutta jailbreake, eller "roote" for å få full tilgang til filsystemet og andre godsaker. Det er heller ikke helt rosenrødt i WebOS-land heller.

 

(** = jailbreak)

 

- Så; kan du legge inn egne temaer?**

- Kan du multitaske?**

- Har du Push Notifications?

- Har du kompass?

- Har du talestyring?

- Har du akselerometer?

- Kan du kjøre tunge programmer som QuickOffice og videoredigeringsprogrammer?

- Har du OpenGL ES 2.0 som tillater deg å kjøre tunge 3D-spill?

- Kan du bruke Widgets?**

- Har du Tethering?

- Kan du ta screenshots uten tillegsprogram?

- Kan du laste musikk og podcasts direkte ned på telefonen?

- Kan du velge mellom 130.000 forskjellige applikasjoner?

 

Themes og Stack/mappestruktur

post-95751-1262993318_thumb.jpg post-95751-1262993339_thumb.jpg

 

Multitasking og Push Notifications

post-95751-1262993356_thumb.jpg post-95751-1262993369_thumb.jpg

 

Kompass og Talestyring

post-95751-1262993385_thumb.jpgpost-95751-1262993400_thumb.jpg

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

Vi kan sammenligne med min n95, siden alle her garantert vil være enige i at det er en smartphone.

 

 

- Så; kan du legge inn egne temaer?**

Selvfølgelig?

- Kan du multitaske?**

Ja

- Har du Push Notifications?

Vet ikke hva det er? Men push mail og rss støtter den i hvert fall.

- Har du kompass?

Finnes programmer for det (siden vi først har det med)

- Har du talestyring?

Ja

- Har du akselerometer?

Ja

- Kan du kjøre tunge programmer som QuickOffice og videoredigeringsprogrammer?

Ja

- Har du OpenGL ES 2.0 som tillater deg å kjøre tunge 3D-spill?

Vet ikke om det er opengl, men den støtter 3d-rendering ja. Fåes blandt annet gjennom ngage

- Kan du bruke Widgets?**

Aktiv ventemodus? ja

- Har du Tethering?

Ja, og med ekstra software kan den fungere som en 3g/wifi router.

- Kan du ta screenshots uten tillegsprogram?

Trodde vi regnet med tillegsprogram her jeg?

- Kan du laste musikk og podcasts direkte ned på telefonen?

Ja

- Kan du velge mellom 130.000 forskjellige applikasjoner?

Jeg vet ikke et nøyaktig antall, siden det er fri tilgang til å lage aplikasjoner til symbian, de må ikke godkjennes og legges til via apple

- Hva med wifi?

Ja

- Hva med GPS?

Med inkludert navigasjon og greier.

- Navigere med bare fingeren?

Hva annet bruker du, eller vil jeg vite? :tease:

- Klipp og lim?

Jepp

 

Så funksjonsmessig så ligger en n95 (2006) og en jailbreaket iphone 3g (2008) omtrent likt, der n95 har bedre kamera, og iphone har større skjerm med touch?

I tillegg til at iphone, faktisk har en del bedre kvalitetsfølelse enn en n95, om man skifter ut bakdekselet på n95 med et i metall så blir den langt bedre, men originalt er iphone et flott stykke håndtverk for å si det slikt.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Vet ikke hva det er? Men push mail og rss støtter den i hvert fall.

Er faktisk ganske vanskelig å forklare det, så jeg slenger inn en bit fra WIkipedia angående emnet:

 

The Apple Push Notification Service is a mobile service created by Apple Inc. that was released with iPhone OS 3.0 on the 17 June 2009. It uses push technology through a constantly-open IP connection to forward notifications from the servers of third party applications to the iPhone or iPod Touch; such notifications may include badges, sounds or custom text alerts.

 

I praksis vil det si at om jeg f.eks er inne på MSN eller Facebook, så vil jeg få varsel på iPhonen når noen skriver til meg og slike ting. Dette eliminerer da bruk av multitasking (NOT), siden meldingen vil komme frem til deg uansett om programmet er åpen eller ei. Langt fra den beste forklaringen, men det er det beste jeg klarer om natten, hehe.

 

 

Vet ikke om det er opengl, men den støtter 3d-rendering ja. Fåes blandt annet gjennom ngage

 

Nå skal jeg ikke være vanskelig her, men med tung 3D mener jeg noe i denne kategorien:

 

NOVA_iPhone_screen_03.png

 

- Kan du ta screenshots uten tillegsprogram?

Trodde vi regnet med tillegsprogram her jeg?

 

Nei her mener jeg at den kan ta screenshot "out of the box".

 

- Navigere med bare fingeren?

Hva annet bruker du, eller vil jeg vite?

