Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

motorvarmer vs. kaldstart


Anbefalte innlegg

Hei! Nå er jo sprengkulda her og jeg lurte litt på dette emd motorvarmer. Jeg har ikke tidsur så jeg setter i varmen før jeg legger meg om det er over 18 minus og lar den stå i i ca 8 timer. På ettermiddagen setter jeg i varmeren 1 og en halv time før jeg drar slik at jeg slipper kaldstarten der og.

 

Det jeg lurer på. Er det direkte skadelig for motoren å ha på varmer så ofte og så lenge iløpet av ett døgn eller er det værre for motoren evt. batteriet og kaldstarte den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal da ikke være skadelig for motoren å bruke motorvarmer om så den sto i døgnet rundt.

 

Det værste som kan skje ville vel være at varmer elementet blir "utbrent" og unødvendig strømforbruk.

 

Helt klart større påkjenning med kaldstart av motor ;)

 

Fikk montert motorvarmer på bilen idag. Lurer på hvor lenge den skal være tilkobla, før jeg kan kjøre?

Bilen kan fort stå en uke eller to ute å bli starta.. Hører rykter om 2-3 timer..

Lenke til kommentar
Fikk montert motorvarmer på bilen idag. Lurer på hvor lenge den skal være tilkobla, før jeg kan kjøre?

Bilen kan fort stå en uke eller to ute å bli starta.. Hører rykter om 2-3 timer..

 

 

noe sier at 2 timer er like bra som 12 timer. For min del har jeg merka at bilen er tung å starte om den har stått med motorvarmer i kun 2 timer. Kjøpte tidsur idag så skal la den stå på 3 timer om natta. Litt sånn for økonomien sin skyld og :innocent:

 

Gammern hadde en tommelfinger regel :thumbup:

 

Motorvarmer 1 time pr 10. minusgrader ...

Lenke til kommentar

Skal bli mildere til uka.

 

Her på Østlandet er det meldt rundt 10-14 grader og da skal det vel gå greit for de aller fleste biler skulle man tro! :) Men null grader.... Det kan ta måneder! Minusgrader er fine greier, føret blir bedre av slikt, så lenge det holder seg på et nogen lunde overkommelig nivå... Har drivi å gått rundt i -30 nå de siste dagene og det er bra kaldt!

Endret av Pjolter Knicksen
Lenke til kommentar

Forsøk utført på en personbilmotor, viser at en 600W kjølevæskemontert

motorvarmer hever motortemperaturen med opptil 50oC i forhold

til omgivelsestemperaturen ved en innkoblingstid på 195 minutter ved

-17oC eller kaldere. Det oppnås da termisk balanse i motor. Tilført

energi fra motorvarmer tilsvarer da tapet av varme som motor avgir til

omgivelsene. Derfor er lenger tilkoblingstid enn ca 3 timer miljøuvennlig.

 

 

Kilde: Defa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...