 

Haha! Med det tror jeg han mener; kan man med letthet betjene hele telefonen med fingrene og ingen bruk av stylus(penn)?

 

 

 

Ellers vil jeg bare si at det er en del ting Apple kan gjøre for å forbedre iPhone. Her er noen punkter:

 

- Et bedre varslingsystem for SMS/Ubesvarte anrop/Push Notifications. Noe a la Android hadde vært drømmen da Androids system (Nedtrekksbaren) er genial. Men noen utviklere på Jailbreak-siden prøver å kopiere dette over til iPhone nå, men det vil være hyggelig om Apple tar hintet og gjør noe med saken selv.

 

- Tweake AppStore. AppStore med sine 130.000 apps er super, men det er veldig vanskelig å finne noe med mindre du vet hva du skal ha. Søkefunksjonen er grei men man er ikke i nærheten av å føle at "her er det over hundretusen apps". Apple må komme opp med et nytt system.

 

- Løsne litt på slipset. Apple liker å ha full kontroll, og det fungerer til en viss grad. Det å ikke kunne multitaske, legge inn temaer og tweake systemet på en orginal iPhone er trist. Ikke at det er vanskelig eller tidskrevende å jailbreake, men jeg ønsker å ha en grunn for å ikke jailbreake.

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

He he jeg mente fingeren eller stylus. (Enkelte tenker nå koffert straks de får sjansen ;) )

 

N95 har altså ikke kompass innebygd, men du får programmer som simulerer det når du beveger deg. Da vil med andre ord augmented reality-programmer fungere heller labert.

 

Hvordan er det med navigasjonsprogrammet fra Nokia, må man fremdeles abonnere på det, eller kan man kjøpe for en fast pris?

Lenke til kommentar

Navigasjon koster penger, å bruke kartene eller lage ruter koster ikke, men å følge rutene koster. Så for de som bare bruker gpsen til å vite hvor de er, og hvor målet er så funker det. Ellers finnes det jo andre alternativer :)

 

Jeg har sett et program som kombinerer bruken av gps og akselerometere for å få kompass, ikke perfekt, men rimelig bra. Har ikke klart å finne det igjen dog (en fordel med istore)

 

Steffen: Siden vi sammenligner en iphone med masse ekstraprogrammer, så kan du ikke plutselig kreve at en spesiell funksjon er innebygget ;)

 

Kan man bruke iphone som webkamera? Og/eller sende det skjermen ser direkte til pcen over wifi/bt?

Lenke til kommentar

erm, hva med å holde seg på topic? ta heller den forbannede iphonediskusjonen i en egen tråd istedenfor å forurense denne som har noe mer interessant å fortelle om enn hvor mange sms en iphone kan lagre!

 

anyways, konseptet virker lovende. gleder meg. snart løper man vel i nabolaget og leker krig mot virtuelle zombier og :)

Lenke til kommentar

@Steffen Moss

 

-Du kan sikkert oppnå ganske mye om du tweaker mobilen tilstrekkelig, men jeg synes det med jailbreaking teller som ekstern programvare og det er unødvendig at du må gjøre så mye for å få kontrollen over telefonen din (pluss at garantien faller bort).

-Hvor mange av de 130 000 appsene er forresten tilgjengelig i Norge?

 

Kan forsåvidt være enig at Iphone er en strålende telefon, men at den har forbedringspotensiale innen en rekke basic områder (feks at du må jailbreake for å endre tema) pluss det du nevner med å løsne litt på slipsknuten.

 

Men all hail Apple for at de har klart å lage et system som folk flest forstår og at de beholder plattformen selv om de lager ny telefon.

 

zaqqoZeq

Lenke til kommentar
-Du kan sikkert oppnå ganske mye om du tweaker mobilen tilstrekkelig, men jeg synes det med jailbreaking teller som ekstern programvare og det er unødvendig at du må gjøre så mye for å få kontrollen over telefonen din (pluss at garantien faller bort).

 

Det stemmer, men angrer man så er det bare å gjenopprette den i iTunes, og vips, så har man garanti igjen.

 

-Hvor mange av de 130 000 appsene er forresten tilgjengelig i Norge?

 

Det vet jeg ikke. Tallet er hvertfall over 100.000. Ellers er det ingen problem å opprette en amerikansk, eller kanadisk konto (som jeg har). Går fint å sjonglere mellom to kontoer.

 

Kan forsåvidt være enig at Iphone er en strålende telefon, men at den har forbedringspotensiale innen en rekke basic områder (feks at du må jailbreake for å endre tema) pluss det du nevner med å løsne litt på slipsknuten.

 

Enig. Den har et stort forbedringspotensiale på noen områder.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...